فست فود و چاقی در بچه ها

به گزارش مجله تانی بای، همه ما می دانیم که چه چیزی باعث اضافه وزن می گردد، علت آن خوردن بیش از حد مواد غذایی اشتباه و عدم ورزش به اندازه کافی است. بعضی مطالعات نشان داده اند که فست فود منجر به چاقی در بچه ها می گردد. با این

فست فود و چاقی در بچه ها

مترجم: سعید علیزاده

منبع:راسخون

همه ما می دانیم که چه چیزی باعث اضافه وزن می شود، علت آن خوردن بیش از حد مواد غذایی اشتباه و عدم ورزش به میزان کافی است. بعضی مطالعات نشان داده اند که فست فود منجر به چاقی در بچه ها می شود. با این حال، صنعت فست فود مدعی است که غذای آن ها باعث چاقی بچه ها نمی شود. بنابراین آیا ارتباطی بین این دو وجود دارد؟

به نظر می رسد که بین فست فود و چاقی در بچه ها رابطه ای وجود دارد. بعضی از این ارتباطات شامل پرخوری، محتوای پایین فیبر و محتوای بالای چربی، قند و نمک در این نوع غذاها می باشد. فست فود ممکن است فاقد مواد مغذی باشد که در غذای روزانه موجود است. بعلاوه، از آنجا که بچه ها معمولا در حال بازی و جنبش هستند، به نظر می رسد که عدم ورزش باعث ایجاد رابطه بین چاقی و مصرف فست فود نمی شود. مطالعات بعلاوه نشان داده اند که افزایش تعداد دفعات و روزهایی که خانواده ها بیرون از خانه و در رستوران ها غذا می خورند از سال 1950 تا به حال افزایش چشمگیری داشته است. بنابراین، قابل تصور است که فست فود باعث چاقی می شود.

آیا بین فست فود و اضافه وزن رابطه وجود دارد؟

بله، چیزهای زیادی در خصوص مواد غذایی وجود دارد که به ایجاد چاقی در بچه ها یاری می نماید. اولین مسئله میزان زیاد غذاهای سرو شده است که قابل توجه است. در سال های اخیر بیشتر رستوران های فست فود برگرها و سایر سرخ کردنی ها را در میزان بزرگ ارائه می دهند. علاوه بر این رستوران های دارای پیتزاهای تکه ای وجود دارد که هر تکه پیتزا تقریبا میزان یک بشقاب است. علاوه بر این، آن ها از لحاظ ظاهری مجذوب نماینده هستند و بچه ها را وسوسه می نمایند تا در مصرف این غذاهای مملو از کالری افراط نمایند.

بچه های که به تعداد دفعات فراوان فست فود مصرف می نمایند تمایل کمتری نسبت به غذاهای غنی از مواد مغذی نشان می دهند. انگور قرمز، پرتقال، گواوا و سبزیجات با برگ سبز تیره نه تنها دارای مواد مغذی به میزان بالا هستند، بلکه به آزاد شدن چربی بدن هم یاری می نمایند. با این حال، علاقه مندان به فست فود اهمیت زیادی به سبزیجات و میوه ها نمی دهند و بدن آن ها چربی ها را به صورت لایه در خود ذخیره می نماید. به سادگی، پیوستگی بیشتر به مواد غذایی ناسالم در میان دوست داران فست فود در نهایت منجر به اضافه وزن می شود.

فست فود در مدرسه

از اواخر دهه 1970 میلادی، مدارس به جای ارائه غذاهای معمولی، غذاهایی ارائه می دهند که بسیار به فست فود شباهت دارند. این مدارس فروش بالای 15000 مورد در هفته را گزارش می دهند، به ویژه از کسانی که دارای خانواده هایی با عایدی بالا هستند. علاوه بر این، نوجوانانی هستند که برای رستوران ها کار می نمایند و در طی برنامه کاری خود حداقل یک وعده غذا می خورند.

تبلیغات

تبلیغات از جمله، تبلیغات بیلبردی و تبلیغات دیگر همانند اسباب بازی ها طوری بر وعده غذایی بچه ها تاثیر گذاشته که سابقه نداشته است. بچه ها این روزها طوری رشد می نمایند که اهمیتی برای سلامتی خود قائل نیستند و فقط به مزه خوب غذا ارزش قائل هستند.

بدون نظارت کافی والدین، این بچه ها با حداقل مواد مغذی لازم رشد خواهند کرد و زمانی که به سن بزرگسالی برسند از مسائل مربوط به سلامتی و اضافه وزن رنج خواهند برد و بعلاوه به نسل های بعد از خود هم خواهند گفت که هدر دادن پول بخاطر غذاهای کم ارزش مسئله ای ندارد. پس تنها جوانان نسل ما بخاطر مصرف بی رویه فست فود دچار آسیب نخواهند شد بلکه، اگر اقدامی در این راستا انجام نشود نسل بعد هم به همین ترتیب آسیب خواهد دید.

همانطور که انتظار می رود، صنعت فست فود به این مسئله فکر نمی نماید که پس از سال ها ارائه غذاهای بی ارزش به یکباره راستا خود را تغییر دهد. مصرف نماینده باید خواستار غذای سالم و مغذی باشد. جایی که ما خرید می کنیم و آنچه که می خریم مشخص نماینده رای ما خواهد بود. اگر این فرایند همچنان ادامه یابد بچه ها و نوه های ما با مشکل اضافه وزن و دیگر مسائل سلامتی بزرگ خواهند شد.

پیشنهاداتی برای پایین آوردن نرخ اضافه وزن در بچه ها

ممنوعیت تبلیغات فست فود که به طور بالقوه بچه ها را هدف قرار می دهد ممکن است به جلوگیری از موارد افزایش چاقی در بچه ها یاری کند. ترویج این غذاهای بی ارزش در قالب تبلیغات باعث جذب بچه ها به غذا خوردن ناسالم می شود. تاثیر این تبلیغات چنان زیاد است که بچه ها ترجیح می دهند به جای استفاده از غذای خانگی، با استفاده از فست فود به برطرف گرسنگی خود اقدام نمایند. در شهر کبک واقع در کانادا، دولت از تبلیغات محصولات فروشگاه های زنجیره ای فست فود با هدف جذب بچه ها جلوگیری نموده است. این سیاست دولت در طول 32 سال گذشته به طور کامل اجرا شده است و کوشش ها در این راستا موفقیت آمیز بوده است. آمارها نشان می دهند که نرخ اضافه وزن در دیگر شهرهای کانادا افزایش داشته است، اما در کبک درصد بچه ها چاق به شدت کاهش یافته است.

مقامات مدرسه باید اطمینان حاصل نمایند که برنامه غذایی تنظیم شده برای بچه ها حاوی میزان متعادلی از مواد مغذی و عاری از چربی باشد. بعلاوه مواد غذایی کم ارزش مانند همبرگر و نوشیدنی ها در طول ساعات کلاسی در دسترس نباشند. اجباری کردن ممنوعیت فروش فست فودها در محوطه مدرسه می تواند به کاهش مصرف این مواد غذایی ناسالم در دوران کودکی یاری کند.

گفته شده است که یادگیری عادات خوب در خانه شروع می شود بنابراین عادات غذایی سالم را به بچه ها بیاموزید. اگرچه والدین با محدودیت هایی در محل کار روبرو هستند، اما باید بین تعهدات شخصی و حرفه ای تعادل ایجاد نمایند و اطمینان حاصل نمایند که وعده های غذایی مهم روزانه (صبحانه و شام) رویدادی مستقل نیستند. به واسطه همین توازن هرکسی در میز شام در طول زمان وعده غذایی حاضر می شود. مطالعات نشان می دهند که داشتن وعده های غذایی پشت سر هم باعث طولانی شدن فرایند کاهش اضافه وزن می شود.

به طور کلی، می توانیم همه تحقیقات را مطالعه کنیم که نشان دهنده ارتباط بین فست فود و اضافه وزن بخصوص در بچه ها است. می توانیم به فست فود از دیدی علوم پزشکی نگاه کنیم که منجر به اضافه وزن می شود و بعلاوه می توانیم به اسم مصرف نماینده این نوع غذا هیچ کاری انجام ندهیم و به مصرف این غذاها همراه با بچه ها ادامه دهیم، مسائل سلامتی که بعدا پیش خواهد آمد تقصیر خودمان خواهد بود.

منبع: راسخون
انتشار: 6 آبان 1400 بروزرسانی: 6 آبان 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1800

به "فست فود و چاقی در بچه ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فست فود و چاقی در بچه ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید