طرز تهیه خورشت بادمجان ساده و خوشمزه با عطر عالی

به گزارش مجله تانی بای، از آنجا که غذاهای طبخ شده با بادمجان یکی از پرطرفدارترین غذاهای ایرانی هستند، اغلب افراد در پی دستور پخت های مختلفی هستند که می توان با بادمجان پخت و از طعم آن ها لذت برد. یکی از این غذاها خورش قیمه بادمجان است که در مطالب قبلی آن را آموزش داده ایم. اگر دوست دارید بادمجان را در کنار گوشت سرو کنید، خورشت بادمجان با گوشت می تواند یکی دیگر از انتخاب های شما باشد. اما چنانچه در پی یک خورشت بادمجان ساده و فوری هستید که بتوانید در کمترین زمان ممکن آن را آماده کنید، در این مطلب می توانید طرز تهیه خورش بادمجان ساده را بخوانید.

طرز تهیه خورشت بادمجان ساده و خوشمزه با عطر عالی

مواد اولیه تهیه خورشت بادمجان ساده

  • بادمجان میانه 4 عدد
  • گوجه فرنگی 4 عدد
  • رب گوجه فرنگی 2 قاشق غذاخوری
  • پیاز بزرگ 1 عدد
  • نمک 2 قاشق چای خوری
  • فلفل 1 قاشق چای خوری
  • زردچوبه 1 قاشق چای خوری
  • سیر 4 حبه
  • غوره 1.4 پیمانه

مراحل تهیه خورشت بادمجان ساده

1. گرفتن تلخی بادمجان

ابتدا بادمجان ها را شسته و پوست بگیرید. پس از پوست گرفتن، آن ها را از وسط به دو قسمت برش بدهید. درون یک کاسه بزرگ را تا نیمه آب بریزید و میزانی نمک را در آن حل کنید. بادمجان ها را درون ظرف گذاشته و اجازه بدهید برای 20 دقیقه درون محلول آب و نمک بمانند. برای اینکه بادمجان ها به سطح آب نیایند یک جسم سنگین روی آن ها قرار دهید تا تمامی تکه ها کاملا زیر آب قرار بگیرند. بعد از 20 دقیقه بادمجان ها را آبکش نموده و با یک دستمال تمیز خشک کنید.

2. سرخ کردن بادمجان

در دومین مرحله از طرز تهیه خورشت بادمجان ساده یک تابه روی حرارت قرار داده و اجازه دهید کمی داغ گردد. پس از اینکه تابه داغ شد روغن سرخ کردنی را توی تابه ریخته و بادمجان ها را درون روغن سرخ کنید. پس از سرخ شدن بادمجان ها، روی یک ظرف را با دستمال حوله ای بپوشانید و بادمجان ها را روی آن قرار دهید تا روغن اضافه آن گرفته گردد.

3. تفت دادن پیاز و سیر همراه رب

یک عدد پیاز را نگینی خرد کنید و درون همان تابه ای که بادمجان ها را درون آن سرخ کردید، تفت بدهید. پس از اینکه پیازها سبک و طلایی شدند، سیرها را نیز پوست گرفته خرد کنید و درون تابه تفت بدهید. پیاز و سیر را مدام هم بزنید تا سیرها نسوزند. بعد از تفت خوردن سیر، رب را به تابه اضافه نموده و همراه سیر و پیاز تفت بدهید. بعد از اینکه رب به خوبی تفت خورد و بوی خامی آن گرفته شد، نمک، فلفل و زردچوبه را درون تابه بریزید و مجدد تفت بدهید تا عطر ادویه ها آزاد گردد.

4. افزودن غوره و گوجه ها

حالا نوبت آن رسیده تا گوجه ها را شسته و به صورت حلقه ای خرد کنید. گوجه های حلقه شده را درون تابه بچینید و بعد از دو دقیقه، سه لیوان آب به ظرف اضافه کنید. سپس می توانید غوره ها را نیز داخل آب بریزید. به جای غوره می توانید از آبغوره یا آبلیمو نیز بهره ببرید. در تابه را ببندید و منتظر بمانید تا آب جوش بیاید.

5. اضافه کردن بادمجان ها

آب خورشت که آغاز به جوشیدن کرد، بادمجان ها به آن اضافه نموده و درون تابه می چینیم. سپس در تابه را گذاشته و برای 40 دقیقه اجازه می دهیم تا خورشت بادمجان ما پخته شده و حسابی جا بیفتد.

6. سرو خورشت بادمجان

بعد از 40 دقیقه در قابلمه را بردارید و به خورشت بادمجان سر بزنید. اگر از غلظت و لعاب خورش راضی بودید، خورش بادمجان آماده سرو است. می توانید آن را درون ظرف کشیده و کنار پلوی زعفرانی سرو و نوش جان کنید. نحوه دم کردن زعفران را نیز قبلا آموزش داده ایم.

نکات تهیه خورش بادمجان ساده

در ادامه، نکات مهم در طرز تهیه خورشت بادمجان ساده آورده شده است.

  • برای چاشنی این خورش بادمجان می توانید از لیمو عمانی نیز بهره ببرید.
  • اگر احساس کردید آب خورشت کم است می توانید کمی آب جوش در حین پخت به ظرف اضافه کنید. اما آب کمتر موجب طعم بهتر خواهد شد.
  • برای تزئین می توانید از کمی سیب زمینی خلالی سرخ شده یا گوجه گیلاسی سرخ شده بهره ببرید.
  • هنگام سرخ کردن بادمجان ها مراقب باشید که نسوزند، چراکه سوختن بادمجان ها طعم خورشت شما را تلخ می نماید.
  • اگر بادمجان یا غوره تازه در منزل ندارید، می توانید از فریزشده آن ها بهره ببرید.

سوالات متداول در طرز تهیه خورشت بادمجان ساده

همان طور که دیدید و خواندید، تهیه خورش بادمجان چندان کار دشواری نیست و تنها با رعایت چند نکته ساده می توانید یک خورشت بادمجان لعاب دار و عالی داشته باشید. در ادامه مطلب به چند سوال مهم و پرتکرار درباره تهیه این خورشت خوشمزه پاسخ داده ایم.

برای تهیه خورشت بادمجان ضروری است حتما بادمجان ها را پوست بگیریم؟

اگر بخواهید خورشت بادمجان را مطابق رسپی اصلی تهیه کنید ضروری است که بادمجان ها را در ابتدای کار پوست بگیرید. اما پوست بادمجان حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان است که با پوست گرفتن آن ها را دور می اندازید. چنانچه بادمجان ها پوست خیلی ضخیمی ندارند می توانید از پوست گرفتن آن ها صرف نظر کنید.

آیا می توان در این دستور پخت از گوشت نیز استفاده کرد؟

برای تهیه خورشت بادمجان می توانید از گوشت خورشتی نیز بهره ببرید. اما اگر گیاه خوار هستید یا تمایلی به استفاده از گوشت ندارید می توانید یک خورش بادمجان ساده مطابق این رسپی تهیه کنید.

در تهیه خورشت بادمجان می توان از بادمجان کبابی استفاده کرد؟

اگر می خواهید خورش بادمجان با میزان روغن کمتری داشته باشید، استفاده از بادمجان کبابی راه حلی مناسب است. برای این کار می توانید بادمجان ها را روی شعله گاز کبابی نموده و سپس پوست کنید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 30 آبان 1402 بروزرسانی: 30 آبان 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2264

به "طرز تهیه خورشت بادمجان ساده و خوشمزه با عطر عالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه خورشت بادمجان ساده و خوشمزه با عطر عالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید