خراسان شمالی لرزید

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران : مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: زلزله 4 ریشتری در مرز ترکمنستان، که مناطقی از شهرستان مرزی راز و جرگلان این استان را هم لرزاند، خسارتی نداشته است.

خراسان شمالی لرزید

به گزارش خبرنگاران به نقل از ایرنا، جواد نظری، گفت: هنوز گزارشی مبنی بر وارد آمدن خسارتی از ناحیه این زلزله به دست ما نرسیده است.

زلزله ای به بزرگی چهار درجه در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر)، چهارشنبه شب شهر یکه سعود، مرکز بخش جرگلان در شهرستان مرزی راز و جرگلان خراسان شاقتصادی را لرزاند.

براساس اعلام مرکز لرزه نگاری کشور وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زمان وقوع این زمین لرزه ساعت 21 و 17 دقیقه و 24 ثانیه و در عمق 13 کیلومتری زمین اتفاق افتاده است.

براساس این گزارش، مختصات جغرافیایی این زمین لرزه 38.31 درجه عرض شاقتصادی و 56.31 درجه طول شرقی بوده است.

استان خراسان شاقتصادی از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار گرفته است که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها بعضی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.

مهم ترین گسل های خراسان شاقتصادی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می نماید. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری - جنوب، جنوب خاوری واقع است.

براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شاقتصادی اتفاق افتاده است. زمین لرزه ای با قدرت 6.2 درجه ریشتر بهمن سال 1375 و زلزله 5.7 ریشتری اردیبهشت ماه سال 96 در بجنورد و مانه وسملقان، خسارات جانی و اقتصادی به دنبال داشت.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 17 بهمن 1399 بروزرسانی: 17 بهمن 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1378

به "خراسان شمالی لرزید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خراسان شمالی لرزید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید