شریان های ارتباطی طرقبه -شاندیز از تصلب شرائین رنج می برد
به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران-گروه استان ها: شهرستان طرقبه شاندیز با جمعیت 70 هزار نفر شامل دو بخش طرقبه و شاندیز است که اواخر سال 1387 در تقسیمات کشوری تبدیل به شهرستان شد اما نبود زیرساخت های متناسب هم زمان با این ارتقا سبب بروز مسائل و حادثه های غم انگیزی به ویژه در ایام تعطیل شده است تا آنجا که مدیرکل بهزیستی استان بخشی از معلولیت های حوادث رانندگی در خراسان رضوی را نشات گرفته از این جاده ییلاقی می داند.
در حال حاضر طرقبه شاندیز به دلیل مجاورت با شهر مشهد و به دلیل فقدان بعضی امکانات همچون راه های دسترسی استاندارد و تعریف شده با مسائل عدیده ای همچون امدادرسانی در هنگام بروز تصادفات و یا رساندن بیماران به مراکز درمانی روبرو است.
پُل مهندس پرتوی تنها دسترسی استاندارد به شهرستان طرقبه شاندیز
در سال های گذشته و بسیار دور پُل وکیل آباد تنها راه دسترسی غیراستاندارد برای ارتباط مردم خطه سرسبز طرقبه شاندیز با شهرستان مشهد بود که در سال 1366با ساخت پُل مهندس پرتویی امکان دسترسی مردم با خودروهای شخصی برای عبور و مرور مهیا شد.
این پُل در سال 1392 بهسازی شد و در دو خط رفت وبرگشت و با امکان تردد چهار خودروی سواری در کنار هم گره کور ترافیکی این نقطه را باز کرد.
متأسفانه بعدازاین زمان دسترسی مناسب و استاندارد برای مبادی ورودی و خروجی این شهرستان به دست فراموشی سپرده شد.
به گفته فرماندار طرقبه شاندیز تعداد تردد خودرو در محور طرقبه در یک روز عادی 40 هزار و 110 وسیله نقلیه و در محور شاندیز در یک روز عادی به28 هزار و 276 وسیله نقلیه می رسد که این رقم در روزهای تعطیل در محور طرقبه به76 هزار و 958 وسیله نقلیه و در محور شاندیز به 58 هزار و 326 وسیله نقلیه افزایش پیدا می نماید.
شهرستان طرقبه شاندیز به خاطر کوهستانی بودن از آب وهوای مناسبی برخوردار است به طوری که در آخر هفته و روزهای تعطیل تعداد زیادی مسافر و مجاور را در خود جای می دهد.
یکی از مناطقی که در تعطیلات پذیرای حجم بالایی از مسافران است، روستای جا غرق از توابع بخش طرقبه است.
این روستا به خاطر مجاورت با رشته کوه های بینالود بخصوص در فصل بهار و تابستان از آب وهوای مطبوعی برخوردار است و هم چنین وجود کافه رستوران های متعدد در جهت باعث جذب گردشگران زیادی در منطقه شده است.
اما در این میان آنچه باعث گلایه های مردم این منطقه شده و به عنوان مشکل عمده جاغرق مطرح است بحث ترافیک و تردد کند جا غرق است.
پور حسین از ساکنین جاغرق در این رابطه می گوید: در روزهای تعطیل ترافیک به قدری سنگین است که جاده جا غرق بسته می شود.
وی می گوید: در ایام تعطیل اگر بیمار اورژانسی داشته باشیم و یا آتش سوزی در منطقه رخ دهد، به دلیل وجود ترافیک امکان امدادرسانی وجود ندارد.
وی گفت: عرصه های دیدنی این منطقه در روزهای تعطیل شاهد تردد بیش از 20 هزار خودرو است اما متأسفانه زیرساخت های لازم جهت رفاه حال بازدیدنمایندگان موجود نیست.
وی اضافه کرد: کم عرض و بن بست بودن این جاده یکی از مهم ترین معضلات شهرستان محسوب می شود لذا راه بندان و ترافیک های سنگین باعث ایجاد مزاحمت هایی برای اهالی شده است.
تفرج گردشگران امنیت ساکنان طرقبه را نشانه گرفته است
حسین ثابت رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز در گفت وگو با مهر بابیان اینکه حضور گردشگران در این منطقه یاری مالی شایانی اما از طرفی به دلیل ترافیک بیش ازحد و سد راه شدن نیروهای امدادی امنیت جان افراد دچار حادثه را نیز نشانه گرفته است.
وی در این راستا می گوید: در روزهای تعطیل امکان تردد به مشهد مقدس بسیار مشکل بعدازظهرهای روزهای پنج شنبه و آدینه هر هفته می بایست بیش از 2 ساعت در ترافیک سنگین خروجی طرقبه درراه بمانید و بارها و بارها شاهد موارد اورژانسی چه برای امدادرسانی به مصدومان و چه آتش سوزی ها بوده ایم که این امر را مختل نموده و نیروهای امدادی امکان خدمت رسانی نداشته اند.
وی ادامه داد: روستای جاغرق یکی از هدف های گردشگران و زائران و مجاوران بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) است که همه روزه شاهد تردد تعداد بی شماری وسیله نقلیه به این منطقه هستیم که می بایست به صورت ویژه به آن از سوی مسئولان نگاه شود و حداقل یک اکیپ به طور ثابت از هلال احمر در این منطقه استقرار داشته باشد و در موارد خاص در کمترین زمان ممکن خدمات مناسب ارائه شود.
رئیس شورای اسلامی شهرستان طرقبه شاندیز اضافه کرد: امروز خیابان های شهرهای طرقبه و شاندیز هیچ تغییری را مشاهده ننموده و به همان صورت ابتدایی باقی مانده اند، درحالی که میزان و حجم خودروها در آن چند برابر شده است.
محورهای در حال اشباع
فرماندار طرقبه شاندیز ابراز کرد: ظرفیت اشباع محور طرقبه با 2 خط عبوری تعداد 3800 سفر معادل سواری در طی یک ساعت که با در نظر دریافت توسعه های جدید بر مبنای افق های مختلف شاهد ترددی بالغ بر 7177 و 9492 خودرو در افق های 1400 و 1405 خواهیم بود.
سید حسن حسینی ظرفیت اشباع محور شاندیز و تنها جهت موجود را نیز با سه خط عبوری 5700سفر معادل سواری در طی یک ساعت مطرح نمود و ادامه داد: این در حالی است که در افق 1400 و 1405 به ترتیب ترددی بالغ بر 5971 و 8104 قابل انتظار است لذا در صورت عدم تأمین جهتهای جدید، تردد در جهت به حالت اشباع و راه بندان رخ می دهد.
تصمیمات سرنوشت ساز برای بهسازی راه های دسترسی
فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز در مورد پیگیری های اجرا شده برای ایجاد دسترسی های جدید به مهر گفت: طبق آمار رسمی 43 میلیون تردد و بازدید در طول یک سال توسط وسایط نقلیه در شهرستان طرقبه شاندیز انجام می شود که به ناچار همگی بایستی از پُل پرتویی استفاده نمایند.
حسینی بیان نمود: طبق بندهای یک و دو صورت جلسه مورخ 19/8/94 مقرر شد مطالعات اتصال کمربندی جنوبی مشهد به محور حصار طرقبه توسط سازمان حمل ونقل و ترافیک مشهد و به وسیله مشاور ذیصلاح حداکثر تا خاتمه امسال به انجام رسیده و نتایج حاصله جهت سیر مراحل بعدی به مدیریت حمل ونقل و ترافیک استانداری منعکس شود.
وی بیان نمود: همچنین مقرر شد مطالعات امتداد محور امام علی (ع) به بلوار مهدیه و اتصال به محور شاندیز توسط سازمان حمل ونقل و ترافیک مشهد حداکثر ظرف مدت سه ماه به انجام رسیده و نتایج حاصله جهت سیر مراحل بعدی به مدیریت حمل ونقل و ترافیک استانداری منعکس شود.
حسینی بابیان اینکه پس از برگزاری جلسه های متوالی با حضور کارشناسان ترافیک استان و جلسه مشترک با فرمانداری مشهد گزارشی مبسوط تهیه شد اضافه کرد: این گزارش با حضور نماینده و عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی، معاونین اداره کل راه و شهرسازی، معاونت حمل ونقل شهرداری مشهد در دفتر معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی موردبحث و آنالیز نهاده شد.
وی ادامه داد: در این جلسه مقرر شد در اسرع وقت پل پرتویی توسط شهرداری مشهد تعریض شود و مطالعات ترافیکی کمربند جنوبی از جهت روستای جاغرق تا هتل سحاب و اتصال آن به کمربند جنوبی مشهد و اتصال بلوار مهدیه و امتداد آن به بزرگراه امام علی (ع) که از جهت خطوط فشارقوی برق می گذرد و احتیاج جدی به تحصیل حریم ندارد انجام شود.
فرماندار بابیان اینکه برابر تقسیمات این جلسه محورهای بعدی نیز باید توسط اداره کل راه و شهرسازی به صورت جدی در دستور کار قرار گیرند گفت: محور حسن آباد وکیلی حدفاصل جاده قوچان تا جاده شاندیز و محور جاده ساغشک حدفاصل شهرک ماشین افزار تا کلاته ابراهیم خان و از ابراهیم آباد به شاندیز از سمت غرب از مهم ترین اقداماتی است که در برنامه های آینده برای تقویت دسترسی ها موردتوجه قرار گیرد.
اتوبان طرقبه شاندیز
حسینی ادامه داد: علاوه بر این ها محور میان شهرستانی نیز موردتوجه است که یکی از آن ها تکمیل اتوبان 75 متری طرقبه شاندیز گل مکان است که می تواند یک محور توریستی بسیار زیبا را برای گردشگران ایجاد کند.
وی گفت: توجه به دو جهت امدادی و ییلاقی ضرورت دارد یکی محور امتداد بلوار امام خمینی(ره) طرقبه به سمت چالیدره تا جاغرق که از سمت شرق دره طرقبه - عنبران تا جاغرق از میان تپه ماهورها باید به نحو مناسبی بهسازی شود.
فرماندار شهرستان طرقبه شاندیز دومین جهت امدادی را برای دره زشک عنوان و توضیح داد: از یال یکی از ارتفاعات شرقی روستایابرده این دره معین شده که این جهت علاوه بر جهت گردشگری زیبایی که ایجاد می نماید دسترسی روستاهای محلات زشک را نیز تسهیل نموده و در هنگام بروز حوادث می تواند به عنوان یک جهت امدادی بهره برداری شود.
وی یکی از عمده ترین نگرانی ها در طرقبه شاندیز را وقوع اتفاق و حادثه درزمینهٔ هایی مانند سیل، تصادفات زنجیره ای دانست و به خبرنگاران گفت: در این صورت امدادرسانی با مشکل روبرو خواهد بود که ما سه راهبرد اساسی را برای پیشرفت شهرستان هدف گذاری کردیم که یکی از آن ها تقویت دسترسی های استاندارد است که الحمدالله در حال دستیابی به نتایج مناسبی هستیم.
حسینی راهبردهای دیگر را حفظ و حراست از پهنه های طبیعی و تنفس گاهی و اقلیم بی نظیر این شهرستان دانست و از آن به عنوان یک سرمایه بزرگ یادکرد و بیان داشت: باید این مهم مورد مراقبت ویژه قرار گیرد که در این زمینه اقدامات زیرساختی مناسبی در حال اجرا است و دیگر اینکه این شهرستان به عنوان قطب گردشگری موردتوجه خراسانیان و ایرانیان باید تبدیل به یک حیات شهر زیبا و جذاب شود که یکی از ابزار این اتفاق استفاده از ظرفیت فرهنگ و هنر فاخر مبتنی بر ارزش های ایران اسلامی است که به شدت قائل به آن هستیم.
وی یاد آور شد: محل تأمین اعتبار این پروژه ها به صورت مشترک از محل شهرداری های طرقبه شاندیز، مشهد و بودجه عمرانی استانی و ملی خواهد بود.
خبرنگار: نصیر مُکاری طرقبه
منبع: خبرگزاری مهر