از جاده چالوس دل بکنید و به الیت بروید!

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران : الیت، روستایی محبوب در مازندران که گردشگران را مجذوب منظره ها رویایی خود ساخته است. این روستا از توابع بخش مرزن آبادِ چالوس به شمار می رود.

از جاده چالوس دل بکنید و به الیت بروید!

بیشتر مسافران شمال از جاذبه های شگفت انگیز شمال بیشتر جاده چالوس را می شناسند و از گوشه گوشه این بهشت سبز ایران بی خبرند .این بار اگر راهی شمال شدید سری به الیت بزنید.

الیت، روستایی محبوب در مازندران که گردشگران را مجذوب منظره ها رویایی خود ساخته است. این روستا از توابع بخش مرزن آبادِ چالوس به شمار می رود. وجود منظره جلگه ای و شیب تند مشرف به دریا در این روستا و نیز کوهپایه های منتهی به جنگل ِآن، صحنه ای بی نظیر به آن بخشیده است، که چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند. وجود رودخانه و مراتع سرسبز و نیز فرآورده های کشاورزی و دامداری آن منجر به جلب توجه گردشگران شده است و هر ساله بسیاری از گردشگران داخلی و خارجی را به خود فرا می خواند.

روستای الیت کجاست؟

روستای توریستی الیت از توابع بخش مرزن آباد چالوس به شمار می آید. الیت دارای ارتفاع حدود 2000 متر از سطح دریا می باشد. و حدود 42 کیلومتر از مرکز بخش و حدود 67 کیلومتر از مرکز شهرستان فاصله دارد.

مناسب ترین مسیر دسترسی به این روستا از جاده اصلی تهران و طی 42 کیلومتر است. پس از گذر از رستوران همسفر، در جهت راست جاده ای فرعی وجود دارد که تابلوی آن مسیری کوهستانی را نشان می دهد. (اگر از مسیر تهران به چالوس در حال حرکت هستید، از خروجی کرج، ابتدای جاده چالوس تا تقاطع ذکر شده حدود 112 کیلومتر فاصله وجود دارد.). طول مسیر از ابتدای این جاده فرعی تا مرکز روستا حدود 20 کیلومتر می باشد.

پس از عبور از پلی به نام واسپول و شیبی تند به تقاطعی برخورد می نمایید. در جهت چپ جاده، راهی فرعی واقع شده است که به روستاهای پلاکو، چار باغ، انگوران و …. منتهی می گردد. در جهت راست جاده نیز روستایی کوچک با نام دزماکوتی که دارای منظرهی بی نظیر است، واقع شده است.

با عبور از روستای دزماکوتی، جاده منتهی به منطقه جنگلی زیبایی می گردد. در این لحظه می توان جنگلی زیبا را با منظرهی بی نظیر مشاهده نمود، که صحنه ای رویایی را در اذهان تداعی می کند. این جنگلها در طی مسیر تا خود روستای الیت ادامه دارند. پس از طی مسافتی حدود 17 کیلومتر به ولیر دره رسیده، که اینجا دقیقا ابتدای حوزه مسکونی روستای الیت به شمار می آید.

معرفی جاذبه های الیت

روستای الیت، روستایی با صفا و تاریخی است که مردمانی خونگرم و مهمان نواز دارد. این روستا در دشتی هموار و میانِ دو کوه که در ضلع جنوبی ارتفاعات علم کوه واقع شده اند، قرار گرفته است. آثار تاریخی این روستا و سنگ نوشته های اطراف امامزاده های آن، نشان از تاریخ و پیشینه طولانی الیت دارد. رودخانه بسیار زیبای الیت در جنوب و مراتع چشمگیر آن در جهت های شمال و غرب واقع شده اند.

این روستا دارای دو شیب ملایم و تندِ مشرف به دریا و نیز کوهپایه ای منتهی به جنگل می باشد. درختانی نظیر ون، بید، گردو، سیب و زرد آلو در طبیعت ِ این روستا و در شیب ملایم آن به چشم می خورند. بعلاوه در روستای الیت زمینهای گندم کاری نیز موجود است. باغات سیب حدود دو هکتار زمینهای روستا را به خود اختصاص داده اند. در این روستا گل و گیاه زینتی فراوان و نیز گیاهان دارویی به صورت طبیعی رشد می کنند. کشت سیفی جات نیز در روستای الیت معمول بوده و حدود دو هکتار از زمینهای روستا به این نوع کشت اختصاص دارد.

از مشهورترین جنگل های روستای زیبای الیت می توان به جنگل عیسان، داماد گردن، اسکیس نو، گل گزنه، شرون دره، راش گردن و گرده رو اشاره نمود. این جنگل ها اغلب در ضلع شرقی روستای الیت قرار دارند. روزگاری الیت میزبان مزارع وسیعی بوده است اما آنطور که این روزهای به نظر می رسد دیگر خبری از کشت وسیع در این منطقه نیست.

الیت روستایی مملو از چشمه های طبیعی

این روستای زیبا و سرسبز مملو از چشمه سارهای پرآب و جوشان است. از مهم ترین چشمه های اطراف این روستا می توان به چشمه های چتی چشمه، سنگ چشمه، قلقل چشمه، مالا کیل، لان چشمه و اسپه اشاره نمود. در این روستا می توان در فصل بهار شاهد ریزش آبشارهای متعددی بود. روستای الیت یخچال های طبیعی را نیز در خود جای داده است که از جمله می توان به گته نمه چال و نفت چاک اشاره نمود.

روستای الیت دارای فرآورده های دامی نظیرِ شیر، ماست، دوغ، سرشیر و … می باشد. سیر بیج و شیر تره از غذا های سنتی این روستاروستای الیت دارای فرآورده های دامی نظیرِ شیر، ماست، دوغ، سرشیر و … می باشد. سیر بیج و شیر تره از غذا های سنتی این روستا به شمار می آیند. آبشار زیبای الیت، رودخانه، جنگل، بوستان روستایی، غار، کوه،دریا و چشمه های آب گرم و آب معدنی از جاذبه های این روستا به شمار می آیند، که نظر بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده اند.

حصیر بافی، نمد مالی، پارچه بافی و …. صنایع دستی روستای الیت محسوب می شوند. این روستا در تمامی فصول سال برای گردشگری مناسب بوده و منظره ها آن در تمامی فصول جذابیت خاص خود را دارد. اما از آنجایی که این روستا دارای شرایط محیطی سرد و کوهستانی است، در فصول سرد سال وسایل مورد احتیاج در طی سفر را با خود به همراه داشته باشید.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 13 مرداد 1402 بروزرسانی: 13 مرداد 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2241

به "از جاده چالوس دل بکنید و به الیت بروید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از جاده چالوس دل بکنید و به الیت بروید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید