آیا هوش ژنتیکی است؟

به گزارش مجله تانی بای، دانشمندان در نتیجه تازه ترین مطالعات خود اعلام کردند که میان ژن ها، هوش و عملکرد مغز ارتباط وجود دارد.

آیا هوش ژنتیکی است؟

هوش تا حدی ارثی است. مطالعاتی وجود دارد که نشان می دهد تغییرات ژنتیکی خاص با عملکرد بهتر در تست های هوش مرتبط است. مطالعات دیگر نشان می دهد که انواع ویژگی های مغز مانند کارآیی شبکه با هوش مرتبط است.

برای اولین بار محققان اکنون هر سه پارامتر ژن، ویژگی های مختلف مغز و رفتار را به طور همزمان مورد مطالعه قرار داده اند. این تیم با استفاده از تجزیه و تحلیل ژن، تصویربرداری رزونانس مغناطیسی و تست های هوش نشان دادند که کدام ویژگی های مغز ارتباط بین ژن ها و رفتار را تشکیل می دهند.

نتایج به وسیله تیمی پیرامون Dorothea Metzen از گروه زیست روانشناسی در دانشگاه روهر بوخوم آلمان، و دکتر ارهان گنک قبلا در دانشگاه روهر، اکنون در مرکز تحقیقات لایب نیتس برای محیط کاری و عوامل انسانی در دورتموند (IfADo) توصیف شده است.

علاوه بر IfADo و موسسات مختلف دانشگاه روهر، دانشگاه هومبولت برلین، موسسه مرکزی سلامت روان در مانهایم، دانشکده پزشکی هامبورگ و دانشگاه لوکزامبورگ نیز مشارکت داشتند. در دانشگاه روهر، تیم های روان شناسی، ژنتیک انسانی و روان شناسی ژنتیک همکاری کردند.

ژن ها، مغز، رفتار و مجموعه داده های منحصر به فرد

این تیم شامل 557 فرد 18 تا 75 ساله در این مطالعه بود. آن ها با استفاده از نمونه های بزاق، تجزیه و تحلیل کردند که کدام افراد دارای چه تعداد تنوع ژنی مرتبط با هوش بالا هستند. Dorothea Metzen شرح می دهد: هزاران ژن وجود دارند که به هوش یاری می نمایند. ما یک امتیاز خلاصه برای هر فرد محاسبه کردیم که نشان دهنده استعداد ژنتیکی برای هوش بالا است.

علاوه بر این، همه افراد در اسکن مغز شرکت کردند که محققان از آن برای معین نه تنها ضخامت و سطح قشر مغز، بلکه بعلاوه سازماندهی شبکه های ساختاری و عملکردی در مغز استفاده کردند. همه شرکت نمایندگان یک آزمون هوش را نیز تکمیل کردند.

دکتر ارهان گنک می گوید: گستردگی و ثبت دقیق داده های مختلف در این مطالعه تا آنجا که من اطلاع دارم، بی سابقه است. برای اولین بار، ما به سه گانه ژن ها، ویژگی های مختلف مغز و ویژگی های رفتاری به طور کلی نگاه کردیم.

به طور خاص این گروه تجزیه و تحلیل کرد که کدام تفاوت در تغییرات ژنتیکی مربوط به تفاوت در ویژگی های مغز و تفاوت در رفتار است.

تعامل ژن ها، ویژگی های مغز و هوش در چند ناحیه مغز

هنگامی که تیم تنها ارتباط بین تغییرات ژنتیکی و ویژگی های مغز یعنی بی توجهی به نتایج تست هوش را آنالیز کردند، آن ها ارتباط های متعددی را در بسیاری از منطقه ها یافتند که در سراسر مغز توزیع شده است. هنگامی که محققان آنالیز کردند که کدام ویژگی های مغز با عملکرد تست هوش مرتبط است، ارتباط بسیار کمتری آشکار شد.

هنگامی که آن ها هر سه پارامتر را به طور همزمان در نظر گرفتند ارتباطی تنها در چند ناحیه مغز در قشر پیشانی، جداری و بینایی مشاهده شد. این بدان معنی است که تنها منطقه ها خاصی در مغز وجود دارد که تغییرات ژنی بر ویژگی های مغز تاثیر می گذارد و این ویژگی ها به طور همزمان بر هوش تاثیر می گذارد.

ویژگی های معین نماینده مغز میزان سطح مغز و کارآیی اتصال ساختاری بود. محققان هنگام آنالیز ضخامت قشر مغز و کارآیی اتصال عملکردی، چنین ارتباطات بسیار کمی را بین ژن ها، مغز و رفتار یافتند.

روش قابل انتقال به منطقه ها دیگر

محققان امیدوارند با مطالعه خود روشی را پیشنهاد نموده باشند که بتوان آن را به منطقه ها دیگر نیز منتقل کرد. این به این علت است که اجازه می دهد تا تعامل ژن ها، مغز و رفتار نه تنها برای هوش بلکه برای ویژگی های دیگر مورد مطالعه قرار گیرد.

دکتر ارهان گنک می گوید: بعلاوه جالب خواهد بود که چنین روش هایی در آینده با گروه های بزرگ تر از هزاران یا ده ها هزار آزمودنی مورد استفاده قرار گیرند، زیرا این کار کیفیت نتایج را بهبود می بخشد. مطالعه تاثیر سن نیز یک پروژه تحقیقاتی جالب در آینده خواهد بود.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: فرادید
انتشار: 21 فروردین 1402 بروزرسانی: 21 فروردین 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2194

به "آیا هوش ژنتیکی است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هوش ژنتیکی است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید