خبرنگاران خوزستان آخر هفته بارانی است

به گزارش مجله تانی بای، اهواز - خبرنگاران - اداره کل مدیریت بحران خوزستان در پی پیش بینی ورود یک سامانه بارشی به استان در اواخر هفته هشدار داد و برای آمادگی کلیه دستگاه های اجرایی استان اطلاعیه ای صادر کرد.

خبرنگاران خوزستان آخر هفته بارانی است

به گزارش خبرنگاران با توجه به اطلاعیه های سازمان مدیریت بحران کشور یک سامانه بارشی جدید روز پنجشنبه هفته جاری وارد استان می شود که با تداوم رشد ابرهای همرفتی و احتمال بارش تگرگ در شمال وشمال شرق خوزستان، مواج و توفانی شدن شمال خلیج فارس همراه است.

رگبار باران، گاهی رعد و برق، بارش برف در ارتفاعات مناطق سردسیر، متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج تا 2.5 متر از جمله مخاطرات این سامانه است که پیش بینی می شود بالا آمدن آب رودخانه ها، لغزندگی، کاهش دید درجاده ها وگردنه های برف گیر، توفانی و متلاطم شدن دریا را با خود به همراه داشته باشد.

ستاد مدیریت بحران خوزستان ضمن اعلام تداوم آماده باش به فرمانداری ها و ستادهای مدیریت بحران شهرستان ها دستور داده است صدور هشدار، اتخاذ تمهیدات لازم واقدامات پیشگیرانه، اطلاع رسانی مستمر و ارایه توصیه های ایمنی مانند پرهیز از تردد غیرضروری، خودداری از توقف و اسکان در حاشیه رودخانه ها، مسیل ها، دره ها، سیل بندها، کانال ها، کوه ها ومناطق درمعرض خطر وقوع حوادث احتمالی ودرنظرگرفتن فاصله ایمن و احتیاط لازم هنگام عبور از مناطق مذکور به شهروندان به ویژه بیماران، روستاییان، عشایر، کشاورزان، دامداران، بچه ها، سالمندان، مسافران، صیادان و افرادساکن درمناطق درمعرض خطر وقوع حوادث احتمالی و اتخاذ سایر تدابیر لازم برای پیشگیری یا کاهش آثار حوادث احتمالی را در دستورکار قرار دهند.

بنا بر این اطلاعیه به رانندگان برای احتیاط لازم وهمراه داشتن تجهیزات زمستانی مورد نیاز تاکید شده و از دستگاه های مرتبط خواسته شده جاده های حادثه خیز در صورت ضرورت طبق ضوابط مسدود شوند.

همچنین تاکید شده از تاسیسات منابع آبی، سدها، سیل بندها، پل ها، راه ها و سایر محل ها عبور سیلاب احتمالی به طور مستمر بازدید و نظارت شود و اقدامات لازم نسبت به آنها انجام شود.

پیشگیری از وارد آمدن خسارت به بخشهای مختلف کشاورزی، آماده کردن تجهیزات برای دفع سریع آبهای سطحی وفاضلاب، اعمال محدودیت برای ترددشناورهای سبک، نیمه سبک وتفریحی طبق ضوابط و ابلاغ جهت استقرار اکیپ های عملیاتی به همراه ماشین آلات و تجهیزات درمحل های موردنیاز از دیگر دستورات ابلاغی این اطلاعیه است.

نگرانی از تکرار دوباره سیل در پایین دست رودخانه های کرخه و دز از اوایل اسفند ماه امسال از سوی کارشناسان و مسئولان مطرح شد.

شهرستان های دزفول، شوش، شوشتر، اهواز، دشت آزادگان و هویزه از افزایش خروجی سدهای دز و کرخه متاثر می شوند.

ظرفیت خالی سدهای استان برای کنترل سیلاب در اول اسفند پارسال 8.9 میلیارد مترمکعب بود که سوم فروردین ماه 6.1 میلیارد مترمکعب رسیده و از این میزان سهم سد کرخه 1.2 میلیارد مترمکعب، سد دز 800 میلیون مترمکعب و سدهای زنجیره ای حوضه کارون 3.3 میلیارد مترمکعب است.

با افزایش دبی خروجی از سد کرخه به 450 مترمکعب درثانیه از 21 اسفند ماه، برخی سیل بندهای پایین دست این رودخانه در شهرستان های دشت آزادگان و هویزه دچار شکستگی شده است.

خروجی سدهای دز و کرخه از اوایل اسفند ماه امسال و در پی بارندگی ها، افزایش تدریجی داشته است. در روز اول اسفند جاری، خروجی سد کرخه و از 200 مترمکعب برثانیه به 300 مترمکعب برثانیه رسید و خروجی سد دز 200 تا 240 مترمکعب برثانیه بود. ظرفیت خالی سدهای استان نیز در این تاریخ 8.9 میلیارد مترمکعبی بوده است.

در فروردین ماه پارسال خروجی سد کرخه به بیش از 2 هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید و در پی طغیان رودخانه های کرخه، کارون و دز 21 شهرستان دچار سیلاب شدند. 133 روستا به زیر آب رفت و 374 روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 848

به "خبرنگاران خوزستان آخر هفته بارانی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران خوزستان آخر هفته بارانی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید