در فضای غیرشفاف، تاختن به نهاد شفاف طبیعی است

به گزارش مجله تانی بای، مصطفی موذن زاده، در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه 11 سال از تاسیس بورس کالا در ایران می گذرد و در واقع حرکت از مبادلات سنتی و فسادآور به سمت بازارهای رسمی و قانونی 11 ساله شده است، گفت: در ساز و کار قدیم، نرخ گذاری دولتی و تثبیتی در معاملات کالاها وجود داشت و حتی یک نرخ برای یکسال تمام برای محصولات تولیدکنندگان وجود داشت در شرایطی که دلالان و واسطه ها از این شیوه بهترین بهره را می بردند و اگر بگوییم در آن موقع قدرت برخی دلالان از تولیدکنندگان بزرگ کشور بیشتر بود، اغراق نکرده ام.

در فضای غیرشفاف، تاختن به نهاد شفاف طبیعی است

مشاور معاون اول رئیس جمهور، به راه اندازی بورس فلزات تهران اشاره نمود و گفت: با راه اندازی بورس فلزات، نگاه ها از نرخ گذاری دولتی به سمت مکانیسم بازار تغییر کرد تا رانت هایی که در بازارهای سنتی به واسطه نرخ گذاری های سلیقه ای ایجاد می شد، از بین برود.

وی درباره یاری بورس کالا به صنایع در جهت کشف قیمت منصفانه و ایجاد شفافیت در معاملات آنها گفت: به طور قطع صنایع بخش قابل توجهی از رشد خود در سال های اخیر را مدیون آن تصمیم آن موقع و بهره گیری از نظام بازار به وسیله بورس کالا هستند. اینکه قیمت فروش شرکت ها به نرخ های واقعی برگشت باعث شد تا همه برنامه های فراورینمایندگان برای آینده نیز معین شود و در این بین تنها واسطه ها متضرر شدند.

موذن زاده با بیان اینکه در زمان نرخ های تثبیتی برای فراوری نمایندگان، اما بازار آزاد و دلالان براساس نظر خود عمل می کردند و قیمت یک کالا در بازار حداقل با دو برابر افزایش به دست مصرف نماینده می رسید، اضافه نمود: بر همین اساس می توان گفت راه اندازی بورس که حمایت مهندس جهانگیری وزیر صنایع وقت رقم خورد، رفته رفته به گلایه های فراورینمایندگان سرانجام داد و اثرات استفاده از مکانیسم عرضه و تقاضا در اقتصاد نمایان شد.

مشاور معاون اول رئیس جمهوری گفت: متاسفانه طی 6 ماه گذشته نیز در برخی مواقع به دلیل نوسانات ارزی شاهد بروز همان رفتارهای 15 سال پیش و زمان قبل از بورس فلزات بودیم که البته این روند اکنون در مسیر اصلاح قرار گرفته و دولت باور نموده است که ارائه تخفیف در ابتدای زنجیره، حاصلی برای مردم ندارد.

به گفته مشاور معاون اول رئیس جمهوری هنگامی که مکانیسم بازار باز باشد، تعادل لازم به معاملات بازمی شود، اما زمانیکه فشار و مداخله ای در آن اعمال شود، تعادل نیز ایجاد نخواهد شد. او در سرانجام سخنان خود بیان کرد: در این سال ها همواره فشارهایی به بورس کالا از سوی برخی افراد وارد شده که به اعتقاد بنده، ریشه این فشارها به اقتصاد غیر شفاف ما برمی شود. وقتی نهاد می خواهد در یک فضای غیر شفاف، شفاف عمل کند، وجود مخالفان نیز طبیعی است؛ البته استدلال عرضه کالاها و شفافیت ایجاد شده در این سال ها آنقدر قوی است که این مخالفان راه به جایی نخواهند برد.

به گزارش خبرنگاران، از زمان راه اندازی و تاسیس بورس کالای ایران تاکنون نزدیک به 11 سال می گذرد و طی این مدت، عملکرد بورس کالای ایران در بحث ایجاد شفافیت معاملاتی و برقراری تعادل قیمتی برای کالاهای مختلف توسعه یافته و کارشناسان و تحلیلگران حوزه اقتصادی نتایج و برآیند حاصل از این دوره عملکردی را مثبت ارزیابی می نمایند؛ به طوری که پس از ارزیابی عملنمودها و مشاهده دستاوردهای موجود و با توجه به اینکه طی سال گذشته ارزش کل معاملات این بازار حدود 6.5 درصد GDP کل کشور را تشکیل داد، انتظار می رود در اجرای برنامه های توسعه ای نقش گسترده تری داشته باشد و از شکل فعلی فراتر رود تا بتواند حجم بیشتری از اقتصاد ملی را پوشش دهد.

انتظار برای ارتقای صندلی فعلی بورس کالای ایران از آن جهت است که این بازار پتانسیل های لازم برای برقراری تعادل قیمتی در بازار کالاها به وسیله توسعه عرضه محصول در این بازار را داراست؛ از این رو، توسعه آن با توجه به اینکه در روند کالاهایی که در بورس کالا عرضه می شود، شفافیت معاملاتی برقرار می نماید، برای رسیدن به قیمت های منصفانه و واقعی، نیازی اساسی است.

در این میان آنالیز های صورت گرفته حاکی از آن است که در چند سال گذشته نیز بسیار کوشش شده تا روند دادوستد کالاهای مختلف به بورس کالا واگذار شود و کشف قیمت ها نیز به دور از نظام دستوری و براساس مکانیسم عرضه و تقاضا در بستر معاملاتی این بورس صورت گیرد. چراکه این نتیجه برای همه بخش های مختلف اقتصادی حاصل شده که با تقویت بورس کالا در اقتصاد از تقلب و فساد جلوگیری می شود.

بر این اساس، کارشناسان و صاحب نظران عرصه اقتصادی کشور معتقدند نقش دولت در تنظیم بازار کالاهای مختلف که اکنون در برخی بخش ها هزینه های هنگفتی را به دولت تحمیل می نماید، باید با سرعت بیشتری به سمت بازارهای شفاف از جمله بورس کالا حرکت کند تا با تحقق آن، شاهد پررنگ شدن نقش بورس کالا در اقتصاد و توسعه و بهبود ارتباط مستقیم و نزدیک تر میان فراورینماینده و مصرف نماینده باشیم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 29 بهمن 1397 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 32

به "در فضای غیرشفاف، تاختن به نهاد شفاف طبیعی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در فضای غیرشفاف، تاختن به نهاد شفاف طبیعی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید