معرفی جاذبه های گردشگری سمیرم

به گزارش مجله تانی بای، جاذبه های گردشگری سمیرم را بیشتر می توان از دیدگاه جاذبه های طبیعی مورد آنالیز و بازدید قرار داد. سمیرم یکی از شهرستان های پر آب اصفهان است.

معرفی جاذبه های گردشگری سمیرم

شهرستان سمیرم در جنوب استان اصفهان واقع شده و از قطب های توریستی استان می باشد. قدمت سمیرم به 700 سال قبل از میلاد مسیح بر می گردد، برخی قدمت سمیرم را بسیار بیشتر از این می دانند. شهرستان سمیرم از نظر منابع آبی و طبیعی بهترین شهرستان استان اصفهان محسوب می گردد. در این مطلب نگاهی به مهم ترین جاذبه های گردشگری سمیرم انداخته ایم.

موقعیت جغرافیایی شهرستان سمیرم

1. چالقفا (دشت گل های وحشی و لاله های واژگون)

کوه و چشمه چالقفا در حدود 20 کیلومتری غرب سمیرم مکانی با صفا با درختان جنگلی تنک و پوشش گیاهی متنوع و بزرگ با ارتفاع بیش از دو هزار متر از سطح دریا از مناطق ییلاقی برخی از طایفه های قشقایی می باشد، چشمه های متعددی در این منطقه جاریست که معروف ترین آن چشمه سرد است.چالقفا قبلا یکی از مهم ترین شکار گاه های سمیرم بوده که متاسفانه به علت شکار بی رویه حیات جانوران در آن بسیار محدود شده، ولی باز هم حیوانات وحشی مثل خرس، گرگ، شغال و حتی پلنگ در کوه های آن نواحی دیده شده است.

دشت لاله های واژگون نزدیک سمیرم

2. آبشار بی بی سیدان

بی بی سیدان نام روستایی است در 30 کیومتری شهر سمیرم در استان اصفهان که رودخانه ای زیبا به همین نام از نزدیکی آن عبور میکند. این آبشار در کنار رودخانه سمیرم (کاسگان) در ورودی تنگه ای بنام تنگه نازی واقع شده است. این رودخانه با آب بسیار زلال و نیلگون خود، با عبوراز دل تنگه های صخره ای بلند، به همراه چشمه هایی بسیار زیبا که در طول جهت به آن می پیوندند و مناظری بسیار دیدنی و چشم نواز می آفریند. نکته قابل توجه این آبشار دره هست که می توان از آن به چشمه ناز ونک سیمیرم رسید و در طی کردن این جهت طبیعت بکر را می توانید مشاهده کنید.

آبشار بی بی سیدان یکی از جاذبه های گردشگری سمیرم

3. آبشار آب ملخ

آبشار آب ملخ یکی از شگفتی های طبیعت است که از دل غار بیرون می آید و به رودخانه می ریزد. این آبشار به دلیل نزدیکی به تختگاه و قدمگاه تخت سلیمان در سمیرم اصفهان هم به آبشار تخت سلیمان نیز شناخته شده است. البته در عین حال پشت آبشار پرتگاه خطرناک و زیبایی وجود دارد که آب ملخ را به یکی از خطرناک ترین آبشارهای ایران و حتی جهان تبدیل نموده است. بهترین زمان برای بازدید از آبشار آب ملخ فصل های بهار و تابستان است. گاهی اوقات اگر پایین این دریاچه خلوت باشد می توان آبی به تن نیز زد.

آبشار آب ملخ

4. چشمه ناز ونک

یکی از زیباترین و بکرترین تفرجگاه های شهرستان سمیرم و شهر ونک چشمه ناز ونک است. این نگین ارزشمند و گوهر ناب در 6 کیلومتری جنوب غربی شهر ونک با جاده های خاکی و در 36 کیلو متری شهر سمیرم واقع شده است که با جلوه ای خاص کمر کوه 2000 متری را به دو نیمه مساوی تقسیم می نماید کوه دالان ونک به ارتفاع 3492 متر در فاصله حدود 30 کیلومتری غرب سمیرم واقع شده است شهر ونک و چشمه ای زیبا موسوم به چشمه ناز در دامنه های شمالی آن واقعند.

آب این چشمه پس از پیوستن به رودخانه ای کوچک، کمی بعد به رودخانه پر آب موسوم به آب ونک می ریزد. رودخانه اخیر به سمت دشت ارمند پیش می رود تا در آنجا به کارون ملحق گردد. از سمیرم تا روستای ونک جاده آسفالت میباشد پس از عبور از روستای قلعه قدم، گردنه گله وار و گردنه نخودان به ونک میرسیم. با مینی بوس تا ونک نیم ساعت راه است. برای رسیدن به چشمه ناز بایستی از رودخانه عبور نماییم. در طول جهت لوله هایی که آب چشمه ناز را به ونک میرساند مشهود است. از ونک تا چشمه حدود سه ساعت راه میباشد. از چشمه تا قله 5 تا 6 ساعت راه است.

چشمه ناز ونک یکی از جاذبه های گردشگری سمیرم

5. غار پلنگ سمیرم

این غار در 12 کیلومتری روستای کُمِه از توابع سمیرم و در جنوب شهرضا واقع شده است. دهانه این غار بسیار باریک است و باید به صورت خزیده از آن وارد شد و پس از آن محوطه وسیعی واقع شده است. طول این غار حدود 100 متر می باشد. در انتهای غار تخته سنگ بزرگی وجود دارد که شکل پلنگی بزرگ الجثه در حالت خوابیده را در ذهن تداعی می نماید به همین جهت این غار با نام پلنگ معروف شده است.

تصویری از درون غار پلنگ سمیرم

6. منطقه شکار ممنوع حنا

منطقه شکار ممنوع حنّا واقع در 30 کیلومتری جنوب شرقی شهر سمیرم و 8 کیلومتری شمال شهر حنا شامل دریاچه سد مخـزنی حنا و کوههای موجود در جنوب و جنوب شرقی آن به وسعت 18750 هکتار است. منطقه شکار ممنوع حنا شامل دو اکوسیستم متمایز از هم است که در کنار هم زیستگاههای مناسبی را جهت حفظ زنجیره حیات در این منطقه بو جود آورده اند. پوشش گیاهی این منطقه به دلیل موقعیت خاص جغرافیایی (قرارگرفتن در دامنه های بلندترین ارتفاعات رشته کوه زاگرس، یعنی قلل مرتفع دنا)، بالابودن میزان نزولات جوی و نیز اقلیم خنک و مرطوب آن کاملاً متنوع و از نظر دانش گیاه شناسی از اهمیت زیادی برخوردار است.

منطقه شکار ممنوع حنا

7. روستای خینه

خینه، روستایی کهن در دامنه دنا در زمانی دور کوچندگان ایل قشقایی از کوچ خسته شدند و اقدام به بنا کردن این روستا در دامنه های بکر و دست نخورده زاگرس کردند. گویا بنای روستا با خانه های خشتی بعدها نام روستا را به خینه در زبان محلی تبدیل نموده است. اهالی این روستا ترک زبان هستند و یکی از نکات جالب روستاهای سمیرم نیز در این روستا و روستای بعدی یعنی ˈخفرˈ جلب توجه می نماید و آن اینکه این روستا ترک زبان و روستای دیگر لر زبان هستند.

جمعیت روستا در زمان حاضر 540 نفر است و بگفته یکی از اهالی بیشتر از 60 درصد روستاییان برای کسب و کار به کشورهای حاشیه خلیج فارس مهاجرت نموده اند و تنها برای دید و بازدید اقوام گاه به روستایشان سفر می نمایند. چشمه و آبشار ˈکجوˈ با آبریز 150 متری و چشمه زلال و پرآب ˈکلوخ شکنیˈ از نقاط طبیعی و دیدنی این روستا بشمار می رود.

تصویری از طبیعت روستای خینه

پیشنهاد خبرنگاران

در سفر به سمیرم و دیدن آبشارهای معروف آن و دیگر جاذبه های گردشگری، سوغاتی هایی مانند سیب و دیگر محصولات محلی را نیز خریداری کنید. به علاوه همواره به آداب و رسوم مردم محلی نیز احترام بگذارید.

منابع: همگردی، ویکی پدیا، سیری در ایران

گروه گردشگری خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1337

به "معرفی جاذبه های گردشگری سمیرم" امتیاز دهید

1 کاربر به "معرفی جاذبه های گردشگری سمیرم" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی جاذبه های گردشگری سمیرم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید