الله رمضون؛ سنت دیرینه کرمانی ها در ماه رمضان

به گزارش مجله تانی بای، آیین الله رمضون یکی از ده ها نماد نیکوکاری و احسان است که در ماه رمضان در اشهرهای مختلف استان کرمان برگزار می گردد.

الله رمضون؛ سنت دیرینه کرمانی ها در ماه رمضان

آیین الله رمضون از جمله آداب و رسوم دیرینه مردم استان کرمان در ایام ماه مبارک رمضان به شمار می رود و استمرار این آیین در سالیان متمادی میان مردم این دیار، به عنوان یک نماد نیکوکارانه شناخته شده است.

ماه مبارک رمضان ماه رحمت و غفران الهی است و مؤمنان با یک ماه روزه داری و عبادت، قصد رسیدن به قرب الهی را دارند و مردم دیار کریمان نیز با استفاده از فرهنگ غنی تاریخی و مذهبی خود در طول ماه مبارک رمضان، آداب، رسوم و نمادهای ویژه این ماه را اجرا می نمایند. کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان گفت:

آیین های مختلفی در ماه مبارک رمضان در استان کرمان برگزار می گردد و آیین الله رمضون به عنوان یکی از ده ها نماد نیکوکاری و احسان این ماه در کرمان مطرح می گردد.

فاطمه رضاپور پیرامون نحوه اجرای و انجام آیین سنتی و محلی الله رمضونی اضافه کرد:

این مراسم از شب سوم تا سرانجام ماه مبارک رمضان برگزار می گردد و عده ای از جوانان و نوجوانان در گروه های پنج تا 10 نفره در محلات پس از افطار گرد هم می آیند و آن را اجرا می نمایند.

وی اعلام کرد:

در هر گروه یک سرگروه و یک انباردار وجود دارد که سرگروه ضمن خواندن اشعاری که بیشتر جنبه عرفانی دارد از صاحب خانه ها یاری طلب می نماید و صندوقدار، هدایای صاحب خانه را دریافت می نماید و در مواردی صاحب خانه برای شیرینی بیشتر روی بچه ها آب می ریزد.

کارشناس مردم شناسی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمان توضیح داد:

نوجوانان و جوانان اشعاری با این مضامین با اجازه صاحب خانه می خوانند:

الله الله رمضون / شیخ شیده الله باس خزون / رمضون اومده خوش نومش کنید / گو و گوساله به قربونش کنید / گو و گوساله که دستت نرسید/ خروس یکساله قربونش کنید / تو که خیر دادی با ناز و احتیاج / پیش پیغمبر باشی سرفراز / این در خانه رو ور (به) روزه/ صاحب این خونه مخمل دوزه/ این در خونه که رو ور مشهده/ صاحب این خونه داماد نشده بله بله بله بله /سلام کردم که سلامت باشین/ زیر علم سبز محمد باشین / شیر علی، شیر علی یا صاحب شیران علی / این خونه که روبر روزه / صاحب خونه که مخمل دوزه / شیر علی، شیر علی یا صاحب شیران علی / ما از آن بالای بالا اومدیم / ما از اون صندوق اعلاء اومدیم / داره می باره دانه دانه / اول آمدیم زدولتخانه/ سلام کردیم که سلامت باشین / زیر علم سبز محمد باشین / یا ثوابی، یا گناهی، یا کاسه آبی

با تکرار هر بیت از این سروده بقیه می گویند: صل علی محمد صلوات بر محمد.

وی ادامه داد:

در سرانجام نوجوانان و جوانان هدایایی مانند پول یا خوراکی های سنتی را که جمع نموده اند، بین مستمندان هر محله تقسیم می نمایند.

بر اساس این گزارش هر چند که این آیین ها و نمادهای سنتی و اصیل این روزها در دنیای مدرن و ماشینی رنگ باخته و در اغلب منطقه ها این استان غبار فراموشی به خود گرفته است؛ ولی به طور یقین احیای این نمادهای نیکوکارانه که در قالب بازی های سالم مناسبتی، ساعاتی از اوقات فراغت نوجوانان و جوانان را پر می نماید باید جزو برنامه های اولویت دار حوزه های فرهنگی و سازمان های حمایتی قرار گیرد.

منبع: کجارو / ایرنا
انتشار: 10 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 10 اردیبهشت 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1993

به "الله رمضون؛ سنت دیرینه کرمانی ها در ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "الله رمضون؛ سنت دیرینه کرمانی ها در ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید