بازدید از دهکده چوبی نیشابور و جاذبه های چوبی و دیدنی آن

به گزارش مجله تانی بای، دهکده چوبی یا همان دهکده چوبین یکی از روستاهای واقع در شهر نیشابور است که از جاذبه های این شهر و بعلاوه خراسان رضوی محسوب می گردد, با آوردن نام روستا قطعا تصویری از خانه های کاهگلی با مزارع سرسبز و چراگاه های گاو و گوسفندان در نظر شما مجسم می گردد؛ اما این تصویرسازی را به هم بزنید زیرا که خبرنگاران در این مطلب شما را به سفری خاطره انگیز به یکی از روستاهای سراسر جذابیت و تازگی راهی می نماید.

بازدید از دهکده چوبی نیشابور و جاذبه های چوبی و دیدنی آن

نیشابور یکی از شهرستان های پرجمعیت و شناخته شده استان خراسان رضوی می باشد که شهر نیشابور مرکز آن است؛ نیشابور دارای جاذبه های زیادی بوده که بسیاری از آنها مانند آرامگاه عطار، آرامگاه خیام؛ دره هفت غار، رباط شاه عباسی و …. شناخت بیشتری دارید؛ اما در این مطلب قصد داریم یکی از جاذبه های زیبا و منحصر به فرد آن که شاید شناخت کمتری نسبت به آن داشته باشید را معرفی کنیم.

آشنایی با دهکده چوبی

در فاصله 15 کیلومتری شهرستان نیشابور روستای محمدآباد آقازاده وجود دارد که در سال 1319 مهندسی توانا به نام حمید مجتهدی آن را ایجاد کرد. این روستا تماما از چوب و با استفاده از شیوه هایی نو ساخته شده است. مهندس مجتهدی از نوه های محمد کاظم خراسانی در دانشگاه آمریکا تحصیل نموده که همین را می توان از دلایل و رمز های موفقیت او در ساخت چنین روستایی دانست؛ 20 سال کوشش و تحمل مسائل همراه با داشتن اطلاعاتی نو و کاربردی این روستای کاملا چوبی را برپا کرد؛ به طوری که در حال حاضر یکی از جاذبه های شگفت انگیز نه تنها نیشابور و مشهد؛ بلکه ایران به شمار می رود.

دیدنی های دهکده

مسجد نامبرده از جنس چوب ساخته شده است که با وجود این دارای استحکام و مقدار تحمل زیادی بوده و هنگام زلزله تا 8 ریشتر را تاب می آورد؛ به واسطه همین استحکام و دوام عمر آن را حدودا 100 سال تخمین می زنند. این مسجد دارای 2 مناره با ارتفاع 13 متری و وزن 4 تنی است که نحوه متصل کردن مناره ها در سقف در این مسجد یکی دیگر از معماری های قابل توجه است، طوری که درون مسجد ستونی قرار ندارد. در ساخت بناها و دیزاین های داخلی چوب های گوناگونی از درخت های میوه دار و بدون میوه از جمله گیلاس، گلابی، سپیدار، اشن، توت، گردو، سپندار و کاج بهره گرفته شده است.

این مسجد که نخستین مسجد ساخته شده از چوب در تمام جهان می باشد دارای مساحتی بالای 200 متر مربع دارد؛ سقف آن نیز شیروانی بوده که در کل این مسجد ظاهری شبیه به کشتی برعکس شده دارد. با توجه به چوبی بودن جنس مسجد و خانه ها و سایر بخش های روستا، تدبیراتی همراه با روش های مختلف برای مانع از خورده شدن از طریق موریانه ها صورت می گیرد.

رستوران ساخته شده از چوب یکی دیگر از بناهای قابل توجه است که نمایی زیبا و دیدنی دارد؛ این بنا دارای 2 طبقه با دیوارهایی سوراخ سوراخ و 8 ضلع می باشد که در نزدیکی مسجد چوبی روستا دارد، این رستوران نیز مانند مسجد روستا دارای استحکام و مقاومت در برابر زلزله می باشد؛ مساحت آن 200 متر بوده که از 130 - 140 مهمان را در خود به منظور پذیرایی جای می دهد.

بخشی از رستوران به پوشش گیاهی اختصاص پیدا نموده که کف آن با استفاده از موزائیک و چوب مفروش شده است، جهت صورت گرفتن این کار از تنه های درخت بریده شده (از عرض) همراه با موزائیک ها و ملات خاص بهره گرفته اند. علاوه بر تمامی این زیبایی و جذابیت های خیره کننده از گیاهانی بالارو در داخل و خارج رستوران و نیز پیرامون آن به این زیبایی ها می افزاید. برای جلوگیری از ورود باران و برف درون رستوران سقف را با استفاده از لایه ای پلاستیکی پوشانده اند.

فعالیت مردمان دهکده چوبی

مردمان این روستا به دامداری (پرورش حیواناتی مانند شتر مرغ، گاو، گوسفند، اسب، غاز، شتر و …) و کشاورزی مشغول هستند، سازه ها و نحوه زندگی اهالی آن تغییر ننموده که برای این ماندگاری کوشش زیادی شده است مثلا جهت تهیه چوب های لازم برای ساخت بناهای مختلف ار پرورش یافته روستا استفاده می گردد. داخل آبگیرهای روستا که از چاه های عمیق برای پر کردن آنها بهره گرفته می گردد ماهی کپور پرورش داده می گردد.

زمین های زراعی برای زراعت به منظور فعالیت و شغل مردمان وجود دارد؛ بعلاوه باغچه های زیادی موجود هستند که در آنها گل های گوناگونی مانند رز، شمعدانی کاشته شده است. بخش عظیمی از روستا را پوشش گیاهی یونجه تشکیل می دهد.

شرایط بازدید

جهت وارد شدن به این دهکده و مشاهده جاذبه های آن باید ورودی پرداخت نمایید، بعلاوه زمان معین شده برای بازدید از 8 صبح تا غروب آفتاب می باشد.

آدرس دهکده چوبی

انتهای بلوار شهدا، راستا جاده تقی آباد طلایی

راه دست یابی

از جاده مشهد یا سبزوار ابتدا به نیشابور بروید, سپس وارد جاده اسحاق آباد (جاده خیام) شوید. پس از طی کردن 5 کیلومتر پس از آن از زارتگاه فضل بن شادان می گذرید و به آبادی جیلو و روستای ملا محمد می رسید.

خراسان رضوی یکی از استان های بزرگ و وسیع کشور عزیزمان ایران محسوب می گردد که شهر مذهبی مشهد را در خود جای داده است؛ در همین استان شهرستان های زیادی از جمله نیشابور قرار گرفته است که از لحاظ وسعت و جمعیت توجه درخوری را به خود جلب نموده است؛ نیشابور شاعران مطرحی مانند خیام و عطار را در خود جای داده است که امروزه از دیدنی های نیشابور به شمار می رود؛ اما جاذبه های جالب دیگری نیز دارد که می تواند به عنوان مقصد گردشگری از سوی شما انتخاب گردد؛ با معرفی دهکده چوبی شما را با یکی از این مقصدهای به یاد ماندنی بیشتر آشنا کردیم.

منبع: دیجیاتور
انتشار: 11 مرداد 1401 بروزرسانی: 11 مرداد 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2074

به "بازدید از دهکده چوبی نیشابور و جاذبه های چوبی و دیدنی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازدید از دهکده چوبی نیشابور و جاذبه های چوبی و دیدنی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید