خبرنگاران 11 هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث شد

به گزارش مجله تانی بای، بیرجند - خبرنگاران - مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: در مجموع بیش از 11 هزار واحد مسکونی در سال های 98 و 99 توسط بنیاد مسکن در این استان ساخته شده یا در دست ساخت است.

خبرنگاران 11 هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث شد

همراه دور زمین باشید و با تور ارزان روسیه از کاخ کرملین دیدن کنید و در شهرهای زیبای مسکو و سوچی گشتی بزنید و خاطرات زیبایی برای خود رقم بزنید.

علی اصغر آسمانی مقدم روز پنجشنبه در نشست خبری به مناسبت سالروز تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی اضافه نمود: براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 95 در یک هزار و 752 روستای استان خراسان جنوبی 88 هزار و 835 واحد مسکن شناسایی، رصد و ثبت شده است.

وی گفت: از این تعداد تا به امروز 45 هزار و 463 واحد مسکونی در بیش از 780 روستا مقاوم سازی یا از استحکام لازم برخوردار شده که 51.2 درصد مجموع مسکن روستایی استان را شامل می گردد و میانگین کشوری 50 درصد است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی گفت: همچنین حدود 10 هزار و 500 واحد نیمه بادوام است که نسبت به کل واحدها 11.8 درصد را شامل می گردد و واحدهای کاملا کم دوام و فاقد استحکام نیز 32 هزار و 869 واحد معادل 37 درصد است.

وی با بیان اینکه 48.8 درصد واحدهای مسکن روستایی فاقد استحکام یا از استحکام پایین برخوردارند اضافه نمود: از اهالی روستاهای استان تقاضا داریم با استفاده از تسهیلات مقاوم سازی نسبت به بهسازی مساکن خود اقدام نمایند.

آسمانی مقدم گفت: سال جاری در ادامه طرح ساخت مسکن محرومان در استان پنج هزار و 890 واحد در مناطق روستایی احداث و افتتاح می گردد.

وی گفت: در این طرح به افراد واجد شرایط 50 میلیون تومان وام قرض الحسنه با بازپرداخت 15 ساله و 30 میلیون تومان نیز وام بلاعوض پرداخت می گردد.

وی اضافه نمود: اواخر سال 97 با سفر محمدباقر نوبخت معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه به خراسان جنوبی، برای احداث 10 هزار واحد مسکونی برای روستاییان قول مساعد داده شد به این صورت که به ازای هر واحد 25 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان جنوبی گفت: براساس امضای تفاهم نامه سه جانبه بین بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سازمان برنامه بودجه و کمیته امداد امام خمینی (ره)، مقرر شد پنج هزار واحد برای مددجویان کمیته امداد البته با نظارت بنیاد مسکن و پنج هزار واحد برای سایر روستاییان در تعهد بنیاد مسکن احداث گردد.

وی اضافه نمود: تا انتها سال 98 مسکن مددجویان تکمیل و آماده بهره برداری شد لذا به دلیل موفقیت طرح در سال 99 نیز ساخت 6 هزار واحد دیگر در اختیار بنیاد مسکن نهاده شد.

آسمانی مقدم گفت: در این زمینه علاوه بر اینکه بنیاد مسکن نظارت فنی و کارهای کارشناسی مسکن مددجویان بهزیستی و کمیته امداد را برعهده داشت در مناطق روستایی زمین نیز به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط نهاده شد.

وی با بیان اینکه 2 هزار قطعه زمین به صورت رایگان در اختیار افراد واجد شرایط نهاده شده است اضافه نمود: سال گذشته اعتبار 6 هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم نامه سه جانبه بین استانداری، بنیاد مسکن و سازمان برنامه و بودجه تامین و طرح در هفته دولت پارسال کلنگ زنی شد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی توضیح داد: در قالب این تفاهم نامه به ازای هر واحد 30 میلیون تومان تسهیلات بلاعوض و 50 میلیون تومان تسهلات قرض الحسنه با بازپرداخت 15 ساله و کارمزد 4 درصد در نظر گرفته شد.

وی گفت: از 6 هزار واحد مسکونی تا به امروز برای همه آنها تشکیل پرونده انجام و پنج هزار و 995 واحد برای دریافت تسهیلات به بانک ها معرفی شده است.

آسمانی مقدم اضافه نمود: برای پنج هزار و 890 واحد قرارداد منعقد شده و عملیات اجرایی بیشتر واحدها نیز شروع شده است به این صورت که چهار هزار و 600 واحد در مرحله فونداسیون و سه هزار و 530 واحد در مرحله اسکلت بوده و سه هزار و 30 واحد تا به امروز سقف اجرا شده است.

وی گفت: تا به امروز حدود هزار و 34 واحد به مرحله بهره برداری و واگذاری رسیده است که صاحبان بعضی به صورت غیررسمی نیز مستقر شده اند.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اضافه نمود: در سال های اخیر بعضی نقاط استان دچار خسارت سیل یا زلزله شد که تسهلات تعمیراتی یا کامل بلاعوض در اختیار متقاضیان نهاده شده است.

وی گفت: در مجموع چهار هزار و 379 واحد بر اثر حوادث طبیعی دچار خسارت شد که با اعتبار 46 میلیارد تومان بازسازی شدند و از این میزان 158 واحد با اعتبار 6 میلیارد و 400 میلیون تومان مربوط به سال 98 و 91 واحد با اعتبار چهار میلیارد و 400 میلیون تومان مربوط به سال قبل بوده است.

آسمانی مقدم اضافه نمود: همچنین 80 واحد مسکونی در این حوادث احتیاج به تعمیرات و بازسازی دارند که تخصیص یک میلیارد و 200 میلیون تومان در برنامه نهاده شد و اسفند 99 ابلاغ شد و سال جاری تکمیل خواهند شد.

وی همچنین گفت: یکی از مهمترین و اصلی ترین اقداماتی که در روستاها در حال اجرا است تا روستاها را احیا و از افسردگی رها کند، تهیه و اجرای طرح های هادی است.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی اضافه نمود: اکنون 918 روستای بالای 20 خانوار در این استان وجود دارد که باید طرح هادی برای آنها تهیه گردد و افق این طرح ها حدبیشتر بین 10 تا 15 سال است و بعد از این مدت احتیاج به بازنگری دارد.

وی عنوان نمود: تا به امروز طرح هادی 141 روستا بازنگری شده است و سال قبل طرح هادی نیمه تمام 26 روستا تکمیل و طرح هفت روستا نیز بازنگری شد.

آسمانی مقدم یادآور شد: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز طرح هادی در 586 روستای استان اجرا شده که این میزان تا قبل از تقسیم استان (1383) حدبیشتر در 32 روستا بوده است.

وی بهسازی بافت با ارزش روستایی را از دیگر فعالیت های بنیاد مسکن برشمرد و گفت: در مجموع بافت باارزش چهار روستای فورگ درمیان، خور خوسف، نایبند طبس و چنشت سربیشه با اعتبار چهار میلیارد و 600 میلیون تومان بازسازی شده است که چنشت و نایبند تا انتها سال جاری تکمیل می گردد.

مدیرکل بنیاد مسکن خراسان جنوبی از دیگر وظایف بنیاد مسکن را تملک و واگذاری زمین در روستاها بیان نمود و اضافه نمود: از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا به امروز پنج هزار و 279 هکتار زمین در استان تملک شده که سال قبل 295 هکتار بوده است.

وی بیان نمود: از ابتدای تشکیل استان تا به امروز 22 هزار و 875 قطعه زمین به واجدین شرایط واگذار شده که از این میزان سه هزار و 250 قطعه سال قبل واگذار شده است.

آسمانی مقدم صدور اسناد مالکیت در روستاها و شهرهای زیر 25 هزار نفر جمعیت را از دیگر وظایف بنیاد مسکن ذکر کرد و گفت: در این زمینه هفت هزار و 905 جلد سند شهری و 64 هزار و 41 جلد سند روستایی صادر و تحویل مردم شده که سال قبل 678 سند شهری و هزار و 643 سند روستایی بوده است.

وی عنوان نمود: از ابتدای تشکیل استان تا به امروز سه هزار و 553 واحد مسکونی شهری توسط بنیاد مسکن احداث شده همچنین برای 148 هکتار زمین در 16 سایت طرح تفکیکی صورت گرفته است.

آسمانی مقدم گفت: در طرح اقدام ملی مسکن نیز که از سال گذشته در دستور کار نهاده شد احداث مسکن در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت برعهده بنیاد مسکن نهاده شد و از سهمیه 400 هزار واحد، 138 هزار واحد باید در کشور احداث گردد.

وی ادامه داد: در خراسان جنوبی به غیر از شهر بیرجند در 31 شهر احداث مسکن برعهده بنیاد مسکن است که تا به امروز سه هزار و 259 قطعه زمین شناسایی و تامین شده و 6 هزار و 576 قطعه زمین واگذار شده است.

آسمانی مقدم اضافه نمود: تا به امروز تایید نهایی برای سه هزار و 25 نفر صورت گرفته و 2 هزار و 989 نفر نیز نسبت به پرداخت 40 میلیون تومان اولیه اقدام نموده اند که در شهرهایی مانند فردوس، طبس و نهبندان کار اجرایی شروع شده است.

وی با بیان اینکه تا انتها سال 1400 باید همه واحدها به انتها برسد عنوان نمود: به ازای هر واحد 100 میلیون تومان تسهیلات 18 درصد با بازپرداخت 12 ساله در نظر گرفته شده که 2 سال دوران ساخت و 10 سال مدت زمان بازگشت وام است و برای اتمام طرح احتیاج به مشارکت و همکاری مردم داریم.

وی گفت: انجمن خیرین مسکن ساز در خراسان جنوبی تا به امروز ساخت یک هزار و 85 واحد را شروع نموده که از این تعداد 682 واحد با هزینه کرد 20 میلیارد و 600 میلیون تومان به متقاضیان واگذار و 403 واحد با اعتبار 89 میلیارد و 650 میلیون تومان در دست ساخت است.

21 فروردین سالروز افتتاح حساب شماره 100 به فرمان امام خمینی (ره) و تاسیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در سال 1358 است. 21 فروردین تا 31 فروردین دهه افتتاح حساب 100 امام نامگذاری شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 4 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 4 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1532

به "خبرنگاران 11 هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 11 هزار واحد مسکونی در خراسان جنوبی احداث شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید