طرحواره ها در روابط عاطفی

به گزارش مجله تانی بای، طرحواره چیست و کاربرد طرحواره ها در روابط عاطفی چگونه است؟

طرحواره ها الگوهای تکرار شونده ای در زندگی ما هستند که از کودکی شروع شده و تاثیرات آن در طول زندگی فرد منعکس می شود. .خلق و خوی ما و آنچه که خانواده های ما در کودکی در قبال ما انجا م می دهند شروعگر این الگوست. یک کودک برای رشد کردن به امنیت ،ارتباط با دیگران ،استقلال فردی ، عزت نفس ، ابراز وجود و محدودیت های واقع گرایانه ، احتیاج های اساسی دارد. اگر این احتیاج ها برآورده شوند ، کودک می تواند از نظر روانشناختی به رشد دست پیدا کند.

طرحواره ها در روابط عاطفی

در ادامه به آنالیز بعضی طرحواره ها و تاثیرشان در روابط عاطفی میپردازیم:

طرحواره اطاعت در روابط عاطفی

افرادی که این طرحواره را دارند ، آرزوها،احتیاجها،تمایلات و احساسات خود(بخصوص خشم) را نادیده می گیرند و می ترسند اگر آنها را بیان نمایند اتفاقات بدی برایشان بیفتد و در عوض از توقعات دیگران پیروی می نمایند. این افراد در روابط خود بعلت نادیده گرفتن خود به مرور احساس فشار می نمایند و دچار خشم انباشته می شوند و ممکن است ناگهان از کوره در بروند و رابطه را خراب نمایند.

این طرحواره باعث می گردد که شخص در رابطه عاطفی از احتیاجهای خود غافل بماند و چشم و گوش بسته مطیع شخص مقابل باشد.

طرحواره محرومیت هیجانی در روابط عاطفی

این افراد غالبا در یک خانواده سرد بزرگ شده اند که از نظر عاطفی سرد بوده و از دریافت هر نوع عشق و محبتی ناامید هستند.این افراد جذب افراد سرد و نجوش می شوند و در روابط عاطفی خود ممکن است طوری رفتار نمایند که انگار برایشان مهم نیست عشق و محبت و توجه دریافت نمایند و در خصوص ناراحتی شان هم صحبت نمی نمایند در نتیجه مخاطب آنها نمی تواند بفهمد خواسته های آنها چیست و خواسته هایشان براورده نمی گردد.

طرحواره رها شدگی در روابط عاطفی

علامت این طرحواره ترس از رها شدن است. احساس ترک شدن از سوی افرادی که شما دوستشان دارید وبنابر همین باور ممکن است به عزیزان خود بچسبید اما به شکل متناقضی در حال دور کردن آن ها از خود هستید. ممکن است تبدیل به یک فرد حسود و کنترل گر شوید یا بالعکس نسبت به ابراز علاقه طرف مقابل ، خود را بی تفاوت نشان دهید.که در هر دو صورت باعث می شوید فرد خسته گردد و در نهایت شما را رها کند.

طرحواره بدبینی و بی اعتمادی در روابط عاطفی

در این طرحواره فرد به طور مداوم احساس می نماید دیگران قصد ضربه زدن به او را دارند و معتقدند دیگران قابل اعتماد نیستند حتی اگر مخاطبشان فردی صادق باشد.درنتیجه این افراد یا اصلا وارد رابطه عاطفی نشده یا اگر وارد یک رابطه با یک فرد سالم م شوند به علت بدبینی و بی اعتمادی زیاد طرف مقابل خود را کلافه می نمایند و احتمال جدایی در این گونه روابط بسیار زیاد است.

طرحواره شرم و نقص در روابط عاطفی

این افراد احساس افسردگی و دوستداشتنی نبودن ،دارند و از اینکه نقص هایشان برملا گردد بشدت احساس شرمساری می نمایند و در تلاشند که نقص های خود را بپوشانند. در یک رابطه عاطفی نیز ممکن است دنبال یک فرد بی عیب ونقص باشند یا ممکن است آنقدر عزت نفسشان پایین باشد و خود را دست کم بگیرند که مخاطبشان آنها را رها نمایند.

معین شدن تمامی طرحواره ها با تست طرحواره

طرحواره شکست در روابط عاطفی

افرادی که طرحواره شکست دارند تصور می نمایند که برای رسیدن به پیروزیت در عرصه های مختلف شایستگی لازم را ندارند و نسبت به هم رده های خود احساس شکست می نمایند.

در ازدواج نیز به خاطر ترس از شکست در رابطه و جدایی معمولا وارد رابطه نمی شوند و نمی دانند آیا فرد مورد نظرشان انتخاب درستی است یا خیر؟و ترجیح می دهند دیگران برای آها تصمیم بگیرند.

طرحواره وابستگی در روابط عاطفی

این افراد مانند کودکی هستند که همواره باید حامی داشته باشند و دنبال افرادی هستند که دائماً برای آنها تصمیم گیری و مدیریت نمایند.ممکن است با افراد کنترلگر و قدرت طلب ارتباط بگیرند.ممکن هم است که با فردی سالم وارد رابطه شوید ولی آنقدر از او نظرخواهی کنید و به او وابسته شوید و از او حمایت خواهی کنید که مخاطباتن خسته گردد و ممکن است کارتان به جدایی بکشد.

برای نمایش تمامی فاکتور های مربوط به ازدواج میتوانید تست آنلاین ازدواج را انجام دهید

طرحواره ایثارگری در روابط عاطفی

افرادی که طرحواره ایثار دارند خود را انسانهایی ناجی و مهربان می دانند و از این جهت احساس ارزشمندی می نمایند.ممکن است به خاطر دلسوزی بخواهید با کسی ازدواج کنید ممکن است جذب افراد بسیار ضعیف،الکلی و معتاد شوند یا در دام افراد خودشیفته بیفتند و دائماً نقش سرویس دهنده را داشته باشند.

طرحواره بازداری هیجانی در روابط عاطفی

کسانی که طرحواره بازداری هیجانی دارند، مانند دیوار سنگی هستند و وقتی که با آنها ارتباط برقرار میکنیم نمیفهمیم دقیقا چه احساسی دارند؟خوشحالند یا ناراحت؟به ما علاقه مند هستند یا متنفر؟این افراد ممکن است با وجود علاقه زیادی که به پارتنر خود دارند،نتوانند احساسات خود را بروز دهند وممکن است باعث تخریب رابطه زناشویی خود شوند.

طرحواره ملاک های سختگیرانه در روابط عاطفی

داشتن طرحواره کمالگرایی باعث می گردد فرد در انتخاب همسر،در پی افردای باشد که بسیار پیروز یا بسیار دقیق و وسواسی باشند و به معیارهای سختگیرانه فرد تن بدهند در چنین مواردی احتیاج به مشاوره خانواده دارید

طرحواره استحقاق در روابط عاطفی

افرادی که از کودکی در ناز و نعمت بزرگ شده اندو دچار خودشیفتگی می شوند و به فکر خواسته خود هستند و دیگران را لایق خود نمی دانند.همبنطور فکر مینمایند که خودشان عالی هستند و این دیگرانند که باید به خاطر آنها خودشان را نغییر دهند.

طرحواره خویشتن داری ناکافی در روابط عاطفی

افرادی که این طرحواره را دارند حتی اگر ازدواج هم نموده باشند قادر نیستند وسوسه های خود را کنترل نمایند،بسیار هیجان طلب هستند و بلافاصله تحت تاثیر قرار می گیرند. وبه همین علت به روابط خود آسیب می زنند.

منبع: فرارو
انتشار: 8 تیر 1401 بروزرسانی: 8 تیر 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2043

به "طرحواره ها در روابط عاطفی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرحواره ها در روابط عاطفی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید