جزیره خرگوش؛ مکانی زیبا و اسرارآمیز

به گزارش مجله تانی بای، در فاصله چند مایلی شهر تاکه هارا (Takehara) در استان هیروشیما در ژاپن جزیره کوچکی واقع شده که تاریخ پوشیده و نامشخصی دارد.این جزیره اوکونوشیما (Okunoshima) یا جزیره خرگوش نام دارد و پارک های بکر و وحشی و نیز گله های بزرگ خرگوش، دو عامل مهم سفر گردشگران به آن محسوب می گردد.

جزیره خرگوش؛ مکانی زیبا و اسرارآمیز

وسعت این جزیره فقط 2.5 مایل است ولی همین فضای اندک، هر ساله هزاران گردشگر را به سمت خود جذب می نماید. تا چند دهه پیش، اوکونوشیما یک باغ وحش طبیعی و البته دورافتاده به شمار می رفت ولی از سال 1929 تا 1945 یعنی به مدت 16 سال، ارتش سلطنتی ژاپن طی یک برنامه سری و مخفیانه، بیش از 6000 تن گاز سمی در این جزیره فراوری کرد.

قسمت اعظم این گازهای خطرناک، در جنگ ژاپن علیه چین مصرف شد.پس از سال 1945، اوکونوشیما از نقشه ها حذف شد و کارگرانی که در این جزیره پنج نوع گاز سمی فراوری می کردند، به سکوت و پنهان نگه داشتن راز کارخانه های اسرارآمیز مجبور شدند.

اگر چه ساختمان این کارخانه ها و دیگر سازه های بلند مربوط به فراوری گازهای سمی در این جزیره به حال خود رها شد ولی طبیعت آنها را دوباره احیا کرده است زیرا همانطور که گفته شد، اکنون این جزیره به یک مکان گردشگری در ژاپن تبدیل شده است.

در خصوص نحوه ورود خرگوش ها به جزیره، نقل های متفاوتی وجود دارد.به گفته بعضی منابع، پس از انتها جنگ جهانی دوم، کارگران کارخانه ها تعدادی خرگوش را برای آزمایش اثرات گازهای سمی در جزیره رها کردند.

عده ای دیگر نیز معتقدند که در سال 1971 چند دانش آموز در جریان اردویی که به این جزیره داشته اند، هشت خرگوش را در آن رها کرده اند.صرف نظر از این که چرا و چگونه اوکونوشیما به نام جزیره خرگوش نامیده می گردد، نسل اول خرگوش های رها شده در آن که هیچ حیوان شکارگری آنها را تهدید نمی کرد، به سرعت فراوری مثل نمودند و اکنون بیش از 300 خرگوش در این جزیره کوچک زندگی می نمایند.

این خرگوش ها هر چند وحشی هستند ولی به همنشینی با انسان ها عادت دارند و برای دریافت غذا به گردشگرها نزدیک می شوند.این موضوع به ویژه در ماه های سرد زمستان که غذای طبیعی در جزیره کمیاب می گردد، بیشتر مشاهده می گردد.پس از مطرح شدن ماجرای این جزیره در اینترنت، تعداد گردشگرانی که به این نقطه از ژاپن مسافرت می نمایند، افزایش یافته است.

به عنوان مثال دوستداران حیوانات زیاد به این جزیره رفت و آمد می نمایند. شرکت ژاپنی Rakuten نیز اخیراً تور جالبی برگزار کرده است: بیایید با خرگوش ها بازی کنیم!امروزه این جزیره بیشتر به خاطر حیات وحش و طبیعت زیبایش معروف است، نه سابقه نظامی آن.

با این حال آثاری از آن دوران نیز در جزیره قابل مشاهده است که موزه گاز سمی (Poison Gas Museum) و نیز آلودگی شیمیایی آب و خاک جزیره از آن جمله است.در سال 1996 در آب جزیره مقادیری آرسنیک پیدا شد.

در سال 2005 نیز وزارت محیط زیست ژاپن گفت میزان آرسینک موجود در جزیره 49 بار بیش از حد استاندارد است.بنا به گزارش ژاپن تایمز، در فاصله بین سال های 1929 تا 1945، 6500 کارگر در این جزیره مشغول ساخت ده ها ساختمان بوده اند، اگر چه هیچ آمار رسمی در این خصوص وجود ندارد.

بسیاری از این کارگران بیمار شده و یا به مسائل تنفسی مبتلا گشتند.پوست بعضی از آنها نیز به دلیل قرار دریافت در معرض آرسنیک موجود در گاز خردل، سوراخ شده و به طرز وحشتناکی تغییر حالت داد.

هر چند گفته می گردد این جزیره برای گردشگران امن و بی خطر است ولی فردی به نام Masayuki Yamauchi که گردشگران را به کارخانه های قدیمی و نیمه ویران اوکونوشیما می برد، می گوید یازده مکان مهر و موم شده در این جزیره وجود دارد که بنا به گزارش های موجود، کارگران پس از انتها جنگ، گازها را در آنجا زیر خاک دفن کرده اند.

منبع: لست سکند
انتشار: 13 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 611

به "جزیره خرگوش؛ مکانی زیبا و اسرارآمیز" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزیره خرگوش؛ مکانی زیبا و اسرارآمیز"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید