آناتولی: برای تامین صلح و حفظ نظام سیاسی افغانستان غنی باید کناره گیری کند

به گزارش مجله تانی بای، رسانه ترکیه ای نوشت که دولت افغانستان پیش از این دو بار گفت وگوهای بین الافغانی را تخریب نموده و برای برقراری صلح و حفظ نظام جمهوری اشرف غنی باید از قدرت کناره گیری کند.

آناتولی: برای تامین صلح و حفظ نظام سیاسی افغانستان غنی باید کناره گیری کند

به گزارش دفتر منطقه ای خبرنگاران به نقل از آناتولی، آمریکا و طالبان بار دیگر به امضای یک توافق صلح ابتدایی نزدیک شده اند که می تواند راه را برای خاتمه جنگ 18 ساله افغانستان هموار کند.

با این حال موانع قابل توجهی در فرایند کلی باقی مانده و کوشش ها برای دستیابی به یک توافق سیاسی پایدار برای خاتمه جنگ افغانستان با انتخابات و انتقال قدرت در این کشور همزمان شده است.

در روزها، هفته ها و ماه های پیش رو، آمریکا و کارگزاران قدرت در افغانستان و جامعه بین المللی باید سه تصمیم مهم بگیرند.

نخست آمریکا باید تصمیم بگیرد که آیا توافقش با طالبان باید شامل آتش بس جامع باشد که بر همه طرفین درگیری اعمال گردد یا اینکه آتش بس محدود به طرفین مذاکرات کنونی یعنی آمریکا و طالبان خواهد بود.

در مرحله بعد، واشنگتن و سایر قدرت های بزرگ باید مشخص نمایند که آیا دولت کابل در مذاکرات بین الافغانی رهبری هیئت غیرطالبان را برعهده خواهد داشت یا نقش کم رنگ تری را ایفا نموده و مانند دیگر جناح ها و در سطح آن ها خواهد بود.

در نهایت نیز جامعه جهانی و کارگزاران قدرت در افغانستان باید مشخص نمایند که آینده دولت فعلی کابل چه خواهد شد. با این حال با وجودی که توافق آمریکا و طالبان نزدیک بنظر می رسد بین ذینفعان درباره این سه موضوع اختلاف نظر وجود دارد.

به نظر می رسد که طالبان تنها به کاهش خشونت با نیروهای افغان در کنار آتش بس 10 روزه با آمریکا موافقت خواهد نمود و در حالی که حامد کرزی رئیس جمهور سابق و عبدالله عبدالله رئیس اجرایی فعلی افغانستان این شرایط را کافی می دانند، اشرف غنی همچنان خواهان آتش بس جامع در کنار توافق اولیه آمریکا و طالبان است.

در میان قدرت های بین المللی، فرستاده ویژه آلمان برای افغانستان بر ضرورت کاهش فوری خشونت ها تاکید دارد اما به نظر میرسد همتایان وی در اتحادیه اروپا برقراری آتش بس فراگیر را ترجیح می دهند.

این نشریه ترکیه ای می افزاید، در حالی که توقف تمام درگیری ها مطلوب است اما بطور واقع بینانه تحقق آن در آخرین مرحله و خاتمه فرایند صلح ممکن خواهد بود و دولت اشرف غنی را مانعی بر سر شروع گفت وگوهای بین الافغانی دانست و اضافه نمود که غنی پیش از این نیز دو بار گفت وگوهای بین الافغانی را تخریب نموده است.

آناتولی ادامه داد که طالبان دولت غنی را برسمیت نمی شناسد و درباره مشروعیت ریاست جمهوری وی نیز پرسش هایی وجود دارد.

این نشریه همچنین با مطرح کردن تشکیل دولت موقت در افغانستان نیز گفت که نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری افغانستان هنوز اعلام نشده و در صورت برنده نداشتن دور نخست، دور دوم نیز ممکن است با گفت وگوهای بین الافغانی تداخل داشته باشد و برگزاری این دور و اعلام نتایج آن نیز ممکن است ماه ها به طول انجامد و با توجه به شرایط این کشور باید به فرایند صلح ارجحیت داد.

در ادامه این مطلب با اشاره به مخالفان ایجاد دولت موقت چنین اقدامی را برای حفظ نظام جمهوری افغانستان ضروری دانست و هشدار داد که یک بحران انتخاباتی دیگر نه تنها گفت وگوهای بین الافغانی را به خطر می اندازد بلکه ممکن است منجر به درگیری های داخلی شده و تمام نظام سیاسی افغانستان را در معرض خطر قرار دهد.

.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 713

به "آناتولی: برای تامین صلح و حفظ نظام سیاسی افغانستان غنی باید کناره گیری کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آناتولی: برای تامین صلح و حفظ نظام سیاسی افغانستان غنی باید کناره گیری کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید