قرارداد های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه های خالی!

به گزارش مجله تانی بای، نوسانات نرخ مسکن متأسفانه متأثر از التهابات بازار در شرایط گوناگون است، بنابراین در صورت افت این التهابات به طور طبیعی تمامی بازار ها از جمله بازار مسکن متأثر خواهد بود

قرارداد های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه های خالی!

جهت دریافت خدمات پتینه کاری چیست با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. هر گونه خدمات رنگ آمیزی با تکنیک های مدرن پتینه کاری را به ما بسپارید.

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، به نقل از جوان، در پی پافشاری وزارت راه و شهرسازی برای ثبت اطلاعات املاک از سوی مالکان و مشخص تکلیف پرونده خانه های خالی تا تیر سال جاری، بعضی با نوشتن قرارداد های صوری در مشاورین املاک کوشش می نمایند از پرداخت مالیات فرار نمایند. این در حالی است که وزیر راه روزگذشته آب پاکی را روی دست دپونمایندگان خانه ریخت و گفت: زمانی که یک معامله مسکن دارای کد رهگیری نباشد، فاقد اعتبار است و وزارت راه و شهرسازی ابزار های شناسایی متخلفان را در اختیار دارد. ما توانسته ایم با همین سیستم کنترلی یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون معرفی کنیم.

طبق سرشماری سال 1395 حدود 6، 2 میلیون واحد مسکونی خالی در ایران وجود دارد. متوسط مساحت خانه ها در ایران طبق آخرین آمار از معاملات کشور در تابستان 1399 به میزان 105متر مربع بوده است.

میانگین قیمت مسکن کشور در همان مقطع نیز متری 7 میلیون و 172 هزار تومان بود که از طرف وزارت راه و شهرسازی اعلام شد، یعنی ارزش هر واحد مسکونی در کشور به طور میانگین 753 میلیون و 60 هزار تومان است و اگر همین رقم را ملاکی برای قیمت خانه های خالی قرار دهیم، ارزش تقریبی 6، 2 میلیون واحد خالی به عدد افسانه ای هزار و 957 تریلیون و 956 میلیارد تومان می رسد! البته واضح است که این ارقام از تابستان گذشته تا به امروز نیز افزایش یافته است.

حدود 500 هزار واحد از 6، 2 مسکن خالی کشور در تهران واقع شده است.

قیمت هر متر خانه در تهران طی اسفندماه 1399 به طور متوسط 2 ، 30 میلیون تومان و میانگین مساحت واحد های معامله شده در پاییز سال گذشته 87 متر بوده است؛ یعنی به طور تقریبی هر خانه در تهران هم اکنون 2 میلیارد و 627 میلیون تومان ارزش دارد.

اگر این مبلغ را برای واحد های خالی در نظر بگیریم هم اکنون با هزار و 313 تریلیون و 700میلیارد تومان حبس سرمایه به وسیله خانه های بدون سکنه تهران مواجهیم.

این در حالی است که عمده آپارتمان های خالی تهران در شمال شهر قرار دارند که ارزش آن ها بیش از متوسط قیمت پایتخت است.

در روز های گذشته با پیگیری های وزارت راه و شهرسازی برای ثبت میزان خانه های خالی از سوی مالکان، اخباری مبنی بر افزایش قرارداد های صوری اجاره خانه های خالی برای فرار از مالیات منتشر شده که موجب واکنش وزیر راه و شهرسازی شده است.

محمد اسلامی در این خصوص گفت: با انجام معاملات صوری از سوی بعضی مالکان با بنگاه های املاک برای فرار از پرداخت مالیات بر خانه های خالی برخورد می کنیم.

وی تأکید کرد: بر این اساس زمانی که یک معامله مسکن دارای کد رهگیری نباشد، فاقد اعتبار است و وزارت راه و شهرسازی ابزار های شناسایی متخلفان را در اختیار دارد. ما توانسته ایم با همین سیستم کنترلی یک میلیون و 300 هزار واحد مسکن خالی را شناسایی و به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قانون معرفی کنیم.

اسلامی توضیح داد: اطلاعات وزارت راه و شهرسازی نسبت به میزان خانه های خالی کافی است و اشراف کامل اطلاعاتی نسبت به این موضوع دارد و می توانیم براساس آن تصمیم گیری های لازم را انجام دهیم.

نرخ مسکن متأثر از التهابات بازار!

اسلامی اضافه کرد: پول هایی که وارد مسکن می گردد و التهاب و گرانی در این بخش ایجاد می نماید یا مؤسساتی که 500 یا هزار واحد مسکونی خریداری نموده و از این واحد ها برای رشد سرمایه خود بهره می برند، با استفاده از ثبت در سامانه اسکان و همچنین جرایم مالیاتی در نظر گرفته شده برای خالی ماندن آنها، شناسایی و اعمال مالیات شده و سفته بازی در بخش مسکن را پرریسک می نماید تا هزینه های آن ها اضافه گردد و پول به سمت ساخت و ساز مسکن برود نه احتکار و انباشت مسکن.

وزیر راه و شهرسازی در ادامه در پاسخ به سؤال دیگری درباره اینکه آیا با اجرای قانون اخذ مالیات از خانه های خالی، قیمت مسکن کاهش پیدا خواهد نمود، گفت: نوسانات نرخ مسکن متأسفانه متأثر از التهابات بازار در شرایط گوناگون است، بنابراین در صورت افت این التهابات به طور طبیعی تمامی بازار ها از جمله بازار مسکن متأثر خواهد بود.

وی ضمن تأکید بر اینکه باید میان مجلس و دولت در خصوص اخذ مالیات بر خانه های خالی، هم زبانی وجود داشته باشد تا کسی برای مردم شبهه ای ایجاد نکند، اظهار کرد: هدف ابتدایی ما از ثبت اطلاعات افراد در سامانه ملی املاک و اسکان، ثبت و مشخص دقیق میزان واحد های مسکونی است و از سوی دیگر از این طریق می توان برنامه ریزی درستی برای فراوری و عرضه مسکن انجام داد.

اسلامی تأکید کرد: هدف دیگر ما از اجرای قانون مالیات بر خانه های خالی جلوگیری از ورود پول به بازار مسکن برای تبدیل آن به یک کالای سرمایه ای است، مسکن باید به عنوان یک کالای مصرفی در جامعه مطرح باشد تا فشاری به مردم وارد نگردد.

درآمد مالیاتی خانه های خالی به جیب مردم می رود نه دولت

اسلامی خاطر نشان کرد: طبق طرح جهش فراوری مسکن، قرار است درآمد های حاصل از مالیات بر خانه های خالی، به صندوق مسکن واریز گردد که منافع آن در خدمت مردم خواهد بود و در بخش های مصرفی دولت وارد نمی گردد.

وزیر راه و شهرسازی درباره تعویض اراضی مرغوب شهری با خانه های خالی مردم گفت: اگر واحد مسکونی خالی داشته باشند، طبق نرخ کارشناسی شده و با توافق خود مالک، این واحد ها در اختیار مردمی که ثبت نام نموده اند و در لیست افراد فاقد مسکن ما قرار دارند، گذاشته می گردد؛ حتی کسانی که بخواهند تبدیل به احسن نمایند هم می توانند از این واحد ها بهره ببرند و در مقابل ما هم زمین مرغوب شهری در اختیار مالکان این واحد ها قرار می دهیم و از آن ها حمایت می کنیم تا ساخت و ساز نمایند.

اخبار گروه سایر رسانه ها صرفا بازنشر اخبار سایت ها و خبرگزاری هاست و خبرنگاران هیچ مسئولیتی در قبال آن ندارد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1560

به "قرارداد های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه های خالی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قرارداد های صوری اجاره برای فرار از مالیات خانه های خالی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید