خروج سیمان از نظام قیمت گذاری

به گزارش مجله تانی بای، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس، آخرین اقدامات برای خروج سیمان از نظام قیمت گذاری و الزام شرکت های سیمانی به پذیرش و عرضه در بورس کالا را تشریح کرد.

خروج سیمان از نظام قیمت گذاری

مهدی زمانی سبزی، رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس، گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار به عنوان حافظ حقوق سهامداران و در جهت ارتقای شفافیت، تمام کوشش خود را دارد تا از طرفی موضوع خروج سیمان از نظام قیمت گذاری را پیگیری نموده و از طرفی شرکت های سیمانی را ملزم به پذیرش و عرضه در بورس کالا کند.

وی با بیان اینکه طبق مکاتبات صورت گرفته، وزارت صنعت، معدن و تجارت نسبت به خروج سیمان از نظام قیمت گذاری دستوری و برطرف سهمیه بندی نظر مساعد دارد، گفت: از این رو با پذیرش مجدد شرکت های سیمانی در بورس کالا شاهد تقویت بازار، انجام رقابت، کشف صحیح قیمت سیمان جهت شفافیت هرچه بیشتر، حفظ حقوق سهامداران و همچنین حذف رانت خواهیم بود.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس اضافه نمود: پیش از این شرکت های سیمانی در بورس کالا حضور فعال داشتند، به طوری که آنالیز آمار معاملات نشان می دهد در سال 90 به میزان 1.084.220 تن سیمان توسط 23 عرضه کننده انجام شد. پس از آن عرضه سیمان توسط شرکت های سیمانی به دلیل اینکه از طرف سازمان حمایت قیمت گذاری می گردد، پیگیری نشد؛ به طوری که به مرور حجم عرضه و معاملات در بورس کاهش یافت و عملاً در دو سال گذشته عرضه و معامله ای انجام نشد.

وی ادامه داد: در پی آن شرکت های سیمانی به دلیل عدم ایفای تعهدات عرضه در بورس لغو پذیرش شدند و هم اکنون با مرقومه وزیر صنعت درخصوص خروج سیمان از نظام قیمت گذاری امید تقویت بازار سیمان در بورس کالا بیشتر شده است.

به گفته زمانی سبزی، عرضه سیمان در بورس کالا می تواند از دو طریق عرضه در بازار فیزیکی و عرضه در بازار اوراق بهادار مبتنی بر کالا که به صورت گواهی سپرده کالایی است، محقق گردد.

رئیس اداره نظارت بر بازار بورس های کالایی سازمان بورس اعلام نمود: جهت تقویت عرضه در بازار فیزیکی بورس کالا، فرایند پذیرش کالای شرکت های سیمانی از اواخر سال گذشته آغاز شده و در امسال قوت گرفته است؛ به طوری که با پذیرش کالای شرکت های سیمانی زیر مجموعه هلدینگ شستا، مجموعه امید و بانک ملی که جمعاً سهم بالایی از بازار سیمان را به خود اختصاص داده اند، سایر شرکت ها هم برای پذیرش و عرضه ترغیب خواهند شد.

زمانی سبزی شرح داد: به همین دلیل، علاوه بر مکاتبات با نهادهای بالادستی از جمله وزارت صنعت، مکاتباتی با 33 شرکت سیمانی پذیرفته شده در بورس و فرابورس صورت گرفته که پیگیری بعدی هم ادامه دارد.

وی اضافه نمود: درخصوص عرضه سیمان به صورت خرد نیز بورس کالا در برنامه خود دارد که با راه اندازی گواهی سپرده کالایی سیمان در ماه های آینده در راستای تقویت خرده فروشی سیمان برآید.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 25 خرداد 1400 بروزرسانی: 25 خرداد 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1611

به "خروج سیمان از نظام قیمت گذاری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خروج سیمان از نظام قیمت گذاری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید