آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها ابلاغ شد

به گزارش مجله تانی بای، معاون اول رئیس جمهوری آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران را برای اجرا به دستگاه های ذی ربط ابلاغ کرد.

آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها ابلاغ شد

به گزارش شانا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیئت دولت، هیئت وزیران در نشست 30 آذرماه 99، به پیشنهاد وزارت امور خارجه، سازمان های انرژی اتمی ایران و برنامه و بودجه کشور و معاونت حقوقی رئیس جمهوری و به منظور تأمین اجرای قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران، آیین نامه اجرایی قانون یادشده را تصویب کرد.

مطابق آیین نامه یادشده، دستگاه های ذی ربط، مشتمل بر وزارتخانه های نفت، امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رئیس جمهوری با موضوع وزارت امور خارجه موظف اند گزارش های مربوط درباره اجرای تعهدهای کشورهای طرف برجام و برطرف موانع یادشده را تا سرانجام بهمن ماه 99 ارائه نمایند.

همچنین، سازمان انرژی اتمی ایران گزارش جامعی از وضع موجود و نیز موارد احتیاج به اورانیوم با غنای 20 درصد و پیش احتیاجهای فنی و مالی آنها و دیگر ابعاد مربوط را تهیه می نماید و ظرف دو ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون به دولت ارائه می دهد.

با تأمین اعتبار و پیش احتیاجهای فنی، سازمان فوق (سازمان انرژی اتمی) اقدام های لازم را برای غنی سازی به منظور استفاده صلح آمیز به عمل می آورد، به نحوی که ظرف یک سال، حداقل 120 کیلوگرم مواد مقرر در ماده مزبور ذخیره سازی گردد.

سازمان انرژی اتمی به منظور تحقق ایجاد ظرفیت فراوری ماهانه 500 کیلوگرم اورانیوم غنی شده (LEU) پس از تأمین اعتبار نسبت به نصب و راه اندازی هزار ماشین آی-آر-تو-ام (IR2M) و هزار ماشین آی-آر- سیکس (IR-6) به ترتیب در بازه های زمانی سه ماهه و یک ساله اقدام خواهد نمود.

افزون بر این، سازمان مذکور نسبت به تکمیل فرآیند راه اندازی کارخانه فراوری اورانیوم فلزی اصفهان اقدام می نماید، به گونه ای که در سرانجام مدت مقرر، کارخانه قابلیت بهره برداری داشته باشد.

ضمناً سازمان یادشده موظف است گزارش اقدام های اجرا شده و اقدام های به جامانده و نیز اقلام و منابع مورد احتیاج تا مرحله بهره برداری از راکتور خنداب و فرایند بهینه سازی آن را به تفکیک به دولت، ارائه و جدول زمان بندی مربوطه را برای ارائه به مجلس شورای اسلامی به دولت ارسال کند.

گزارش های مذکور توسط وزارت امور خارجه، تجمیع و برای تصمیم گیری به دولت ارائه می گردد، دولت ظرف مهلت باقی مانده براساس گزارش جامع دریافتی، با لحاظ مصوبه های شورای عالی امنیت ملی و اهداف قانون و منافع و مصالح ملی تصمیم مقتضی را اتخاذ می نماید.

افزون بر این، وزارتخانه های دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، دادگستری، نفت، امور خارجه، امور اقتصاد و دارایی، صنعت، معدن و تجارت، سازمان انرژی اتمی و بانک مرکزی و معاونت حقوقی رئیس جمهوری، پایبندی کشورهای طرف برجام در زمینه برطرف مؤثر تحریم ها و برخورداری جمهوری اسلامی ایران از حقوق و منافع مالی و سیاسی را در بازه های زمانی مناسب از تاریخ لازم الاجرا شدن قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم ها و صیانت از منافع ملت ایران برای اتخاذ تصمیم مقتضی به دولت گزارش می نماید.

شایان ذکر است که سازمان برنامه و بودجه کشور منابع مورد احتیاج اجرای قانون یادشده را در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی خواهد نمود.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 13 بهمن 1399 بروزرسانی: 13 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1370

به "آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها ابلاغ شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیین نامه اجرایی قانون اقدام راهبردی لغو تحریم ها ابلاغ شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید