روستای دیورش یکی از روستاهای زیبای استان گیلان به شمار می رود

به گزارش مجله تانی بای، جاذبه ها/ براساس آخرین خبر و گزارش های منتشر گشته، روستای دیورش یکی از روستاهای زیبای استان گیلان به شمار می رود.

روستای دیورش یکی از روستاهای زیبای استان گیلان به شمار می رود

روستای دیورش در 3.5 کیلومتری روستای شیرکوه واقع شده و ریشه ای قدیمی دارد. برخی از ریش سفیدان بر این اصل معتقدند که قبل از اینکه روستای مجاور (شیرکوه) وجود داشته باشد، روستای دیورش آبادی بوده و دارای قدمت طولانی سکونت افراد هست. توضیح مختصری از تاریخ روستا بیانگر این بوده که دیورش دارای قدمتی دیرینه است که با دامداری و کشاورزی و کورهای زغال گیری و نجاری در جنگل ایجاد شد. قدمت این روستا حدوا به بیش از 5 قرن پیش می رسد.

روستای دیورش بصورت کوهپایه ای و دارای پستی و بلندی ها، دره ها، تپه های متعدد بوده و شرایط توپولوژی روستا بصورت پراکنده هست. رودخانه ای که اصلی ترین شاهرگ حیاتی این روستا بوده، از سرچشمه سفید آب، چشمه ها و رودخانه های بالادست تشکیل شده و از سمت شمال به جنوب روستا را به دو قسمت مساوی تقسیم نموده است. آب و هوای روستا مرطوب کوهستانی هست. جنگل انبوه با گونه های بلوط، توسکا، افرا، راش، چنار و میوه های جنگلی مثل ازگیل، آلوچه، گالبی وحشی، زالزالک، خرمالو هم دیده می شوند.

از جانوران موجود در جنگلهای روستا گراز وحشی، جوجه تیغی، خرس، روباه و گرگ هستند. بافت خانه های روستایی بصورت پراکنده است، نوع مساکن عموما کرسی بلند در یک طبقه و بندرت خانه های قدیمی 2 طبقه بوده و بیشتر صالح مورد استفاده شده چوب و گل و سنگ با سقف شیروانی اند.

منبع: همگردی
انتشار: 18 بهمن 1401 بروزرسانی: 18 بهمن 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2171

به "روستای دیورش یکی از روستاهای زیبای استان گیلان به شمار می رود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روستای دیورش یکی از روستاهای زیبای استان گیلان به شمار می رود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید