از دلیل تا درمان آستیگماتیسم

به گزارش مجله تانی بای، آستیگماتیسم چشم از جمله عیوب انکساری چشم می باشد. در این حالت قدرت انکساری چشم در تمام محورها یکسان نیست و شعاع نورانی که از یک جسم به سمت چشم تابیده می گردد، در یک نقطه متمرکز نمی گردد. دلیل این عیب انکساری تغییر در انحنای قرنیه یا عدسی می باشد.

از دلیل تا درمان آستیگماتیسم

آستیگماتیسم

آستیگماتیسم که در اصطلاح رایج با لفظ آستیگمات شناخته می گردد، بیماری رایج چشمی است که دید را با مشکل روبرو می نماید و این مشکل می تواند از طریق عینک، لنز و یا عمل جراحی رفع گردد.

دلیل اصلی بروز این شرایط به این خاطر است که چشم به صورت کامل کروی نیست و این موضوع باعث بوجود آمدن خطای انکساری می گردد. آستیگماتیسم تقریبا در همه افراد وجود دارد و تنها شدت و ضعف آن بین افراد فرق دارد. برای تصحیح این خطا معمولا از عینک، لنز و یا جراحی یاری گرفته می گردد.

چشم انسان کروی است و در شرایط عادی زمانی که نور به داخل چشم راه میابد، ممکن است منکسر و یا منحرف گردد و با این شرایط یک تصویر واضح از چشم انداز، در مغز جای می گیرد. اما چشمی که دچار آستیگماتیسم است، بیشتر به شکل توپ راگبی و یا انتهای یک قاشق در می آید.

برای این دسته از افراد زمانی که نور وارد چشم می گردد، نور به جهات بیشتری منکسر می گردد و همین پدیده سبب می گردد تا وی تنها نقطه خاصی را واضح ببیند و بقیه نقاط در فواصل دیگر به صورت تار و یا مواج دیده شوند.1

انواع آستیگمات چشم

آستیگماتیسم انواع مختلفی دارد. به طور مثال شاید از پزشکتان شنیده باشید که آستیگمات شما ساده است یا از نوع نامنظم می باشد. ابتدا انواع آستیگمات چشم را از نظر می گذرانیم.

اگر دو محور اصلی با قدرت انکسار و جهت گیری ثابت در قرنیه وجود داشته باشد؛ آستیگمات چشم از نوع منظم و در غیر این صورت نامنظم می باشد.

آستیگمات ساده هم به این معنی است که یک محور روی شبکیه قرار می گیرد. حالا بستگی به محور دیگر دارد که کجا قرار بگیرد تا آن را به انواع دوربین و نزدیک بین تقسیم کنیم. اگر محور دیگر جلوی شبکیه باشد، به آن آستیگمات نزدیک بینی ساده می گوییم. خودتان حدس می زنید که اگر این محور در پشت شبکیه باشد، آن را آستیگمات دوربینی ساده می نامند.

نوع دیگر آستیگمات که ساده نیست؛ مرکب نام دارد. در آستیگمات های مرکب معمولا هر دوی این محور در یک قسمت نسبت به شبکیه قرار می گیرند؛ یا در جلوی آن که مشخصا می گردد نزدیک بینی مرکب و اگر در پشت شبکیه باشد، نوع دوربینی مرکب است. گفتیم معمولا! چون نوعی از افراد مبتلا به آستیگمات هم وجود دارند که یک محور بینایی در جلوی شبکیه و محور بینایی دیگر در پشت شبکیه وجود دارد.1

نشانه های آستیگماتیسم

افرادی که دارای آستیگماتیسم تشخیص داده نشده هستند دارای تار بینی هستند. اما ممکن است این موضوع، خستگی و یا خشکی چشم نیز باشد. هرچند که این نشانه ها ممکن است نشانه آستیگماتیسم نباشد، بهتر است در صورتی که این نشانه ها را تجربه نموده اید به چشم پزشک مراجعه کنید.2

دلیل آستیگماتیسم

آستیگماتیسم زمانی اتفاق می افتد که انحنای قرنیه، عدسی یا هردو غیرطبیعی باشد.

قرنیه لایه ای شفاف از بافتی است که جلوی چشم را می پوشاند. قرنیه در عین محافظت از چشم در برابر عفونت ها و آسیب ها، نور را از خود عبور داده و به آنرا به سمت خلف چشم متمرکز می نماید.

قرنیه ای که به درستی منحنی شکل باشد، می تواند به محض ورود نور به چشم، باعث شکست و انکسار آن گردد.

در فردی که آستیگماتیسم دارد، قرنیه اغلب تخم مرغی شکل است و بجای اینکه کاملا گرد باشد، دو انحنا دارد؛ که گاهی اوقات به نام آستیگماتیسم قرنیه ای شناخته می گردد.

به دلیل وجود دو انحنای متفاوت، تابش نور در شبکیه بجای یک نقطه در دو نقطه متمرکز می گردد. این اتفاق موجب دید تا و گاهی اواقات، در صورت شدید بودن آستیگماتیسم، سبب دوبینی می گردد.

دقیقا به همین خاطر است که برخی افراد از بدو تولد قرنیه ای دارند که انحنای مناسبی ندارند؛ اما ممکن است یکی بیماری ژنتیکی باشد.

درصد بیشتری از نوزادانی که بصورت زودرس به جهان می آیند در مقایسه با نوزادانی که نزدیک به زمان مشخص متولد می شوند، دچار آستیگماتیسم هستند.

انواع خاصی از جراحی یا آسیب به چشم که می تواند باعث زخمی شدن قرنیه گردد، ممکن است باعث آستیگماتیسم گردد.

قوز قرنیه اختلالی دژنراتیو چشمی است که در آن قرنیه به تدریج نازک می گردد و به شکل مخروطی در می آید. این اتفاق می تواند باعث ایجاد شرایطی گردد که تحت عنوان آستیگماتیسم غیرعادی شناخته می گردد.2

راههای تشخیص آستیگماتیسم

آستیگمات از طریق تست چشم، قابل تشخیص است. یک تست چشم ، شامل آزمایش کامل چشم است که نشان می دهد چشمانتان چگونه نور را خم می نمایند. پزشک از وسایل گوناگونی استفاده می نماید، نور را مستقیم به چشم ها می تاباند و از شما می خواهد از میان عدسی های گوناگون نگاه کنید. پزشک از این تست ها برای امتحان زوایای متفاوت چشم و دید و تشخیص راه درمان برای فراهم کردن دید واضح از طریق عینک یا لنزهای تماسی، استفاده می نماید.3

چه زمانی به پزشک چشم مراجعه کنید؟

اگر علائم چشم شما را از انجام فعالیت هایتان محروم می نماید یا توانایی شما در انجام کارهای روزمره را مختل می نماید، به چشم پزشک مراجعه کنید. چشم پزشک می تواند تشخیص دهد که آیا شما آستیگماتیسم دارید یا خیر و شدت آن کند. او سپس می تواند شما را از گزینه های موجود برای تصحیح دید هدایت کند.2

درمان آستیگماتیسم

هدف از درمان آستیگمات ، بهبود وضوح دید و راحتی چشم است ؛ راه های درما لنزهای درمانی یا جراحی انکساری هستند.
لنزهای درمانی
استفاده از لنزهای درمانی به منظور خنثی کردن انحنای ناهموار قرنیه یا عدسی چشم شما است.

انواع لنزهای درمانی به این توضیح هستند:

عینک
عینک ها از عدسی هایی ساخته شده اند که به تعدیل شکل ناهموار چشم های شما یاری می نمایند. عدسی ها نور را به طور صحیح در چشمان شما خم می نمایند و عینک بعلاوه می تواند سایر خطاهای انکساری مانند دوربینی و نزدیک بینی را نیز درمان کند.
لنزهای تماسی
مانند عینک، لنزهای تماسی نیز می توانند بیشتر انواع آستیگمات را درمان نمایند ؛ آن ها در انواع مدل ها مانند نرم و یک بار مصرف، چند بار مصرف، سفت و سخت ،یا دو طرفه موجود می باشند.

لنزهای تماسی بعلاوه در فرآیندی به نام اورتوکراتولوژی نیز استفاده می شوند که در این فرایند، شما برای چندین ساعت در روز از لنز تماسی سخت استفاده می کنید، تا انحنای چشم شما خنثی گردد ، سپس مدت زمان کمتری از لنز استفاده می کنید تا حالت تازه باقی بماند. اگر این روش را ادامه ندهید، چشم ها به حالت قبلی باز می گردند.3

پینوشتها

1.www.dr-yadegari.ir

2.www.darmankade.com

3.www.namnak.com

منبع: راسخون
انتشار: 15 اسفند 1400 بروزرسانی: 15 اسفند 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1944

به "از دلیل تا درمان آستیگماتیسم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از دلیل تا درمان آستیگماتیسم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید