انتها بازسازی خانه نیما به کجا خواهد رسید؟

به گزارش مجله تانی بای، ایسنا/ براساس آخرین اخبار واصله، بازسازی خانه نیما نیمه کاره رها شده و مدتهاست که کسی برای بازسازی به این خانه سری نمی زند.

انتها بازسازی خانه نیما به کجا خواهد رسید؟

جهت دریافت خدمات بازسازی ساختمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

داستان چیست؟

خانه نیما یوشیج، پدر شعر نو فارسی در طول دو سه سال گذشته دردسر و حاشیه های مختلفی را به دوش کشید؛ از بحث خروج از ثبت خانه گرفته تا مالکی که می خواست آن را تخریب کند و در نهایت فکر ایجاد سفره خانه به سرش افتاد تا خرید خانه توسط سازمان زیباسازی و قول هایی که برای بازسازی خانه نیما مطرح شدند.

از چند ماه قبل و با تحویل دریافت خانه نیما توسط سازمان زیباسازی، برزین ضرغامی، مدیرعامل این سازمان اظهار داشت که پس از خرید خانه نیما، این فضای تاریخی تحویل ما بوده و در اولین فرصت بازسازی را شروع می کنیم. این بازسازی باید متناسب با کارکرد آینده خانه نیما یوشیج باشد. متناسب با هویت و پیشینه خانه در منطقه یک، باید کاربری این خانه تعریف گردد. اما، افتتاح رسمی همزمان با روز تولد این شاعر خواهد بود. طرح بهره برداری بزودی نهایی خواهد شد و خانه نیما یوشیج همزمان با روز میلاد این شاعر یعنی 21 آبان رسما افتتاح می گردد.

چند روز بعد یعنی یکم آبان سال گذشته، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران گفت: به دلیل تداخلی که در انجام بعضی کارها داشتیم، نتوانستیم در نیمه نخست سال جاری اقدامات مورد احتیاج برای ساماندهی و تجهیز خانه نیما یوشیج را به نتیجه برسانیم. تا به امروز سعی نموده ایم فضای ناامن را از خانه دور کنیم و بعضی اقدامات اولیه و اضطراری دیگر اجرا شده اند. از سوی دیگر هرچند ساماندهی و بازسازی خانه تا کنون انجام نشده است، اما در صحبت با مشاوران طرح، اقداماتی در دست انجام است و کاربری آن نیز حتما مرتبط با همان حوزه شعر و ادب و تخصص نیما خواهد بود.

طرح خانه تهیه شده، اما هنوز نهایی نشده است، محتوای اولیه طرح تهیه شده و تیم های مشاور روی آن کار می نمایند تا بحث های محتوایی نیز آماده باشد. از سوی دیگر حفظ ساختار خانه و لزوم مقاوم سازی این بنای تاریخی از دیگر دلایل عقب افتادن انجام کارها برای ساماندهی و افتتاح خانه بود. کوشش می کنیم خانه نیما را با کاربری فرهنگی مناسب تا خاتمه سال آماده کنیم.

پس از این اظهارنظرها نیز یکی دو رسانه در گزارش هایی که منتشر کردند از فرایند بازسازی خانه نیما حرف زدند، اما در شرایط کنونی به نظر می رسد طرح بازسازی و ساماندهی خانه نیما متوقف شده است. با این وجود، فعالان میراث فرهنگی و نیماپژوهان همچنان خواستار توجه ویژه به این بنای تاریخی هستند.

سقف حیاط خانه در حال آوار شدن است

محمد عظیمی، نیماپژوه و نماینده انجمن های دوستداران میراث فرهنگی مازندران پیرامون بازسازی خانه نیما می گوید: به چشم خودم دیدم که بخشی از سقف ایوان خانه احتمال ریزش دارد. مردم محلی نیز می گویند مدتهاست کسی برای بازسازی به خانه نیما رفت وآمد نمی نماید؛ این خانه فقط دو نگهبان دارد که تنها کارشان حفاظت از خانه و شستن ماشین است.

او با بیان تاریخچه ای از شرایط خانه نیما در طول سال های گذشته، بیان می نماید: خبر خرید خانه نیما توسط سازمان زیباسازی شهرداری تهران در خردادماه سال 98 نوید مسرت بخش و بارقه امیدی بود تا پس از کش و قوس های فراوان و دلهره هنرمندان و دوستداران نیما از تخریب خانه، بالاخره با وعده تبدیل شدن به موزه شعر نوین ایران در کنار خانه جلال آل احمد و سیمین دانشور فرصتی باشد تا محوری جدید از موزه و گردشگری شعر و ادبیات معاصر در تهران باز گردد.

بیشتر بخوانیددیدنی های خانه جلال آل احمد، خانه ای از جنس فرهنگ و ادب

عظیمی با اشاره به صحبت هایی که در چند نوبت برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای فرایند بازسازی این خانه تاریخی مطرح نموده بود، می افزاید: طبق صحبت ها نخست قرار بود افتتاح این خانه 21 آبان سال گذشته و همزمان با روز تولد نیما باشد که متاسفانه عملی نشد. بار دیگر 17 اردیبهشت سال جاری این مقام مسئول اظهار داشت که امیدوارم بتوانیم بر اساس برنامه ریزی اجرا شده تا سه ماه آینده کار بازسازی و بازسازی خانه نیما یوشیج را تمام کنیم.

او با بیان اینکه مناسبت خاصی در مرداد برای افتتاح این خانه و آثار نیما وجود ندارد، اظهار می نماید: از یک سو در حالی به استقبال ماه تیر می رویم که در این خانه هیچ نشانه ای از بازسازی و تجهیز دیده نمی گردد و تنها به حضور نگهبان بسنده شده است و از سوی دیگر تنها اقدام نمایان در این خانه ایجاد داربست و پوشش پارچه ای بوده تا شرایط را برای بازسازی بنا و ترمیم شیروانی آماده کند، اما آخرین بازدید و رصد فعالیت سازمان زیباسازی حاکی از آن است که ظاهرا بخشی از بنا هم دچار ریزش و ویرانی شده و هیچگونه تحرکی در آماده سازی ساختمان مشاهده نمی گردد.

عظیمی به این نکته اشاره می نماید که تعیین نیست چرا با اعلام چندباره افتتاح این خانه، پیگیر بازسازی و تجهیز موزه نیستند و با وجود اعلام زمان بازگشایی خانه نیما، عملیات ابتدایی و ضروری آن متوقف شده است. او می گوید: از شهردار و اعضای شورای شهر تهران که اکثرا از فرهیختگان و حامیان میراث فرهنگی بوده و توجه ویژه ای به خانه های تاریخی دارند، درخواست می کنیم تا با توجه به طرح اعلام شده موجود در سازمان زیباسازی و آمادگی همکاری برای راه اندازی موزه نیما که می توانست در وعده قبلی به نتیجه برسد، علت توقف بازسازی این بنا را پیگیری نمایند.

او پیرامون بازسازی خانه نیما ادامه می دهد: بی تردید، براساس نقش سازمان زیباسازی که برنامه ریزی، مدیریت، توسعه، اجرا و نظارت بر فعالیت های هنری شهری در همه فضاهای عمومی شهر تهران و مساعدت و مشارکت در زیباسازی و ایمنی فضاهای فرهنگی، بافت ها و آثار تاریخی است، باید با تهیه و تدوین دستورالعمل و همکاری دیگر دستگاه های مسئول به ویژه وزات میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری براساس قوانین و مقررات موضوعه برای دریافت راهکارهای اجرایی مناسب و حفظ و نگهداری، ایمن سازی، بازسازی، بازسازی و بهسازی مراکز تاریخی، مذهبی و فرهنگی شهر تهران یاری کند.

منبع: همگردی
انتشار: 14 تیر 1399 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 945

به "انتها بازسازی خانه نیما به کجا خواهد رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انتها بازسازی خانه نیما به کجا خواهد رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید