9 روز تا حذف طرح زوج وفرد در پایتخت، همه چیز در خصوص طرح جایگزین
به گزارش مجله تانی بای، معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ابعاد مختلف طرح حذف زوج و فرد و طرح جایگزین را که از اول تیرماه اجرایی می گردد را تشریح کرد.
محسن پورسیدآقایی در گفت وگو با خبرنگاران، با اعلام خبر حذف طرح زوج یا فرد از ابتدای تیر ماه، گفت: از آنجایی که منابع متحرک، بخش عمده آلودگی هوا را بر عهده دارند می بایست تقاضای سفر را مدیریت کنیم چرا که در جهان از دو روش دیگر یعنی فراوری سوخت باکیفیت و فراوری وسایل نقلیه استاندارد نیز استفاده می گردد اما در کشور ما از آنجایی که بر روی دو روش فوق الذکر نمی توان نظری داد، بر همین اساس مدیریت تقاضای سفر را می توان در دستور کار قرار داد.
وی با بیان اینکه در شیوه مدیریت تقاضای سفر می بایست رفتار مردم را به سمت استفاده از وسایل حمل ونقل عمومی سوق داد تا علاوه بر کاهش تعداد سفرهای تک نفره، هزینه نیز کاهش یابد، اضافه کرد: در سال 84 طرحی تحت عنوان زوج یا فرد در هسته مرکزی شهر تهران اجرایی شد که براساس آن رقم سمت راست پلاک، ملاک ورود به محدوده بود اما بعد از مدتی آنالیز ها نشان داد که نه تنها این طرح موفقیت آمیز نبود بلکه باعث ایجاد مشکلاتی نیز شده است به گونه ای که افزایش سرانه استفاده از موتورسیکلت، ایجاد شغل های کاذبِ موتورسیکلت محور، افزایش سرانه مالکیت خودروی شخصی، افزایش آلودگی هوا و افزایش تخلفات به منظور ورود به طرح را ازجمله معایب اجرای طرح زوج یا فرد می دانند.
محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است و محدوده زوج و فرد از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه های نواب و چمران محدود می گردد. پورسیدآقایی با بیان اینکه در سال 84 تنها دو میلیون خودرو در تهران تردد می کرد که نصفی از این خودروها پلاک فرد و مابقی پلاک زوج بود اضافه کرد: آن موقع سرانه مالکیت خودرو 17 صدم بوده است و حالا می بینیم که تعداد خودروهای پایتخت دو برابر شده است، در آن موقع جمعیت تهران حدود هفت میلیون نفر بوده، اما حالا به بیش از 9 میلیون نفر رسیده است و قطعاً راهکاری که آن موقع برای دو میلیون خودرو در نظر گرفته بودند، اکنون جوابگوی پنج میلیون خودرو نیست و سال هاست که طرح زوج وفرد از سقف اضطرار خود عبور نموده است.
وی با بیان اینکه در این سال ها کارشناسان به این جمع بندی رسیده بودند که با توجه به عوارض و نقاط ضعف طرح زوج یا فرد، زمان انقضای این طرح به سر آمده و باید طرحی دیگر برای کاهش آلودگی هوای تهران تصویب نمایند اما اراده ای برای اعمال تغییرات وجود نداشت، ادامه داد: برطرف آلودگی هوا و ترافیک جزو مطالبات و خواسته های اصلی مردم است و تنها ابزاری که در اختیار شهرداری است، مدیریت عرضه و تقاضای سفر است که باید از آن استفاده کنیم که بر همین اساس ایجاد تغییرات در طرح ترافیک و زوج وفرد را در دستور کار خود قرار دادیم و با انجام مطالعات مختلف با دانشگاه تربیت مدرس توانستیم به الگوی جایگزین برسیم.
پورسیدآقایی با بیان اینکه پس از آنالیز های فراوان، طرح محدوده کنترل آلودگی هوا به جای طرح زوج یا فرد مشخص و در شورای ترافیک تهران نیز توانست با کسب رأی مثبت به تصویب برسد، گفت: محدوده طرح ترافیک از سمت شمال خیابان مطهری، از سمت جنوب خیابان شوش، از سمت غرب خیابان کارگر و از سمت شرق خیابان شریعتی و 17 شهریور است و محدوده زوج یا فرد از شمال به بزرگراه همت، از شرق به بزرگراه امام علی، از جنوب به بزرگراه بعثت و از غرب به بزرگراه های نواب و چمران محدود می گردد که حالا در همین محدوده طرح جدید اجرایی می گردد.
حواستان به تردد در پنجشنبه ها باشد
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه زمان اجرای روزانه طرح جدید ترافیکی 6:30 تا 19 است، اضافه کرد: روزهای آدینه و ایام تعطیل همانند گذشته طرح های ترافیکی اعم از طرح ترافیک و زوج یا فرد اجرا نمی گردد، البته در روزهای پنجشنبه، اگرچه همانند سال گذشته طرح ترافیک نداریم ولی در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق، طرح کنترل آلودگی هوا برقرار خواهد بود؛ یعنی تردد روز پنجشنبه جزو سهمیه 20 روزِ هر فصل محاسبه می گردد و بعد از 20 روز هم مشمول پرداخت عوارض محدوده دوم می گردد. در واقع بعد از این، پنجشنبه ها نه هزینه سال های قبل تر را دارد و نه شلوغی محدوده در سال 97 را. یک وضعیت بینابین که از دو جهت به نفع مردم و ترافیک شهر خواهد بود.
شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت نام در سامانه تهران من صورت گرفته باشد. 20 روز رایگان در هر فصل برای تهرانی ها
وی با بیان اینکه در حال حاضر عملاً علاوه بر روزهای تعطیل، خودروهای پلاک فرد 26 روز و خودروهای پلاک زوج، 39 روز مجاز به تردد هستند گفت: معلوم نیست بر اساس چه عدالتی این تبعیض آشکار سال ها میان شهروندان تهرانی ایجاد شده؟ این در حالی است که در طرح جدید ترافیکی، این روزهای رایگان برای همه خودروها یکسان در نظر گرفته شده است.
پورسیدآقایی با بیان اینکه بر اساس مصوبات قانونی، از اول تیرماه سال جاری اجرای طرح زوج یا فرد در تهران سرانجام می یابد و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا جایگزین آن می گردد گفت: در هر فصل (سه ماه)، خودروهای پلاک تهران 20 روز و خودروهای پلاک غیرتهران 15 روز مجاز به تردد رایگان در محدوده دوم یا همان زوج یا فرد سابق هستند که زوج یا فرد بودن پلاک خودروها نیز در مشخص روزهای مجاز اثری ندارد و ملاک، صرفاً تعداد روزهای تردد است.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران این را هم گفت که این 20 روز قابل انتقال به فصل دیگر نیست.
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با تاکید بر این که شهروندان دقت داشته باشند که شمارش تعداد روزهای مجاز برای تردد رایگان در محدوده دوم مشروط به این است که ثبت نام در سامانه تهران من صورت گرفته باشد ادامه داد: عوارض تردد در این محدوده در روزهای فراتر از تعداد مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک مشخص شده است و باید تمامی دارندگان خودروهای شخصیِ ساکن تهران و همچنین ساکنان دیگر شهرها که با خودرو شخصی قصد سفر به تهران را دارند، قبل از ورود به محدوده های ترافیکی اول و دوم در سامانه تهران من ثبت نام نمایند و حساب آن ها به میزان کافی، شارژ داشته باشد.
تخفیف برای ساکنان محدوده زوج وفرد سابق
پورسیدآقایی در خصوص وضعیت ساکنان محدوده زوج وفرد سابق نیز با بیان اینکه در سال های اخیر محدودیت های تردد با خودرو برای ساکنان این منطقه مشکلاتی را ایجاد نموده بود، اضافه کرد: ساکنان با اجرای طرح جدید از امتیاز جدید و ویژه ای برخوردار شده اند به گونه ای که تخفیف 50 درصدی در هزینه طرح ترافیک و طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای آن ها در نظر گرفته شد و این در حالی است که یک بار خروج قبل از ساعت 8:30 و یک بار ورود بعد از ساعت 17 نیز برای ساکنان رایگان خواهد بود.
ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
وی با بیان اینکه ثبت نام از ساکنان محدوده زوج وفرد آغازشده و آن ها می بایست برای برخورداری از این تخفیف علاوه بر اینکه در سامانه تهران من ثبت نام می نمایند، مدارک خود را در دفاتر خدمات الکترونیک شهر به تأیید برسانند، گفت: ساکنان برای بهره مندی از امتیازات سکونت در محدوده می بایست پس از ثبت مشخصات محل سکونت خود به همراه مدارک شامل سند یا اجاره نامه قانونی و فیش پرداخت عوارض نوسازی و پسماند به دفاتر خدمات الکترونیک شهر مراجعه نمایند.
معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه ساکنانی که در محدوده طرح ترافیک مستأجر هستند اگر در بخش سکونت آن ها تاریخ سرانجام سکونت درج شده باشد، می بایست هرساله برای ثبت نام مجدد به عنوان ساکن محدوده طرح ترافیک اقدام نمایند گفت: هر واحد مسکونی تنها برای یک خودرو می تواند از تخفیف بهره مند گردد. طبعاً برای ساکنان محدوده طرح ترافیک، این تخفیف 50 درصدی به عوارض تردد در هر دو محدوده تعلق می گیرد اما ساکنان محدوده دوم (کنترل آلودگی هوا یا همان زوج یا فرد سابق) فقط برای عوارض همان محدوده دوم از تخفیف برخوردارند.
پیامک به شهروندان بدون موجودی
وی با بیان اینکه با هماهنگی پلیس راهور ناجا، مهلت یک ماهه ای نیز برای پرداخت عوارض طرح ترافیک و جلوگیری از جریمه در نظر گرفته شده است گفت: بر این اساس، شهروندانی که با خودرو شخصی وارد محدوده طرح ترافیک شده اند اما در حساب خود موجودی کافی نداشته اند یک ماه مهلت دارند بدهی خود را پرداخت نمایند تا در فهرست اعمال جریمه قرار نگیرند اما دقت داشته باشید که برای دریافت هشدار پیامکی باید در سامانه تهران من ثبت نام نموده باشند.
به گفته پورسیدآقایی دریافت پیامک هشدار، رایگان است و هزینه ای برای شهروندان ندارد.
تخفیف 25 درصدی معاینه فنی برتر در طرح جدید
معاون حمل ونقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه در طرح جدید نیز تخفیف برای معاینه فنی برتر در نظر گرفته شده است ادامه داد: 25 درصد تخفیف برای دارندگان معاینه فنی برتر در نظر گرفته شده است و خودروهای با عمر کمتر از چهار سال که الزامی به اخذ معاینه فنی عادی ندارند نیز می توانند برای برخورداری از تخفیف معاینه فنی برتر به مراکز صدور معاینه فنی مراجعه نمایند.
پورسیدآقایی در خصوص هزینه های طرح ترافیکی جدید نیز با بیان اینکه هزینه این طرح نیز بر اساس زمان تردد، نوع معاینه فنی و… محاسبه می گردد گفت: در کل هزینه تردد، نصف هزینه تردد در محدوده طرح ترافیک است.
منبع: خبرگزاری ایسنا