سهم عظیم دوچرخه در سفرهای دورن شهری

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران/فارس شدت دریافت تراکم ترافیک های شهری و بالارفتن قیمت سوخت کلیدی ترین عواملی به شمار می فرایند که به افزایش تقاضای دوچرخه سواری و در نتیجه افزایش تقاضای خرید دوچرخه در بازار دامن می زنند.

سهم عظیم دوچرخه در سفرهای دورن شهری

لذت بخشترین تجربه سفر را با گردشگری تجربه کنید. برای یافتن تورهای لحظه آخری، برنامه سفرهای مقرون به صرفه و دریافت راهنمایی از مسافران قدیمی با ما همراه باشید.

یکی از راهکارهای مهم که برای کاهش معضلات ناشی از ترافیک خودرویی در شهرها اندیشیده و در بسیاری از شهرها با موفقیت تجربه شده، جایگزین کردن حمل و نقل عمومی و سبک مانند دوچرخه است که از سال گذشته کلانشهر شیراز با تمرکز بر این سیستم حمل و نقلی در کوشش برای ثبت نام خود به عنوان شهر داوطلب دوچرخه است.

از آنجا که گسترش دوچرخه سواری در ایران بطور کلی و در شیراز بعنوان یک کلانشهر رو در روی موانع زیادی است. علاوه بر اینکه باید برای توسعه زیرساخت های فیزیکی و کالبدی آن برنامه ریزی کرد باید به موانع فرهنگی دوچرخه سواری نیز توجه کرد.

اگر بخواهیم مردم به دوچرخه بعنوان یک وسیله حمل و نقل توجه نمایند و نه یک روش لوکس گذران اوقات فراغت، باید استفاده از دوچرخه بعنوان یک فعالیت مشروع و مقبول اجتماعی تصویرسازی گردد.همچنین با توجه به اینکه حجم زیادی از تردد در فضاهای شهری توسط بانوان انجام می گردد، لذا باید به روش های معقول و مقبول استفاده از دوچرخه توسط این قشر از جامعه هم توجه گردد که البته این مهم کوشش و پیگیری زیادی می طلبد.

اما آنجا که شهرها معمولا سازگار با تردد خودروها طراحی و ساخته شده اند، حفظ امنیت افرادی که ترجیح شان برای سفرهای درون شهری رکاب زدن است، اصلی ترین مسئولیت مقامات شهری به شمار می رود.

ایجاد مسیرهای وسیع و تصویب قانون های جدید برای رعایت حقوق دوچرخه سواران از اصلی ترین راهکارها برای حفظ امنیت این افراد و کاهش احتمال سوانح در شهرهای دوچرخه دوست دنیا است. این اصول و مقررات معمولا در شهرهایی بیشتر رعایت می شوند که جمعیت دوچرخه سواران آنها بالاتر است.

از این روست که شهرهای پیشرفته ای مانند کپنهاگ در دانمارک، اوترخت و آمستردام در هلند، استراسبورگ در فرانسه، مالمو در سوئد، انتورپ در بلژیک، توکیو در ژاپن، پورتلند در آمریکا و منوترال در کانادا در حال حاضر سازگارترین و امن ترین شهرهای دنیا برای دوچرخه سواری به شمار می فرایند.

صاحب نظران شهری نیز با تاکید بر اینکه انسان محوری که شعار کلیدی شهرداری شیراز است، باید مبنای توسعه شهری باشد، لذا بیش از پیش لزوم اندیشیدن راهکارهایی برای برون رفت از مشکلاتی که توسعه معابر سواره و ترافیک خودرو برای شهرها ایجاد نموده است را به اذهان متبادر می نماید.

فرهنگ قدیمی استفاده از دوچرخه در سطح کوچه و خیابان ها احیاء گردد

مهدی فقیه، بازیگر پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون با تایید دیدگاه فوق، ایجاد زیرساخت هایی برای استفاده شهفرایندان از دوچرخه هرچند به میزان کم را اقدام شایسته و مثبتی از سوی شهرداری شیراز قلمداد کرد و گفت: در گذشته مردم همین کلانشهر از دوچرخه برای رفت و آمدهای کوتاه و بعضا طولانی خود استفاده می کردند.

او همچنین خواهان احیای فرهنگ قدیمی استفاده از دوچرخه در سطح کوچه و خیابان های شیراز شد و بیان کرد: امروز فراوری انبوه خودروها، نتیجه ای جز آلودگی نداشته و کمتر خانه ای است که در آن یک یا چند خودرو وجود نداشته باشد.

فقیه توضیح داد: همواره ار سیستم های حمل و نقل عمومی در سطح شهر مانند اتوبوس و مترو استفاده می کنم، چرا که رکاب زدن خود یک ورزش سالم و البته پرنشاط است.

همچنان که تعبیه مسیرهای مناسب از ضروریات گسترش فرهنگ استفاده از دوچرخه به شمار می رود، لازم است که در ادامه اجرای طرح دوچرخه های هوشمند تحت عنوان دوچرخه های اشتراکی در سطح کلانشهر شیراز، مغازه های تعمیر دوچرخه در خیابان ها نیز پیش بینی گردد.

از آنجا که در ایران و خاصه استان فارس به تازگی به دوچرخه در حمل و نقل شهری توجه شده است، با اوصاف فوق به نظر می رسد که این وسیله سبک حمل و نقلی، سهم بزرگی در آینده سفرهای شهری داشته باشد.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 23 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 832

به "سهم عظیم دوچرخه در سفرهای دورن شهری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سهم عظیم دوچرخه در سفرهای دورن شهری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید