یادگیری سیار؛ از یافته های علمی تا تجربه های زیسته

به گزارش مجله تانی بای، تهران (پانا) - دبیر اجرایی همایش یادگیری سیار از نظر تا عمل به تشریح انگیزه ها و اهداف برگزاری این همایش و اهمیت این شیوه آموزشی در نظام تعلیم و تربیت پرداخت.

یادگیری سیار؛ از یافته های علمی تا تجربه های زیسته

در دوره بعد از شیوع کرونا، همزمان با کمرنگ شدن و کنار رفتن یادگیری های سنتی، شیوه جدیدی از آموزش ها در فرصت بسیار کوتاهی جایگزین شیوه پیشین شد که امر انتقال دانش را با تکیه بر ابزارهای جدید الکترونیکی و نرم افزارهای مبتنی شبکه جهانی وب انجام می دهد. این شیوه یادگیری که به آن یادگیری سیار نیز گفته می شود چنانچه از نتایج تحقیقات اساتید و پژوهشگران این حوزه در نحوه برنامه ریزی و رویارویی با این چالش جدید بهره مند باشد، می تواند در ارتقای کیفیت آموزش در کشور گام مؤثری بردارد.

از امروز 29 بهمن ماه 99 همایشی با نام همایش یادگیری سیار از نظر تا عمل با همکاری گروه تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبایی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی وزارت آموزش و پرورش به ارائه تازه ترین یافته ها در این زمینه می پردازد.

ارتقای سطح دانش و آگاهی و توسعه کیفیت یادگیری سیار، ارائه مبانی نظری و یافته های علمی در این حوزه، بحث و بررسی چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در دانشگاه ها و حوزه آموزش و پرورش کشور و ارائه آخرین نوآوری ها در این زمینه و توانمندسازی اساتید، محققان و مشتاقان یادگیری سیار با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه طراحی دوره و محتوای الکترونیکی برای فرهنگ سازی و گسترش آن از اهداف برگزاری این همایش علمی آموزشی به شمار می فرایند.

مبانی نظری الگوهای طراحی محیط در یادگیری سیار؛ زیرساخت های فناوری، فرهنگی و اجتماعی، بومی سازی یادگیری سیار، اصول و استانداردهای یادگیری سیار، سیستم های مدیریت یادگیری سیار؛ آموزش ویژه و یادگیری سیار، سنجش و ارزیابی در یادگیری سیار، موردکاوی موانع و چالش های یادگیری سیار و راهکارهای توسعه آن، حفظ بهداشت روانی در یادگیری سیار، تربیت نیروی انسانی برای یادگیری سیار، روش های پژوهشی در یادگیری سیار، مباحث حقوقی مالکیت معنوی و ملاحظات اخلاقی در یادگیری سیار، اقتصاد و یادگیری سیار و تجارب زیسته در یادگیری سیار از جمله محورهای این همایش هستند.

آموزش سیار توانست چراغ آموزش را در سراسر جهان روشن نگه دارد

محمد جمشیدی مقدم، دبیر اجرایی همایش یادگیری سیار، در گفت وگو با پانا درباره اهداف اولین همایش ملی یادگیری سیار اظهار کرد: یکی از رسالت های هسته پژوهشی یادگیری سیار استفاده از ظرفیت های اساتید و دانشجویان در شرایط مختلف به خصوص شرایط بحران بیماری کرونا است. حدود یک سال گذشته تبعات این بیماری مهلک در سطح جهان با غیر حضوری شدن مدارس و دانشگاه ها بر نظام آموزشی کشور آشکار شد. به گونه ای که تعطیلی مدارس به معنای تعطیلی آموزش نباشد. به رغم همه محدودیت ها آموزش مجازی و سیار وارد عرصه شدند و توانستند چراغ آموزش را در سراسر جهان روشن نگه دارند. این سیستم آموزشی نوین، تجارب خوبی را برای نظام آموزشی کشور به همراه خواهد داشت. هدف از برگزاری این همایش ارتقای سطح دانش و آگاهی و توسعه کیفیت یادگیری سیار، ارائه مبانی نظری و یافته های علمی در این حوزه، بحث و بررسی در مورد چالش های پیاده سازی یادگیری سیار در آموزش و پرورش و دانشگاه های کشور، ارائه آخرین دست آوردها و نوآوری ها در این زمینه و در نهایت توانمندسازی اساتید، محققان و مشتاقان یادگیری سیار با برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه طراحی دوره و محتوای الکترونیکی برای فرهنگ سازی و گسترش آن است.

وی درباره مخاطبان همایش در گروه های مختلف نظام آموزشی گفت: مخاطب اولین همایش ملی یادگیری سیار از یک طرف اساتید و دانشجویانی که به هر نحوی با آموزش سرکار دارند و از طرف دیگر معلمانند که به صورت عملی و کاربردی با بحث آموزش مجازی و سیار در ارتباط هستند. این همایش می تواند در گسترش و بهبود آموزش کمک خوبی ارائه دهد.

دبیر اجرایی همایش درباره تجارب و دانش ارائه شده در این همایش گفت: با توجه به تخصصی بودن مطالب ارائه شده، این همایش در دو بخش مجزا برگزار می شود: الف) ارائه مقالات علمی ب) ارائه تجارب زیسته که در بخش تجربه نگاری تاکید بر ارائه تجاربی از یادگیری سیار از سوی معلمان، مربیان، اساتید و مدیران است که در آنها تجربیات از طریق روش های علمی همچون اقدام پژوهی و سایر روش های تحلیل کمی و کیفی اعتبارسنجی شده اند.

استقبال کم سابقه از نشست تخصصی شبکه شاد، فرصت ها، چالش ها و راهکارها

جمشیدی درباره نقش آموزش سیار در نظام تعلیم و تربیت عمومی کشور گفت: هسته پژوهشی یادگیری سیار در فرایند اجرای همایش در تاریخ 15 دی ماه پیش همایشی با عنوان نشست تخصصی شبکه شاد، فرصت ها، چالش ها و راهکارها باحضور مدیران آموزش و پرورش و اساتید دانشگاه برگزار کرد که این نشست با حضور حداکثری و کم سابقه مخاطبان روبرو شد که این امر نشان داد یادگیری سیار و آموزش مجازی چه در بین اساتید و دانشجویان و چه در بین معلمان عزیز مورد توجه است. نتایج این همایش علاوه بر اینکه در خبرگزاری های مختلف انعکاس خبری خوبی داشت، هسته یادگیری سیار نتایج این نشست را جهت ارائه راهکار های مفید و لازم به دانشگاه و سازمان های ذی ربط ارسال نمود تا از نتایج این نشست استفاده کافی و لازم به عمل آید.

وی در پایان درباره نحوه برگزاری همایش گفت: همایش یادگیری سیار در دو روز به صورت مجازی برگزار می شود. در روز اول یعنی 29 بهمن ماه به ارائه مقالات و تجارب زیسته که به دبیرخانه همایش رسیده و پذیرفته شده اند می پردازد. در افتتاحیه این همایش با حضور سلیمی رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، سخنرانی علی خاکی صدیق معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، حسن ملکی معاون وزیر و رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی، امیر ناظمی معاون وزیر و رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران، سید امید فاطمی رئیس مرکز فناوری های دیجیتال و مرکز یادگیری الکترونیکی دانشگاه تهران را خواهیم داشت. پس از آن در قالب 5 پنل تخصصی مقالات ارائه و مورد بحث قرار می گیرند و در برنامه اختتامیه داریوش نوروزی از پیشکسوتان رشته تکنولوژی آموزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی سخنرانی خواهند کرد. در روز دوم یعنی 30 بهمن ماه برای برگزاری کارگاه های مرتبط و کاربردی در این موضوع برنامه ریزی شده است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1466

به "یادگیری سیار؛ از یافته های علمی تا تجربه های زیسته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادگیری سیار؛ از یافته های علمی تا تجربه های زیسته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید