بام سبز یا روف گاردن چیست؟

به گزارش مجله تانی بای، لفظ بام باغ یا روف گاردن (Roof garden) به باغچه، گلخانه، درخت گلدانی یا هر گیاه سبزی که بر روی بام یک خانه ایجاد و پرورش می یابد، اطلاق می گردد. طراحی روف گاردن با خلاقیت یک فرد در ایجاد فضای سبز بر بام زندگی شهری همراه است. افراد می توانند از آلاچیق، سایبان یا آبنما برای طبیعی جلوه دادن آن استفاده نمایند.

بام سبز یا روف گاردن چیست؟

جهت دریافت خدمات اجرای روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

خبرنگاران | سرویس دکوراسیون - یکی از اصطلاحاتی که این روز ها در مباحث مربوط به دکوراسیون منزل می شنوید، روف گاردن (Roof Garden) است. با گسترش شهرنشینی، خانه های ویلایی جای خود را به آپارتمان های کوچک داده اند که هیچ حیاط یا فضای سبزی ندارد. پیشنهاد طراحان دکوراسیون، استفاده از روف گاردن است که فضایی سبز را روی سقف منزل تان داشته باشید. این بام های سبز علاوه بر اینکه به کاهش آلودگی یاری می نمایند، برای شما و سایر خانواده های ساکن ساختمان، فضایی را برای استراحت فراهم می آورد. اگر با شنیدن این عبارت از خود پرسیده اید که روف گاردن چیست و چه کاربردی دارد، و اگر ترغیب شده اید روف گاردن اختصاصی خود را روی سقف بسازید، پیشنهاد می کنیم این مطلب را بخوانید.

طرح کلی

پیش از هر چیز تصمیم بگیرید که دوست دارید بام منزلتان به چه شکل باشد؟ اول از همه معین کنید که مدت زمانی که روف گاردن قرار است روی سقف باقی بماند، چقدر است؟ از خود بپرسید هدفتان از داشتن روف گاردن چیست؟ پاسخ به این سوال نحوه اجرای بام سبز، اینکه تنها یک باغچه کوچک و موقت روی بام منزل بسازید یا یک حیاط زیبا با باغچه هایی که پر از سبزی و گل باشد، معین می نماید. در صورتی که طرح ذهنی شما بسیار عظیم و گسترده بوده و احتیاج به مصالح زیادی دارد، پیش از هرگونه اقدامی باید از استحکام سقف مطمئن شوید. پیشنهاد می کنیم با یک طراح فضای سبز نیز مشورت کنید.

انتخاب گیاهان

همانطور که از نام روف گاردن معین است، استفاده از گیاهان یکی از ملزومات اصلی اجرای بام سبز است. برای انتخاب گیاهان مورد علاقه، می توانید از میان گزینه های موجود سبزیجات یا گل و درختچه های مختلف را انتخاب کنید. در انتخاب نوع گیاه دقت کنید، بسیاری از گیاهان با وجود زیبایی، شرایط بسیار سخت و حساسی برای رشد دارند. برای مثال انواع بنسای، احتیاج به توجه زیادی دارند، و یا بوته های گلدار احتیاجمند هرس دائمی هستند تا به خوبی رشد نموده و گل بدهند.

پس از معین نوع گیاهان، می توانید به یاری ایده هایی که در انتهای این مطلب میبینید معین کنید که طرح ذهنی شما برای اجرای چیدمان روف گاردن چیست و محل قرار دریافت هرکدام از المان ها مانند باغچه سبزیجات و یا سیستم آبیاری کجاست. در صورت احتیاج با یک فرد مطلع مشورت کنید و از او بپرسید که گل مناسب برای کاشت بر روی روف گاردن چیست.

انتخاب گلدان

یکی از رایج ترین انواع گلدان های موجود در بازار، گلدان سفالی است، اما جالب است بدانید نوع بدون لعاب گلدان سفالی، بر خلاف آنچه تصور می گردد، باعث آسیب رسیدن به ریشه گیاه شده و رشد آن را تحت تاثیر قرار می دهد. گلدان سفالی بدون لعاب، منافذ ریزی روی سطح خود دارد که پس از آبیاری باعث نشت و تبخیر آب موجود شده و ممکن است با خشک کردن ریشه، آسیب های جبران ناپذیری به گیاه وارد کند.

البته برعکس این موضوع نیز برای گلدان هایی که زهکش و یا سوراخی برای تخلیه آب اضافی ندارند، صادق است. در صورتی که آبیاری بیش از حد احتیاج گیاه باشد، ممکن است اصطلاحا باعث خفه شدن ریشه و خراب شدن آن گردد؛ بنابراین علاوه بر زیبایی، جنس و زهکش مناسب نکاتی هستند که باید به آن توجه کنید.

ترکیب خاک

خاک هم واسط رسیدن مواد مغذی به گیاه توسط ریشه است که نقش مهمی در رشد آن دارد. معمولا بیشتر افراد از ترکیب ماسه، خاک برگ و خاک باغچه استفاده می نمایند. اما باید بدانید که برای رشد و همواره سبز بودن بسیاری از گیاهان، مواد بیشتری مورد احتیاج است. برای رشد بهتر گل و گیاه، ورمی کمپوست یک پیشنهاد عالی است. این نوع خاک علاوه بر اینکه مواد مغذی را تامین میکند، حاوی کرم خاکی است که برای رشد گیاهان بسیار موثر هستند. کرم خاکی با حرکت در خاک و حفر کانال هایی، باعث رسیدن هوا به ریشه و تنفس بهتر آن می گردد، در نتیجه گیاه شاداب تر و سرحال تر خواهد بود.

رعایت فاصله و نور گیاهان

نور و هوای مناسب، دو احتیاج همیشگی گیاهان برای رشد هستند؛ بنابراین برای رشد بهتر، باید نقاطی از روف گاردن را که بهترین نور و جریان هوا را دارند، معین نموده و گیاهان را در آن نقاط قرار دهیم. گیاهان با احتیاج های مشابه باید نزدیک به یکدیگر قرار بگیرند. همچنین محل قراردریافت گیاهان باید به گون های باشد که مانع رشد یکدیگر نشده و جریان هوای کافی دریافت نمایند. این موضوع درباره کاشت سبزیجات نیز صادق است.

نورپردازی در شب

از خود بپرسید که نورپردازی دلخواه شما برای روف گاردن چیست؟ نورپردازی یکی از مهمترین نکاتی است که در دکوراسیون هر بخش از منزل باید رعایت گردد؛ بنابراین از آنجا که زمان سپری شده روی بام سبز، ساعات عصر و یا غروب است و هوا رو به تاریکی می رود، باید نورپردازی روف گاردن را جدی بگیرید. استفاده از چراغ های آویز روی دیوار و کاشته شده در میان گل ها جلوه خاصی به روف گاردن بخشیده و موجب عظیمتر به نظر رسیدن فضا می گردد.

انتخاب رنگ

برای اجرای دکوراسیون نیز از یک رنگ اصلی و در صورت تمایل یک یا دو رنگ که با رنگ اصلی هارمونی داشته باشند، انتخاب کنید. انتخاب چندین رنگ در دکوراسیون هر بخش از منزل، باعث بهم ریختگی و شلوغ به نظر رسیدن محیط می گردد و روف گاردن نیز از این قاعده مستثنی نیست. رنگ دلخواه تان را انتخاب نموده و از آن در کنار رنگ های خنثی مانند سفید، طوسی و بژ برای زیباتر به نظر رسیدن محیط یاری بگیرید.

برای اجرای روف گاردن روی بام منزل خود، به نکات زیر نیز توجه کنید:

  • سقف خانه ها معمولا با کاشی، موزاییک و یا اسفالت و قیرگونی پوشیده شده است. استفاده کفپوش هایی از چوب یا سنگ، علاوه بر پوشاندن پوشش نامانوس سقف، چشم انداز زیبایی را فراهم می نماید.
  • از آنجا که سقف منزل، فضای باز محسوب می گردد و در معرض باد و طوفان قرار گرفته است، باید تمام وسایلی که ممکن است جابجا شده و یا حرکت نمایند، توسط ابزار های موجود ثابت شوند. گلدان ها، جایگاه های موجود و یا حتی چراغ های برق نیز باید ثابت و فیکس شوند.
  • در صورتی که بام سبز منزلتان با اصول ایمنی سیم کشی نشده باشد، ممکن است با بارش باران و یا حتی آبیاری روزانه، اتصالی اتفاق افتاده و برق گرفتگی ایجاد کند؛ بنابراین برای اطمینان از ایمنی خود و خانواده تان باید ایمنی سیم کشی را رعایت نموده و آن را به صورت دوره ای چک کنید.
  • اگر فضایی که برای اجرای روف گاردن در نظر گرفته اید کوچک است، می توانید از فضای روی دیوار ها نیز یاری بگیرید. برای این کار تنها کافی است از گل های آویز روی دیوار یا پیچک بهره ببرید.

9 طرح معروف از اجرای روف گاردن را در شهر های مختلف دنیا

کلام آخر

بام سبز یا روف گاردن تنها یکی از ترفندهای خلاقانه برای چیدمان و طراحی دکوراسیون پشت بام است. شما چه ایده ها و راهکارهای دیگری برای طراحی دکوراسیون پشت بام می شناسید؟ نظرات و دیدگاه های خود را با ما و سایر همراهان مجله خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

برگرفته از: freshome

منبع: setare.com
انتشار: 18 بهمن 1399 بروزرسانی: 18 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1380

به "بام سبز یا روف گاردن چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بام سبز یا روف گاردن چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید