راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس منتشر شد

به گزارش مجله تانی بای، کتاب راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس توسط مرکز معرفی فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری چاپ و منتشر شد.

راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس منتشر شد

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، کتاب راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس اولین کتاب فرهاد صولت کارشناس ارشد پژوهشکده زبان شناسی، کتیبه ها و متون است که مبتنی بر تقسیم بندی جغرافیایی به آنالیز کتیبه های پهلوی استان فارس پرداخته است.

صولت در این کتاب، سنگ نوشته های تخت جمشید، مقصود آباد، نقش رستم، صخره شاه اسماعیل، نقش رجب، و...را آنالیز و به ترجمه آنها پرداخته است.

گرچه این متون پیشتر توسط اساتید حوزه زبان های باستانی ترجمه شده اند اما در این کتاب بار دیگر توسط نگارنده خوانده شده اند. از دیگر ویژگی های این کتاب می توان به رونویسی، آوا نویسی و حرف نویسی دقیق و تصاویری از کتیبه ها که توسط نگارنده ثبت شده اشاره نمود.

نگارنده در پیشگفتار کتاب آورده است : استان فارس خاستگاه دو سلسله هخامنشی و ساسانی و یکی از غنی ترین مناطق ایران از نظر آثار فرهنگی و تاریخی است و جای شگفتی نیست که اصلی ترین استان ایران از نظر سنگ نبشته های پیش از اسلام است.

در این کتاب با یاری نقشه ها و عکس ها، نگاه تازه ای به کتیبه های پهلوی استان فارس شده تا هم خواننده عام از آن بهره برده و هم زمینه پژوهش بیشتر را برای محققان فراهم سازد.

این کتاب می تواند دستمایه ای باشد برای گردشگرانی که به سایت های تاریخی مراجعه می نمایند.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 14 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 388

به "راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راهنمای جغرافیایی سنگ نوشته های پهلوی استان فارس منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید