احزاب راستگرای افراطی؛ برندگان اصلی نزاع در اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

به گزارش مجله تانی بای، تهران - خبرنگاران - نظرسنجی ها در باره محبوبیت احزاب سیاسی اروپا نشان می دهد از نزاع بر سر ماندن یا رفتن انگلیس از اتحادیه اروپا، بیش از همه احزاب راست افراطی سود برده اند.

احزاب راستگرای افراطی؛ برندگان اصلی نزاع در اتحادیه اروپا بر سر برگزیت

به گزارش روز شنبه خبرنگاران، خبرگزاری د. پ. آ. آلمان با اشاره به نتایج نظرسنجی های انجام گرفته در خصوص محبوبیت احزاب شرکت نماینده در انتخابات مجلس اروپا، از کاهش هواداران دو جریان سنتی سوسیال و دمکرات مسیحی در این دوره خبر می دهد.

انتخابات مذکور در حالی قرار است اواخر ماه می برگزار گردد که بحران هایی مانند خروج انگلیس، بیکاری و مهاجرت بر آن سایه افکنده است.

در چنین شرایطی که احزاب هوادار اتحادیه اروپا به تدریج محبوبیت خود را از دست می دهند، بر شمار هواداران احزاب راست افراطی که مخالف اتحادیه اروپا هستند، افزوده می گردد.

طبق نظرسنجی ها بزرگترین جریان هوادار اروپا موسوم به حزب مردم اروپا که احزاب سوسیال و دمکرات مسیحی آلمان نیز جزئی از آن هستند، 24 درصد آرا را به دست می آورد و احزاب سوسیال دمکرات و لیبرال نیز به ترتیب با 19.8 درصد و 10.1 درصد در مکان های دوم و سوم قرار دارند.

نتایج این نظرسنجی ها در 28 کشور عضو اتحادیه اروپا در آخرین نشست 751 نماینده مجلس اروپا در روز پنج شنبه مورد آنالیز نهاده شد.

اما مهمترین بحث مطرح شده در این نشست، خروج انگلیس از اتحادیه تا 31 اکتبر بود.

هر چند امیدواری هایی برای ماندن انگلیس در اتحادیه اروپا وجود دارد، اما از نظر تئوریک امکان این که برگزیت تا پیش از این تاریخ و حتی پیش از شروع انتخابات مجلس اروپا عملی شده و انگلیس و از شرکت در انتخابات انصراف دهد، وجود دارد.

این بلاتکلیفی علاوه بر این که برای احزاب هوادار اروپا زیان بار بوده، به نفع بعضی از جریان های سیاسی راستگرا از جمله فراکسیون راست پوپولیستی مجلس اروپا (ENF) که احزابی مانند حزب آزادی اتریش، حزب لگا ایتالیا و جبهه ملی فرانسه با نام جدید اجتماع ملی عضو آن هستند، تمام شده است.

این جریان توانسته با استفاده از شرایط موجود، میزان آرای خود را به 8.3 درصد افزایش دهد که افزایشی 3.3 درصدی را نسبت به دوره پیش نشان می دهد.

همچنین EFDD و ECR دو فراکسیون دیگر مجلس اروپا که مواضع ضد اروپایی دارند به ترتیب 8.8 و 6 درصد آرا را از آن خود نموده اند.

به این ترتیب انتظار می رود راست گرا ها و مخالفان اتحادیه اروپا بتوانند 23 درصد کرسی های مجلس را تصاحب نمایند که آماری نگران نماینده است.

پیش بینی ها از کاهش کرسی های احزاب سنتی در مجلس حکایت دارد به طوری که حزب دموکرات مسیحی حداقل 4 کرسی و حزب سوسیال دموکرات تا 10 کرسی را از دست خواهند داد.

انتخابات مجلس اروپا در 23 ماه می (دوم خرداد) برگزار خواهد شد و اگر تا آن موقع مجلس انگلیس به طرح دولت درباره نحوه خروج از اتحادیه اروپا رأی ندهد، این کشور به اجبار و برخلاف نظر دولت در انتخابات مجلس اروپا شرکت خواهد نمود.

نخست وزیر انگلیس دو هفته پیش، از تعلل به وجود آمده در برگزیت ابراز تأسف و به طور تلویحی اشاره نمود که دولت میخواهد تا برای چهارمین بار و پیش از برگزاری انتخابات مجلس اروپا، توافق برگزیت را به رأی بگذارد. او در عین حال به برگزاری همه پرسی مجدد برگزیت چراغ سبز نشان داد.

اروپام**6143** 1546

منبع: ایرنا
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 145

به "احزاب راستگرای افراطی؛ برندگان اصلی نزاع در اتحادیه اروپا بر سر برگزیت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احزاب راستگرای افراطی؛ برندگان اصلی نزاع در اتحادیه اروپا بر سر برگزیت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید