اتحاد پژوهشگران کشور برای ساخت نانوداروی ضدسالک جواب داد

به گزارش مجله تانی بای، یک تیم تحقیقاتی متشکل از محققان دانشگاه های مختلف به همراه پژوهشگرانی از انستیتو پاستور ایران طرحی برای ساخت نانوداروی ضدبیماری سالک ارائه کردند.

اتحاد پژوهشگران کشور برای ساخت نانوداروی ضدسالک جواب داد

به گزارش گروه فناوری خبرنگاران، یکی از طرح های ارائه شده برای برنامه طرح های نوآورانه فناوری نانو (NanoMatch)، پروژه ساخت نانودارو برای درمان انگل لیشمانیازیس است. لیشمانیازیس از جمله بیماری های انگلی شایع است؛ بر طبق گزارش هایی مبنی بر وجود کانون های جدید برای این بیماری در ایران و دیگر کشور ها و روند مقاومت به دارو های کنونی باعث شده که دیدگاه سازمان بهداشت جهانی برای این بیماری و معرفی درمان های جدید باشد. یکی از موانع در درمان بیماران سالک، مقاومت دارویی بالا نسبت به دارو های رایج است که گران قیمت و دارای عوارض جانبی زیاد بوده و نیاز به دوز های تکرار شونده و مدت زمان درمان طولانی دارد. همین امر لزوم یافتن درمان جایگزین را ضروری ساخته است.

یکی از ترکیب های گیاهی موثر در درمان این بیماری، بتولینیک اسید بوده که دارای اثرات ثابت شده ضد لیشمانیا است. نامحلول بودن این ترکیب به منظور ایجاد فرمولاسیون و سمیت آن که مانع از ایجاد دوز موثر درمانی شده است، از موانع استفاده از این ترکیب برای درمان سوش مقاوم به لیشمانیا است.

همچنین آمفوتریسین بی یک داروی مورد تایید FDA بوده که به دلیل نامحلول بودن و سمیت بالا، با محدودیت مصرف بالینی روبرو شده است. در این طرح، دو دارو در نانوسامانه کیتوزان بارگذاری شده و مسائل مطرح شده مرتفع شد و با توجه به بومی بودن بتولینیک اسید، تولید آن صرفه اقتصادی بالایی در کنار عملکرد مناسب دارو خواهد داشت.

درمان موثرتر در درمان سالک نسبت به نمونه های تجاری، صرفه اقتصادی تولید دارو و جلوگیری از خروج ارز از کشور، استفاده از دوز پایین داروی آمفوتریسین بی و بتولینیک اسید و حذف عوارض جانبی شدید دارو ها و کاهش هزینه درمان از جمله ویژگی های جالب توجه این طرح است.

در این طرح، دو نانوداروی درمان بیماری سالک بتولینیک اسید-کیتوزان و آمفوتریسین بی-کیتوزان به عنوان دارو های درمانی جدید برای لیشمانیا تولید شده و مطالعات بالینی مدل حیوانی در مقیاس آزمایشگاهی تکمیل شده است. داروی بتولنیک اسید از پوست درخت توس به عنوان منبع سرشار از بتولینیک اسید به دست می آید. این درخت جزء منابع طبیعی استان های شاقتصادی کشور بوده و از طرف دیگر فناوری مورد نیاز برای استحصال دارو از پوست این درخت فراهم شده است.

در این طرح، نانوذرات کیتوزان نیز با استفاده از روش جداسازی فازی تهیه شده و دو داروی بتولینیک اسید و آمفوتریسین بی با روش جداسازی فازی در آن ها بارگذاری شده اند. نانودارو های حاصل ابتدا با روش داکینگ مورد آنالیز قرار گرفتند و بارگذاری مناسب دارو ها در نانوذرات اثبات شده است. سپس از نظر میزان بارگذاری دارو و قابلیت حفظ دارو با روش های مختلف توصیف نانوذرات شامل DLS، SEM، TEM، AFM، FTIR، TLC و HNMR مورد آنالیز قرار گرفتند و نتایج نشان داد که دارو ها در نانوذرات به خوبی بارگذاری شده اند. میزان جذب سلولی نانوذرات (cellular uptake) بالا بوده و رهایش دارو از سامانه به صورت آهسته است.

آمیتیس رمضانی، همکار طرح (متخصص بیماری عفونی، انستیتو پاستور ایران)، طاهره زاده مهریزی، مجری طرح (دکتری بیوتکنولوژی پزشکی، انستیتو پاستور ایران)، علی خامسی پور، همکار طرح (استاد تمام ایمونولوژی مرکز پوست دانشگاه تهران، رئیس شبکه ملی لیشمانیوز و عضو کمیته ملی مدیریت لیشمانیوز مرکز پوست دانشگاه علوم پزشکی تهران)، مهدی شفیعی اردستانی، همکار طرح (عضو هیأت علمی دانشکده داروسازی دانشگاه تهران، رادیو فارماسیست)، نریمان مصفا، همکار طرح (عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی شهید بهشتی (گروه ایمونولوژی)، از اعضای بورد ایمونولوژی وزارت بهداشت)، مصطفی حاجی ملاحسینی، همکار طرح (عضو هیأت علمی دانشکده پزشکی شهید بهشتی، گروه ایمونولوژی) و حسن شاهم آبادی ابراهیمی، همکار طرح (دکتری آنالیز آماری، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان) بوده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 442

به "اتحاد پژوهشگران کشور برای ساخت نانوداروی ضدسالک جواب داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اتحاد پژوهشگران کشور برای ساخت نانوداروی ضدسالک جواب داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید