جوراب هایی لاکچری هم قیمت حقوق یک هفته کارگران!

به گزارش مجله تانی بای، در گذشته جوراب های مردانه تنها مشکی، طوسی و سفید بود. بسیاری از آقایان از جوراب های سفید برای مراسم های رسمی یا عروسی استفاده می کردند. پوشیدن کت و شلوار با جوراب سفید نه تنها بد نبود بلکه نشانه تمیزی آقایان بود. خرید عید آقایان نیز محال بود شامل جوراب سفید نشود. اما دیگر دوره آن روز ها گذشته است و جوراب های مردانه در همه رنگ و مدل فراوری می شوند. این روز ها دیگر تماشا یک مرد با ست سبز ارتشی و جوراب های قرمز عجیب به نظر نمی رسد.

جوراب هایی لاکچری هم قیمت حقوق یک هفته کارگران!

به گزارش توسعه نیوز، درحال حاضر آقایان اگر برای کت وشلوار خود بخواهند جوراب تهیه نمایند به سراغ جورابی می فرایند که رنگ کت و شلوارشان از آن روشن تر باشد. مناسب ترین جورابی که می توانید با کت و شلوار خود بپوشید، جوراب هایی با ساق بلند است که هنگام نشستن، پایتان از زیر آن معلوم نگردد. مثلا اگر کت و شلوار شما مشکی است، می توانید از یک جوراب کشمیر زغالی یا سیاه رنگ با ساق های بلند بهره ببرید.

یک قانون برای انتخاب جوراب مردانه به این صورت است که سایز آن باید 2 سایز از مقدار کفش شما بزرگتر باشد؛ اگر مثلاً سایز کفشتان 40 است باید مقدار جورابی که قصد خرید آن را دارید می بایست 42 باشد.

قطعا جوراب هایی که برای کار های روزمره یا ورزش استفاده می کنید با آن هایی که در موقعیت رسمی می پوشید، تفاوت دارد.

با گذر از هر خیابانی یا حتی عبور و مرور در مترو می توان جوراب خرید. اما بازار خرید جوراب های رنگی، عجیب و گران قیمت حسابی داغ شده است. به نظر می رسد این کالا همواره مقرون به صرفه ترین باشد. به علت مقرون به صرفه بودن جوراب در بسیاری از موارد این شوخی باب است که این کالا هدیه مخصوص روز پدر است. اما حالا بنظرم ورق برگشته و این کالا نیز لاکچری شده است. هر چند که برای قشر میانه و ضعیف جامعه هنوز نیز جوراب های مقرون به صرفه در بازار است.

3 جفت جوراب را 10 تومان بخریم!

به سراغ جوراب فروشان مترو میروم. با اوضاع مالی فعلی، جوراب هایی که تا سال گذشته 3 تا 10 هزار تومان بود را حالا 20 هزار تومان می فروشند. به ادعای خودشان و مکالمه ای که با آن ها داشتم، می گفتند: دیگه برامون نمی صرفه. خودمون از بازار گرون می خریم داریم با حداقل سود می فروشیم.

این از جوراب های مقرون به صرفه مترو که تکلیفشان روشن شد. حالا به سراغ سایت های اینترنتی می روم تا نرخ جوراب های مختلف را ببینم.

نرخ جوراب های مردانه از 5 هزار تومان شروع می گردد و در کمال تعجب تا 1 میلیون و 700 هزار تومان می رسد.

جوراب های لاکچری

در این سایت ها جوراب هایی به مبلغ 1 میلیون تومان فروخته می شوند که ظاهر خاصی ندارند. به علت اینکه این جوراب ها با قیمت های نجومی خارجی و وارداتی هستند. به سراغ سایت های اصلی فراوری نماینده می روم.

برای مثال نرخ جورابی که از یک برند ترک است حدودا 229 لیر است که به پول کشور ما 412.200 تومان است، اما در سایت های اینترنتی داخلی به مبلغ 10،81،810 تومان به فروش می رسد. حتی اگر هزینه گمرک و سود فروشنده را هم حساب کنیم چنین نرخ هایی به شدت عجیب به نظر می رسد. اختلاف نرخ میان مبلغ فروش در ایران با خارج 669 هزار تومان است.

در اینجا باید به بعضی از سایت های اینترنتی ایران نیز فکر کرد که چه نظارتی روی قیمت گذاری آن ها می گردد. آیا باید بدون هیچ نظارتی شاهد قیمت های نجومی و بی اساس در سایت های اینترنتی باشیم؟

جورابی به مقدار حقوق ماهیانه یک کارگر

عمق فاجعه اینجاست که پول این جوراب ها برابر با دستمزد ماهانه یک کارگر در سال 98 است. با تصویب افزایش 36.5 درصدی حداقل دستمزد سال 1398 از یک میلیون و 112 هزار تومان به یک میلیون و 517 هزار تومان رسید. کارگری که با این حقوق 30 روز خود را می گذراند حالا نرخ یک جفت جوراب است. هر چند که درحال حاضر با حقوق های فعلی نیز چرخ زندگی با مشقت می چرخد. اینکه از سال 98 حدودا 3 سال گذشته ترس ما را برای قیمت ها در سال های بعدی بیشتر می نماید؟

حتی اگر بخواهیم با حقوق کارگران در 1401 نیز قیمت این جوراب ها را حساب کنیم به نتایج جالبی می رسیم. حقوق روزانه یک کارگر در 1401 حدود 139 هزار تومان است. با این حساب قیمت این جوراب ها برابر با حقوق 7 روز یک کارگر خواهد بود.

کلام آخر

اینکه افرادی در بیخ گوش قشر میانه و ضعیف جامعه برای یک جوراب هزینه ای می نمایند که حتی یک سوم آن برای بقیه مبلغ قابل توجهی است بسیار عجیب به نظر می رسد. آدم های لاکچری با ماشین های آن چنانی برای جوراب یک مهمانی یا ورزش روزانه خود بالای یک میلیون تومان هزینه می نمایند تا لاکچری تر به نظر برسند و در کنار آن هنوز هم در مترو بعضی افراد برای خرید جوراب های دانه ای 20 هزار تومان با فروشنده بحث می نمایند. این همه فاصله از کجاست که فرقمان را، چون شرق و غرب نموده است!

منبع: فرارو
انتشار: 9 مرداد 1401 بروزرسانی: 9 مرداد 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2072

به "جوراب هایی لاکچری هم قیمت حقوق یک هفته کارگران!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جوراب هایی لاکچری هم قیمت حقوق یک هفته کارگران!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید