افزایش هزینه های فراوری؛ عامل افزایش قیمت برنج

به گزارش مجله تانی بای، دبیر انجمن فراوریکنندگان برنج، عامل افزایش قیمت برنج در استان های برنج خیز را افزایش هزینه های فراوری و در شهرهای بزرگ عدم نظارت سازمان های نظارتی در این شهرها دانست.

افزایش هزینه های فراوری؛ عامل افزایش قیمت برنج

جمیل عیلزاده شایق در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این که دلیل افزایش قیمت تمام شده برنج از سوی کشاورزان، هزینه های فراوری است درحالی که افزایش قیمت برنج در شهرهای بزرگ عدم نظارت سازمان های نظارتی است، اظهار کرد: بیش ترین هزینه فراوری در بخش برنج مربوط به هزینه کارگری در مرحله نشاء، برداشت و عملیات زراعی است.

او ادامه داد: این هزینه فراوریی از دهه 80 با آغاز مکانیزه کردن کشت و استفاده از ماشین آلات به جای نیروی انسانی کاهش پیدا کرد تا این که در سال 1398 با تحریم و گرانی ارز، واردات ماشین آلات با کاهش روبرو شد و همچنین عدم حمایت از ماشین سازان داخلی بخش کشاورزی موجب شد تا امسال شاهد این باشیم که کارگران دوباره به زمین های کشاورزی برگردند.

وی ادامه داد: افزایش قیمت کود و سم و دستمزدهای زیاد کارگران حاضر در زمین های زراعی، موجب این شد که اکنون تا حدود 30 تا 40 درصد هزینه های فراوری افزایش پیدا کند.

شایق درباره قیمت انواع برنج، گفت: اکنون مرغوب ترین برنج در مازندران را حداکثر به قیمت 20 هزار تومان می توان خرید که بیش تر از این مبلغ در مازندران برنج نداریم. در مراکز عرضه در استان های دیگر، این محصول با 20 تا 30 درصد افزایش قیمت فروخته می گردد، درحالی که این برنج نسبت به برنج موجود در مازندران کیفیت کمتری دارد.

وی درباره میزان فراوری برنج، اظهار کرد: وزارت کشاورزی سال گذشته، میزان فراوری برنج را معادل 2 میلیون و 200 هزار تن اظهار داشت، در حالی که برآورد انجمن برنج بیشتر از این میزان بود. همچنین وزارت کشاورزی میزان فراوری برنج در امسال را نیز، معادل 2 میلیون و 950 هزار تن اظهار داشت درحالیکه برآورد انجمن برنج از میزان فراوری برنج در امسال 2 میلیون و 600 هزار تن است.

شایق ادامه داد: زمانی که به تیر و مردادماه می رسیم، می توانیم به صورت تقریبی سطح کشت و میزان فراوری را پیش بینی کنیم درحالیکه وزارت جهاد کشاورزی می توانست میزان فراوری را متناسب با احتیاج کشور به این محصول حدس بزند و اجازه واردات برنج را ممنوع کند، در اواخر شهریورماه، معادل 200 هزار تن برنج در انبارها را ترخیص کرد.

وی در انتها اضافه کرد: در شش ماهه نخست امسال نیز معادل 600 هزار تن برنج دیگر هم وارد کشور شد که در مجموع حدود 800 هزار تن برنج با اجازه وزارت کشاورزی به وسیله وزارت صنعت، معدن و تجارت وارد کشور شد در حالی که احتیاج کشور به این محصول با فراوری داخل تامین می شد؛ با این وجود ورود برنج خارجی به کشور منجر به انباشت برنج در انبارها، هدر رفتن زحمات کشاورزان و خارج شدن ارز از کشور می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 24 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 495

به "افزایش هزینه های فراوری؛ عامل افزایش قیمت برنج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش هزینه های فراوری؛ عامل افزایش قیمت برنج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید