درخواست رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل برای متوقف ساختن سرکوب رسانه در کشورش

به گزارش مجله تانی بای، رقیب اصلی اپوزیسیون در انتخابات ریاست جمهوری مورد مناقشه بلاروس، از سازمان ملل خواست که خواهان توقف خشونت و بی قانونی در این کشور، از جمله سانسور رسانه، قطعی اینترنت، مسدودیت های وب سایت ها و لغو اعتبارنامه روزنامه نگاران گردد.

درخواست رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل برای متوقف ساختن سرکوب رسانه در کشورش

به نقل از آسوشیتدپرس، سوتلانا تیخانوفسکایا، نامزد پیشین ریاست جمهوری بلاروس در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل گفت از ماه سپتامبر شرایط در کشور او فقط بدتر شده و رسانه تحت آزار رژیم الکساندر لوکاشنکو، ریاست جمهوری بلاروس باقی مانده است.

از زمانی که نتایج رسمی انتخابات ریاست جمهوری 9 اوت به لوکاشنکو پیروزی قاطعی در برابر تیخانوفسکایا اعطا کرد، اعتراضات گسترده این کشور سابق شوروی با 9.5 میلیون نفر جمعیت را به ناآرامی کشانده است. تیخانوفسکایا و هوادارنش از به رسمیت شناختن نتیجه انتخابات امتناع کردند و گفتند آرا با تقلب به دست آمده است.

مقامات، تظاهرات عمدتاً مسالمت آمیز را که عظیم ترین آن ها تا 200 هزار نفر را گرد آورده بود، سرکوب نموده اند. پلیس از نارنجک، گاز اشک آور و باتوم برای پراکنده کردن تجمعات استفاده نموده و هزاران نفر ضرب و شتم شده اند. با این وجود، اعتراضات ادامه پیدا نموده اند.

تیخانوفسکایا اظهار کرد: بر اساس اتحادیه روزنامه نگاران بلاروس، روزنامه نگاران مستقل در 2020 بیش از 470 مرتبه بازداشت شدند، 97 نفر تحت بازداشت اداری درآمدند، 50 وب سایت رسانه مسدود شدند و 15 روزنامه نگار در حال حاضر با اتهامات کیفری کذب روبه رو هستند.

اما این معلم سابق زبان انگلیسی گفت حمله به رسانه تنها بخشی از تصویر عظیم تر سرکوب در بلاروس است، جایی که به گفته او بیش از 32 هزار نفر دستگیر شده اند و حدود 900 نفر در پرونده های کیفری با انگیزه سیاسی مظنون هستند. وی اظهار کرد که سازمان ملل 400 مورد شکنجه را گزارش نموده و 8 فعال در رابطه با خشونت مورد حمایت دولت کشته شده اند.

وی اظهار کرد: حتی یک نفر از مقامات دولتی هم مسئولیت بر عهده نگرفته است.

وی اظهار کرد: با وجود این خشونت، بلاروسی ها هر روز به اعتراض ادامه می دهند. این بیانگر شجاعت، شرافت و مقاومت آن هاست.

تیخانوفسکایا گفت سازمان ملل باید برای توقف خشونت و بی قانونی در بلاروس، از جمله علیه رسانه، موضع مخالف اتخاذ کند و از شورای امنیت خواست بلاروس را در دستورکار خود قرار دهد- اقدامی که شدیداً مورد مخالفت روسیه، یکی از اعضای شورا و همسایه و متحد بلاروس است.

نشست مجازی این شورا توسط استونی و حمایت مشترک فرانسه، ایرلند، نروژ، انگلستان و آمریکا سازمان دهی شده بود.

اورماس رینسالو، وزیر امور خارجه استونی این هشدار را مطرح نمود که نمایندگان رسانه آزاد- روزنامه نگاران، عکاسان و فیلم برداران، وبلاگ نویس ها- در کنار معترضان هدف سرکوب دولتی قرار گرفته اند.

دیمیتری پولیانسکی، معاون نماینده روسیه در سازمان ملل این نشست را تحریک واضح و کوشش آشکار برای دخالت در امور داخلی یک دولت مستقل خواند.

وی گفت ادعاهایی که طرف بازنده بر مبنای آن ها نتایج انتخابات را نمی پذیرد و این ادعاها که در انتخابات تقلب شده، کمیاب نیستند. وی به امتناع دونالد ترامپ از پذیرش باخت در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در برابر جو بایدن و ادعای تقلب گسترده از سوی او، اشاره نمود.

پولیانسکی گفت شباهت های بیشتری هم بین آمریکا و بلاروس هست.

وی اظهار کرد: طرف بازنده اعتراض مردمی را برمی انگیزد. اما تفاوت فاحشی بین نحوه بازنمایی این موارد در رسانه غربی وجود دارد. در حالی که اقدامات اینجا در آمریکا جنایی تلقی می شوند، اقدامات اپوزیسیون بلاروس ستایش شده و درخواست های آن با تحریم ها مورد حمایت قرار می گیرد، ضمن آنکه رهبران خودخوانده همچون خوان گوایدو در ونزوئلا، به عنوان رهبران مشروع کشور معرفی می شوند.، ایسنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 3 اسفند 1399 بروزرسانی: 3 اسفند 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1408

به "درخواست رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل برای متوقف ساختن سرکوب رسانه در کشورش" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درخواست رهبر اپوزیسیون بلاروس از سازمان ملل برای متوقف ساختن سرکوب رسانه در کشورش"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید