چرا رنگ از رخ این شاه کبرا پریده است؟

به گزارش مجله تانی بای، شاه کبرا یکی از سمی ترین مارهای روی کره زمین است که در هنگام حمله می تواند تا یک سوم بدن خود را از زمین بلند کند و برای حمله آماده گردد.

چرا رنگ از رخ این شاه کبرا پریده است؟

به گزارش خبرآنلاین، باعث خوشبختی است که شاه کبرا از جمله مارهای منزوی است که از انسان دوری می نماید؛ طول این مار می تواند به بیشتر از 5 متر برسد که به آن لقب بلندترین مار سمی جهان را می دهد.

زهر شاه کبراها در بین قوی ترین سم ها نیست، اما میزان نوروتوکسینی که آنها می توانند در یک نیش وارد نمایند - تا دو دهم اونس مایع - برای کشتن 20 نفر یا حتی یک فیل کافی است. سم شاه کبرا بر مراکز تنفسی مغز تأثیر می گذارد و باعث ایست تنفسی و نارسایی قلبی می گردد.

شاه کبراها عمدتاً در جنگل های بارانی و دشت های هند، جنوب چین و آسیای جنوب شرقی زندگی می نمایند و رنگ آن ها می تواند در منطقه ها مختلف، متفاوت باشد. آنها در زیستگاه های مختلف از جمله جنگل ها، بیشه های بامبو، باتلاق های حرا، مراتع در ارتفاعات و در رودخانه ها راحت هستند.

این گونه از شاه کبرا دچار آلبینیسم است؛ آلبینوها توانایی فراوری رنگدانه رنگی در پوست، مو، پرها، پوسته ها یا چشمان خود را ندارند. حیوانات مبتلا به این حالت ظاهری سفید با چشمان قرمز یا صورتی دارند.

در حیات وحش، آلبینیسم یک اتفاق نادر در بدو تولد است که به وسیله یک ژن مغلوب ایجاد می گردد. نرخ در حیات وحش از 1 در 20000 تا 1 در 1 میلیون تخمین زده می گردد. پوشش سفید آنها را بیشتر در معرض شکار قرار می دهد. آلبینوها بینایی ضعیفی دارند یا حتی ممکن است نابینا باشند. ترکیب این عوامل منجر به بقای کم آلبینوها می گردد و نسبت آنها را در جمعیت کاهش می دهد.

آلبینیسم جزئی در بعضی از حیوانات رخ می دهد و بسیار شایع تر از آلبینیسم واقعی است. در آهوهای دم سفید، گاهی اوقات به آن پیبالد می گویند که در آن خز آنها ظاهری لکه دار و سفید دارد، اما آنها فاقد چشم های صورتی هستند که در آلبینوها وجود دارد. گوزن پیبالد با فراوانی کمتر از 1 درصد در جمعیت های شکار شده رخ می دهد. بروز بیشتر ناهنجاری های فیزیکی برای گوزن پیبالد گزارش شده است.

اگرچه در طبیعت نادر است، حیوانات آلبینو در همه جا از آسمان تا دریا مشاهده شده اند. این موجودات منحصربه فرد رنگدانه ها را به طور جزئی یا کامل از دست می دهند، به همین علت رنگ پوست آنها در مقایسه با سایر اعضای گونه شان کم رنگ است. اگرچه تولد یک حیوان آلبینو در بعضی فرهنگ ها یک رویداد مقدس یا مبارک تلقی می گردد، تحقیقات نشان می دهد که بعضی از حیوانات آلبینو در طبیعت مشکل دارند.

منبع: فرارو
انتشار: 31 خرداد 1402 بروزرسانی: 31 خرداد 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2225

به "چرا رنگ از رخ این شاه کبرا پریده است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا رنگ از رخ این شاه کبرا پریده است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید