شکست انحصار ایتالیا در ساخت یک کالای استراتژیک، فراوری مخزن کلد در جنوب ایران شروع شد

به گزارش مجله تانی بای، دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت مخزن کلد می تواند زمینه ساز ساخت تجهیزات های تک در زمینه ذخیره سازی، بارگیری و نقل و انتقال LNG و میعانات گازی باشد.

شکست انحصار ایتالیا در ساخت یک کالای استراتژیک، فراوری مخزن کلد در جنوب ایران شروع شد

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش خبرنگار مالی خبرنگاران، فرآیند انتقال گاز فراوریی از یک مخزن گازی که تا سالهای اخیر همیشه با استفاده از تجهیزات فشارشکن و خطوط لوله مخصوص صورت می گرفت، به سمت ذخیره سازی و انتقال از طریق مخازن مخصوص حمل مواد با فشار بالا می رود.

فراوری این مخازن تحت فشار همیشه تحت انحصار کشور ایتالیا بوده است. در پروژه های گازی ایران مخصوصاً فازهای متعدد توسعه ای پارس جنوبی روال کار این گونه بوده که ساخت این مخزن به شرکتی ایتالیایی سفارش داده شده و ساخت هر مخزن در ایتالیا و انتقال آن به ایران بر مبنای هر کیلوگرم حدود 35 تا 40 یورو هزینه برای کشور داشت.

در سالهای اخیر، متخصصان کشورمان در شرکتی با عنوان شرکت پولاد فرایند بین الملل اروند (IPS) ساخت این مخازن را با نام مخزن کلد در برنامه قرار دارند و پیروز شدند بعد از چند سال طراحی، پروژه ساخت این مخازن را در جنوب ایران به ثمر برسانند. با بومی سازی ساخت مخازن مخصوص حمل مواد با فشار بالا در خرمشهر، متخصصان کشورمان انحصار ایتالیا را در فراوری این کالای استراتژیک صنعت گاز شکستند.

روح الله رضایی آدریانی مدیرعامل شرکت پولاد فرایند بین الملل اروند با بیان اینکه این شرکت برای نخستین بار پیروز به ساخت مخازن کلد در ایران شده است، گفت: ساخت هر مخزن در ایتالیا و انتقال آن به ایران بر مبنای هر کیلوگرم حدود 35 تا 40 یورو هزینه در بر دارد، در حالی که در ایران همان مخزن با هزینه 15 یورویی به ازای هر کیلوگرم ساخته می گردد.

به گفته وی، در حال حاضر ساخت سه مخزن کلد برای فازهای 20 و 21 توسط متخصصان کشورمان در حال اجرا است.

مخزن کلد، مخزنی است که بدنه آن به صورت چندلایه با فولاد ضدزنگ، با آلیاژی خاص و مقام در برابر فشار ساخته شده است. دستیابی ایران به تکنولوژی ساخت این مخازن می تواند زمینه ساز ساخت تجهیزات های تک در زمینه ذخیره سازی، بارگیری و نقل و انتقال LNG و میعانات گازی باشد.

منبع: تسنیم
انتشار: 23 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 555

به "شکست انحصار ایتالیا در ساخت یک کالای استراتژیک، فراوری مخزن کلد در جنوب ایران شروع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شکست انحصار ایتالیا در ساخت یک کالای استراتژیک، فراوری مخزن کلد در جنوب ایران شروع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید