مقاومت در مقابل جبر تحولات صنعت چاپ محکوم به شکست است

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران ، سال 1399 سال سختی برای بسیاری از دست اندرکاران و فعالان صنایع مختلف از جمله صنعت چاپ کشور بود، سالی که به سختی گذشت. در این زمینه سعید کلاری مدیر چاپخانه ناب نقش با ارسال یادداشتی به ایبنا مروری بر مهمترین رویدادهای صنعت چاپ در سال گذشته همچنین تاثیر آن بر فرایند کاری و فعالیت چاپخانه داران دارد:

مقاومت در مقابل جبر تحولات صنعت چاپ محکوم به شکست است

جهت دریافت مشاوره خدمات طراحی کاتالوگ از بهترین و مجربترین طراحان کشور همراه ما باشید. از طراحی تا چاپ کاتالوگ های تبلیغاتی حرفه ای را با بهترین قیمت از ما بخواهید.

دهه 90 شمسی در مقایسه با سال ها و دهه های گذشته جزو دهه هایی خواهد بود که به دهه سختی ها و ناکامی های عمومی، بالاخص در زمینه اقتصادی شناخته خواهد شد و در این بین سال 99 یقیناً بدترین آن معرفی می گردد. تحریم ها، سوء مدیریت های ناشی از حضور افراد بی کفایت در مناصب مدیریتی و فساد سازمان یافته و ساختاری متاُثر از عدم شفافیت های اقتصادی در کنار ویروس منحوس کرونا به طور کلی مجموعه عواملی هستند که باعث شده اند سال 99 سالی پر از ناملایمات و آشفتگی های اقتصادی و اقتصادی باشد.

از سوی دیگر در این سال گرانی بی سابقه ارز و وجود دلار 4200 تومانی همچنین ایجاد رانت توامان باعث فشاری مضاعف بر پیکره صنعت چاپ و تحلیل رفتن آن گشته است. در کنار آن نیز گرانی ملزومات اصلی مانند کاغذ و ... که ازابتدای سال شتاب فوق العاده ای به خود گرفته و در طول سال شاهد کمبودها و توزیع نامناسب آن بودیم از مسائلی بود که هیچ مسئولی در پی حل صحیح آن نبوده و همچنان پابرجا مانده، چه بسا که آمار و رقم ها نشان می دهد این عددها در انتهای سال بغرنج تر هم شد.

صنعت و فراوری سال ها است به دلیل سیاست گذاری های کلان اشتباه توسط دولت ها در گذشته از صندلی اصلی خود فاصله زیادی گرفته و باعث عدم توجیه اقتصادی سرمایه گذاری شده و آثار این سیاست گذاری ها در شرایط کنونی در قالب تعطیلی های گسترده واحدهای فراوریی و تعدیل نیروها نمود بیشتری داشته است.

و اما از مسائل عظیم صنعت چاپ در کشور ما به دلیل وابستگی زیاد آن به خارج از کشور است و شرایط بحرانی سال 1399 آن را بسیار آسیب پذیر تر کرد؛ در پی شرایط بسیار بحرانی این صنعت لطمه بی سابقه ای را متحمل شد و اگرچه آنالیز دقیق و جزء به جزء ابعاد آن به دلیل گستردگی پهنه آن در اقتصاد کشور و زنجیره فراوری همچنین کمبود منابع اطلاعاتی صحیح و موثق در شرایط کنونی شاید مقدور نیست اما گذر زمان ضروری است تا ابعاد خسارات کاملا تعیین و هویدا گردد.

در این میان با آنالیز ابتدایی و اجاقتصادی تمام این اتفاقات چند نکته قابل توجه است:

آنچه که ما شاهدش بوده و هستیم نشان از آن دارد که حتی با تغییر و تحولات در عرصه سیاسی و بین المللی، دورنمای تعیینی از انتها این شرایط وجود ندارد اما در همین شرایط بعضی از فعالان صنفی نشان دادند که با تغییر می توان به ادامه راستا در شرایط سخت امیدوار بود.

تغییر در افکار، استراتژی و مدیریت، مولفه هایی هستند که تعداد اندکی به خوبی از آن بهره گرفتند و سال پر چالش 99 را به خوبی سپری کردند. در صنعت چاپ افرادی که در مقابل جبر تحولات مقاومت نموده محکوم به شکست بوده و از دور خارج خواهند شد. در شرایط بحرانی احتیاج به اطلاعات برای اتخاذ تصمیمات درست بسیار مهم و باارزش است، لذا مدیران واحدهای چاپی باید با تمهیداتی برای دسترسی آسان به آن را برای خود فراهم نمایند.

همچنین در سالی که گذشت انتخابات نافرجام اتحادیه با تمام بداخلاقی ها و هتک حرمت ها به انتها رسید؛ هرچند که آنچه حق بود اجرا نشد اما به اعضای محترم هیئت مدیره اتحادیه چاپ تهران توصیه می کنم در این روزهای سخت، در پی کارها و اقداماتی عملی و قابل اجرا باشند و در راستای احقاق حقوق و خواسته های صنفی تلاشی مضاعف داشته باشند تا شاهد روزهایی خوب برای صنعت چاپ باشیم.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 13 فروردین 1400 بروزرسانی: 7 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1489

به "مقاومت در مقابل جبر تحولات صنعت چاپ محکوم به شکست است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقاومت در مقابل جبر تحولات صنعت چاپ محکوم به شکست است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید