استان هایی که بیشترین مصرف خون را دارند

به گزارش مجله تانی بای، سخنگوی سازمان انتقال خون ایران شرایط اهدا و مصرف خون و فرآورده های آن را طی 10 ماه گذشته تشریح کرد.

استان هایی که بیشترین مصرف خون را دارند

دکتر بشیر حاجی بیگی در گفت وگو با خبرنگاران، گفت: طی 10 ماه گذشته، یعنی از اول فروردین ماه تا 30 دی ماه سال 1398، دو میلیون و 230 هزار نفر جهت اهدای خون به مراکز انتقال خون کشور مراجعه کرده اند که از این تعداد یک میلیون و 725 هزار واحد خون اهدا شده است. باید توجه کرد که از این تعداد اهدای خون 196 هزار و 338 مورد اهدای خون برای بار اول انجام شده است.

بانوان 4 استان در صدر اهدای خون

وی افزود: همچنین در 10 ماه گذشته به ترتیب بانوان استان های لرستان، مرکزی، کردستان و سیستان و بلوچستان بالاترین میزان شاخص اهدای خون در کشور را به خود اختصاص داده اند. بنابراین بانوان این چهار استان توجه و رغبت بیشتری به اهدای خون در کشور داشته اند.

رشد 2 درصدی توزیع خون و فرآورده های آن در بیمارستان ها

حاجی بیگی ادامه داد: همچنین طی 10 ماه گذشته دو میلیون و 991 هزار واحد خون و فرآورده های آن شامل گلبول قرمز فشرده شده، پلاسما و پلاکت در بین بیمارستان ها و مراکز درمانی کشور توزیع شده که این میزان نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به دو درصد رشد داشته است. بیشترین میزان مصرف خون و فرآورده های خونی در کشور مربوط به استان های تهران، فارس و خراسان رضوی بوده است.

سخنگوی سازمان انتقال خون کشور همچنین گفت: طی 10 ماه گذشته بیشترین میزان اهدای خون با 15.5 درصد در استان تهران بوده است. در عین حال استان فارس با 7.5 درصد و استان خراسان رضوی با هفت درصد در رتبه های بعدی از نظر میزان اهدای خون قرار دارند.

حاجی بیگی با بیان اینکه 34 درصد اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی O مثبت بودند، گفت: همچنین یک درصد از اهداکنندگان خون دارای گروه خونی AB منفی بوده اند. در عین حال 90 درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی مثبت و تنها 10 درصد از اهداکنندگان خون در کشور دارای گروه خونی منفی هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 735

به "استان هایی که بیشترین مصرف خون را دارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استان هایی که بیشترین مصرف خون را دارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید