پنج ناکام عظیم سال 98

به گزارش مجله تانی بای، با‭ ‬وجود‭ ‬کاهش‭ ‬فروش‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬کشور،‭ ‬امسال‭ ‬محصولات‭ ‬تازه ای‭ ‬داشتیم‭ ‬که‭ ‬بدجور‭ ‬در‭ ‬ بازار‭ ‬زمین گیر‭ ‬شدند؛ خودروهایی‭ ‬که‭ ‬ابدا‭ ‬انتظار‭ ‬نمی رفت‭ ‬اینگونه‭ ‬شکست‭ ‬بخورند. ‬اینجا‭ ‬ضمن‭ ‬ معرفی‭ ‬آنها،‭ ‬سراغ‭ ‬دلایل‭ ‬شکست شان‭ ‬رفته ایم.

پنج ناکام عظیم سال 98

‬‭ ‬سالی‭ ‬که‭ ‬گذشت‭ ‬پر‭ ‬بود‭ ‬از‭ ‬چهره های‭ ‬مغموم‭. ‬غم زده هایی‭ ‬که‭ ‬برنامه‭ ‬فروش‭ ‬بزرگ شان‭ ‬به‭ ‬هم‭ ‬خورده‭ ‬بود‭. ‬البته‭ ‬چنان‭ ‬که‭ ‬قبلا ‬نوشتیم،‭ ‬سال‭ ‬98‭ ‬برای‭ ‬برخی‭ ‬محصولات‭ ‬سالی‭ ‬خوشایند‭ ‬و‭ ‬امیدوارکننده‭ ‬بود‭ ‬اما‭ ‬برای‭ ‬برندها‭ ‬و‭ ‬محصولات‭ ‬هم‭ ‬سال‭ ‬تلخی‭ ‬بود‭. ‬اینجا‭ ‬پنج‭ ‬خودرو‭ ‬مونتاژی‭ ‬یا‭ ‬وارداتی‭ ‬داریم‭ ‬که‭ ‬خود‭ ‬شکستند‭. ‬محصولاتی‭ ‬که‭ ‬تصور‭ ‬می شد‭ ‬اگر‭ ‬وارد‭ ‬بازار‭ ‬شوند‭ ‬با‭ ‬استقبال‭ ‬گسترده‭ ‬خریداران‭ ‬روبه‭ ‬رو‭ ‬می شوند‭ ‬اما‭ ‬همه‭ ‬چیز‭ ‬دست‭ ‬به‭ ‬دست‭ ‬هم‭ ‬داد‭ ‬تا‭ ‬شرایط‭ ‬بدی‭ ‬برای شان‭ ‬رقم‭ ‬بخورد‭. ‬

‭ ‬جک‭ ‬J4

برخلاف‭ ‬S3‭ ‬کراس اوور‭ ‬کوچک‭ ‬جک،‭ ‬این‭ ‬یکی‭ ‬ابدا‭ ‬انتظارات‭ ‬را‭ ‬برآورده‭ ‬نکرد‭ ‬و‭ ‬در‭ ‬حاشیه‭ ‬بازار‭ ‬ماند‭.‬به‭ ‬رغم‭ ‬خروج‭ ‬طیف‭ ‬وسیعی‭ ‬از‭ ‬رقبا‭ ‬از‭ ‬زوتی‭ ‬Z300‭ ‬سایپا‭ ‬و‭ ‬برلیانس های‭ ‬پارس‭ ‬خودرو،‭ ‬جی4‭ ‬سدان‭ ‬نتوانست‭ ‬توجه‭ ‬خریداران‭ ‬ایرانی‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬خود‭ ‬جلب‭ ‬کند‭ ‬که‭ ‬بخش‭ ‬عمده‭ ‬این‭ ‬اتفاق‭ ‬ناشی‭ ‬از‭ ‬کمبود‭ ‬امکانات‭ ‬و‭ ‬قیمت‭ ‬بسیار‭ ‬گزاف‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬بود‭ ‬تا‭ ‬جایی‭ ‬که‭ ‬بدون‭ ‬مانیتور‭ ‬لمسی‭ ‬و‭ ‬آپشن های‭ ‬روز‭ ‬بهایی‭ ‬180‭ ‬میلیونی‭ ‬داشت‭ ‬که‭ ‬خریدش‭ ‬را‭ ‬بی دلیل‭ ‬می کرد‭. ‬جالب‭ ‬اینکه‭ ‬جک‭ ‬حتی‭ ‬از‭ ‬رقیب‭ ‬دیرینش‭ ‬جیلی‭ ‬هم‭ ‬درس‭ ‬فروش‭ ‬را‭ ‬نیاموخت‭ ‬و‭ ‬بر‭ ‬قیمت‭ ‬بالای‭ ‬خود‭ ‬اصرار‭ ‬ورزید‭ ‬و‭ ‬همین‭ ‬عامل‭ ‬هم‭ ‬موجب‭ ‬شد‭ ‬تا‭ ‬تنها‭‬نظاره‭ ‬گر‭ ‬فروش‭ ‬بالاتر‭ ‬جیلی‭ ‬GC6‭ ‬اکسلنت‭ ‬باشد‭.‬

‭ ‬چری‭ ‬آریزو6

مشخص‭ ‬نیست‭ ‬چقدر‭ ‬تیراژ‭ ‬داشته‭ ‬اما‭ ‬شنیده ها‭ ‬حاکی‭ ‬از‭ ‬عرضه‭ ‬500‭ ‬تا‭ ‬750دستگاه‭ ‬از‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬بازار‭ ‬است‭. ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬ابدا‭ ‬برای‭ ‬چری‭ ‬خوشایند‭ ‬نبوده‭ ‬و‭ ‬انتظارات‭ ‬اولیه‭ ‬سازنده‭ ‬چینی‭ ‬را‭ ‬برآورده‭ ‬نمی کند‭. ‬البته‭ ‬خب‭ ‬مثل‭ ‬مورد‭ ‬هایما‭ ‬اس5،‭ ‬شکست‭ ‬چری‭ ‬آریزو6‭ ‬هم‭ ‬طبیعی‭ ‬است‭. ‬عبور‭ ‬قیمت‭ ‬آریزو6‭ ‬از‭ ‬رقم‭ ‬400‭ ‬میلیون‭ ‬موجب‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬کسی‭ ‬تمایلی‭ ‬به‭ ‬انتخاب‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬در‭ ‬رده ای‭ ‬که‭ ‬مملو‭ ‬از‭ ‬رقبای‭ ‬نو‭ ‬و‭ ‬کارکرده‭ ‬است‭ ‬نباشد‭. ‬از‭ ‬کیا‭ ‬سراتو‭ ‬آپشنال‭ ‬مونتاژی‭ ‬تا‭ ‬لنسر‭ ‬2017‭ ‬فول‭ ‬اتومات‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬نسخه های‭ ‬2017‭ ‬و‭ ‬کارکرده‭ ‬کیا‭ ‬سراتو‭ ‬تا‭ ‬مزدا‭ ‬3‭ ‬نیوفیس‭ ‬کم‭ ‬کارکرد‭ ‬همه‭ ‬از‭ ‬قاتلان‭ ‬آریزو6‭ ‬هستند‭. ‬خودرویی‭ ‬که‭ ‬اگر‭ ‬قیمت‭ ‬منصفانه ای‭ ‬داشت‭ ‬احتمالا‭ ‬فروش‭ ‬خوبی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬تجربه‭ ‬می کرد‭.‬

‭‬هایما‭ ‬S5

زشت‭ ‬بودن‭ ‬همیشه‭ ‬بهترین‭ ‬دستمایه‭ ‬برای‭ ‬شکست‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬خودرو‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬یک‭ ‬قاعده‭ ‬ثابت‭ ‬شده‭ ‬در‭ ‬تاریخ‭ ‬است‭. ‬هایما‭ ‬S5‭ ‬هم‭ ‬به‭ ‬عنوان‭ ‬سمبل‭ ‬زشت‭ ‬صنعت‭ ‬خودرو‭ ‬چین‭ ‬توانست‭ ‬در‭ ‬سالی‭ ‬که‭ ‬گذشت‭ ‬وضعیت‭ ‬بد‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬ادامه‭ ‬داده‭ ‬و‭ ‬به‭ ‬رغم‭ ‬برتری های‭ ‬فنی‭ ‬و‭ ‬رفاهی،‭ ‬قافیه‭ ‬را‭ ‬به‭ ‬رقبا‭ ‬ببازد‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬امسال‭ ‬بهای‭ ‬آن‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬خودرو‭ ‬تا‭ ‬330‭ ‬و‭ ‬حتی‭ ‬340‭ ‬میلیون‭ ‬تومان‭ ‬هم‭ ‬بالا‭ ‬رفته،‭ ‬رقیب‭ ‬مستقیم‭ ‬جک‭ ‬اس3‭ ‬و‭ ‬ام وی ام‭ ‬X33S‭ ‬بوده‭ ‬که‭ ‬البته‭ ‬هم اینک‭ ‬در‭ ‬بازار‭ ‬شانسی‭ ‬مقابل‭ ‬آنها‭ ‬ندارد‭. ‬طبیعی‭ ‬است‭. ‬با‭ ‬آن‭ ‬چراغ های‭ ‬مهیب،‭ ‬دهان‭ ‬گشاد،‭ ‬نمای‭ ‬کناری‭ ‬کهنه‭ ‬و‭ ‬فرم‭ ‬دمده‭ ‬عقب‭ ‬معلوم‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬به‭ ‬چنین‭ ‬سرنوشتی‭ ‬دچار‭ ‬می شود‭. ‬هم اینک‭ ‬تیراژ‭ ‬ماهانه‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬به‭ ‬کمترین‭ ‬سطح‭ ‬خود‭ ‬در‭ ‬ایران‭ ‬خودرو‭ ‬رسیده‭ ‬است‭. ‬مرور‭ ‬آمارهای‭ ‬پنج‭ ‬سال‭ ‬اخیر‭ ‬نشان‭ ‬می دهد‭ ‬از‭ ‬مجموع‭ ‬37‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬هایما‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬کشور‭ ‬مونتاژ‭ ‬شده،‭ ‬تنها‭ ‬حدود‭ ‬پنج‭ ‬هزار‭ ‬دستگاه‭ ‬به‭ ‬مدل‭ ‬اس5‭ ‬تعلق‭ ‬داشته‭ ‬و‭ ‬مابقی‭ ‬به‭ ‬لطف‭ ‬استقبال‭ ‬از‭ ‬سری‭ ‬بزرگتر‭ ‬S7‭ ‬حاصل‭ ‬شده‭ ‬است‭. ‬این‭ ‬یعنی‭ ‬اس5‭ ‬در‭ ‬طی‭ ‬این‭ ‬سال ها‭ ‬یک‭ ‬فاجعه‭ ‬تمام‭ ‬عیار‭ ‬را‭ ‬رقم‭ ‬زده‭ ‬است‭.‬

‭ ‬سانگ یانگ‭ ‬کوراندو

شاید‭ ‬اگر‭ ‬کسی‭ ‬سال‭ ‬96‭ ‬می گفت‭ ‬بهای‭ ‬یک‭ ‬سانگ‭ ‬یانگ‭ ‬بالاتر‭ ‬از‭ ‬یک‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬است،‭ ‬سوژه‭ ‬خنده‭ ‬رفقا‭ ‬می شد‭ ‬اما‭ ‬حالا‭ ‬کار‭ ‬به‭ ‬جایی‭ ‬رسیده‭ ‬که‭ ‬بهای‭ ‬نسخه‭ ‬صفر‭ ‬کیلومتر‭ ‬اس یووی‭ ‬آفرودر‭ ‬رکستون‭ ‬G4‭ ‬به‭ ‬بالای‭ ‬1.2‭ ‬میلیارد‭ ‬تومان‭ ‬رسیده‭ ‬است‭ ‬که‭ ‬ابدا‭ ‬رقم‭ ‬منصفانه ای‭ ‬برای‭ ‬یک‭ ‬خودرو‭ ‬اقتصادی‭ ‬کره ای‭ ‬نیست‭. ‬همین‭ ‬عامل‭ ‬باعث‭ ‬شده‭ ‬تا‭ ‬صفحات‭ ‬خبرنگاران‭ ‬پر‭ ‬شود‭ ‬از‭ ‬آگهی های‭ ‬رکستون‭ ‬G4‭ ‬که‭ ‬همگی‭ ‬صفر‭ ‬کیلومتر‭ ‬بوده‭ ‬و‭ ‬از‭ ‬گمرک‭ ‬ترخیص‭ ‬شده اند‭. ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬که‭ ‬در‭ ‬بهترین‭ ‬حالت‭ ‬باید‭ ‬قیمتی‭ ‬همپای‭ ‬یک‭ ‬میتسوبیشی‭ ‬اوتلندر‭ ‬تیپ4‭ ‬صفر‭ ‬داشته‭ ‬باشد،‭ ‬هم اینک‭ ‬از‭ ‬نسخه‭ ‬2018‭ ‬کیا‭ ‬سورنتو‭ ‬GT‭ ‬لاین‭ ‬گرانتر‭ ‬است‭. ‬چیزی‭ ‬که‭ ‬هیچ‭ ‬رقمه‭ ‬برای‭ ‬خریداران‭ ‬ایرانی‭ ‬قابل‭ ‬هضم‭ ‬نیست‭.‬

‭ ‬مینی‭ ‬کانتری من

باخت‭ ‬بدی‭ ‬بود‭. ‬مینی‭ ‬در‭ ‬حالی‭ ‬بعد‭ ‬از‭ ‬چهار‭ ‬دهه‭ ‬وارد‭ ‬بازار‭ ‬ایران‭ ‬شد‭ ‬که‭ ‬تصور‭ ‬می کرد‭ ‬همچون‭ ‬مالک‭ ‬متمولش‭ ‬ب‭.‬ام‭.‬و،‭ ‬وارد‭ ‬بازار‭ ‬پررونقی‭ ‬شود‭ ‬اما‭ ‬استقبال‭ ‬خریدار‭ ‬ایرانی‭ ‬از‭ ‬مینی‭ ‬به‭ ‬سردی‭ ‬قله‭ ‬دماوند‭ ‬بود‭. ‬کانتری‭ ‬من‭ ‬شاید‭ ‬البته‭ ‬اندکی‭ ‬اوضاعش‭ ‬به‭ ‬نسبت‭ ‬مینی‭ ‬کوپر‭ ‬و‭ ‬کلاب من‭ ‬بهتر‭ ‬بوده‭ ‬اما‭ ‬با‭ ‬توجه‭ ‬به‭ ‬اعتباری‭ ‬که‭ ‬از‭ ‬شاسی بلند‭ ‬بودنش‭ ‬می گرفت،‭ ‬انتظار‭ ‬فروش‭ ‬بالایی‭ ‬را‭ ‬در‭ ‬بین‭ ‬کارشناسان‭ ‬ایجاد‭ ‬کرده‭ ‬بود‭. ‬قیمت‭ ‬گزاف‭ ‬1‭.‬7‭ ‬میلیاردی‭ ‬اما‭ ‬چنان‭ ‬ضربه ای‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬خودرو‭ ‬کوچک‭ ‬و‭ ‬نیمه‭ ‬لوکس‭ ‬زد‭ ‬که‭ ‬قطعا‭ ‬به‭ ‬این‭ ‬زودی ها‭ ‬آن‭ ‬را‭ ‬فراموش‭ ‬نخواهد‭ ‬کرد‭. ‬

منبع: دیوار
انتشار: 18 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 821

به "پنج ناکام عظیم سال 98" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "پنج ناکام عظیم سال 98"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید