شرایط قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر چیست؟

به گزارش مجله تانی بای، در این مقاله قصد داریم آنالیز جامعی بر موضوع قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر و نحوه استفاده از دستگاه مایکروفر داشته باشیم. وسیله ای که اگر به طرز صحیحی از آن استفاده گردد هیچ مسئله ای برای سلامتی انسان ایجاد نمی کند. این در حالی است که استفاده نادرست از ماکروفر می تواند خطرات زیادی به همراه داشته باشد.

شرایط قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر چیست؟

امروزه وسایل و محصولات بسیاری در زمینه طبخ غذا و نگهداری از مواد غذایی فراوری و عرضه می گردد که نایلون زیپ دار یکی از این محصولات پرکاربرد است؛ اما استفاده از این کیسه ها در داخل ماکروفر با تردیدهای زیادی همراه است.

با مجله خبرنگاران همراه باشید تا آنالیز کنیم که آیا می توان نایلون زیپ دار را در ماکروفر قرار داد یا خیر؟!

اگر به علت استفاده غیراصولی از مایکروفر و قرار دادن ظروف نامناسب در داخل آن، تنظیمات دستگاه شما مختل شده است می توانید به وسیله ثبت درخواست در وبسایت خبرنگاران و در بخش تعمیر مایکروفر، از متخصصان و تعمیرکاران ممتاز خبرنگاران مشاوره رایگان دریافت نمایید.

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره سراسری 1471 تماس بگیرید.

نکات کلیدی

  • کیسه های مخصوص مایکرویو که برای پخت وپز استفاده می شوند، در صورتی که در دمای بالاتر از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) قرار گرفته باشند، نباید دوباره استفاده شوند.
  • اگر برای قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفردر پی جایگزینی مناسب هستید، می توانید از ظروف شیشه ای ایمن مایکروویو یا کیسه های سیلیکونی بهره ببرید.
  • از بسته بندی پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی که برچسب ایمن برای ماکروفر ندارند استفاده نکنید.

مکانیسم ماکروفر و نحوه عملکرد آن

ماکروفر وسیله ای بسیار کاربردی است که می توان انواع دستورات یخ زدایی، پخت وپز و گرم کردن غذا و نان را به آن داد و بعد از چند ثانیه یا دقیقه، نتیجه کار را مشاهده کرد. حال این سوال مطرح می گردد که چگونه این دستگاه می تواند در زمان کوتاهی تمامی این امور را انجام دهد؟

در واقع امواج رادیویی که در هنگام طبخ غذا یا گرم کردن آن به وسیله مایکروفر به مواد غذایی برخورد می نمایند، منجر به پخت سریع غذا می شوند. مولکول های آب، مواد غذایی و چربی ها با جذب این امواج به سرعت غذا را آماده می سازند.

قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

شاید شما خودتان تجربه قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر را دارید یا مشاهده نموده اید که افراد نایلون زیپ دار را در مایکروفر برای یخ زدایی و گرم شدن مواد غذایی قرار می دهند و بعضی دیگر مواد غذایی مختلفی چون نانی که در داخل کیسه فریزر بوده است را به صورت مستقیم در مایکروفر می گذارند.

این افراد برای جلوگیری از خشک شدن نان بعد از گرم شدن، چنین اقدامی انجام می دهند. اما آیا این افراد از خطرات این راه چاره خود برای سلامتی آگاهی دارند؟ در ادامه این موضوع مهم را آنالیز می کنیم .

محاسبه رایگان هزینه تعمیرات مایکروویو!

مضرات قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر

ساختار نایلون به گونه ای است که می تواند گرمای امواج را جذب کند. با جذب گرما، ترکیب های مضری که در ذرات سازنده نایلون وجود دارد به مواد غذایی منتقل می گردد. در نتیجه ما بعد از مصرف این غذای گرم شده، به راحتی ترکیبات مضر نایلون را وارد بدن خود می کنیم.

در بیانی تخصصی تر، نایلون ها گروهی از مواد پلیمری هستند که از ترکیباتی به نام پلی آمید و پلی اتیلن ساخته می شوند. وقتی شما این مواد پلیمری را در معرض تابش امواج قوی ماکروفر قرار می دهید، پیوند این مواد شکسته می گردد و با شکستن آن، ترکیبات آزاد شده به مواد غذایی منتقل می گردد.

با قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر و ورود چنین ترکیباتی می تواند باعث مسائل و ناراحتی های متعددی برای انسان گردد. از جمله این مسائل می توانیم به مسائل و بیماری های گوارشی اشاره کنیم . در حالت شدیدتر و تکرار این اشتباه در روش آماده سازی غذا حتی ممکن است این اتفاق منجر به سرطان های دستگاه گوارش نیز بگردد.

علاوه بر مسائل گوارشی، ورود ترکیبات پلیمری از نایلون ها می تواند بر عملکرد غده تیروئید نیز تاثیر منفی داشته باشد. با اختلال در روند سوخت وساز بدن و کاهش آن، احتمال چاقی افراد نیز بیشتر می گردد.

برای جلوگیری از چنین مسائلی توصیه می کنیم مواد غذایی را ابتدا از کیسه فریزر خارج نموده و بعد از آن، برای گرم کردن غذا را در سینی دستگاه قرار دهید.

علاوه بر رعایت این نکته مهم ، جهت قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر می توانید از کیسه های مخصوصی که برای گرم کردن مواد غذایی مختلفی در بازار وجود دارد بهره ببرید. نایلونی که بدین منظور ساخته شده است و به راحتی و بدون نگرانی می توانید از آن بهره ببرید.

نایلون زیپ دار چیست؟

کیسه یا نایلون زیپ دار نوعی کیسه پلاستیکی هستند که معمولا برای نگهداری و حمل مواد غذایی استفاده می گردد. این نایلون ها از پلاستیک پلی اتیلن مرغوب ساخته شده اند و در مقدار ها و انواع مختلفی فراوری می شوند.

بعضی از کیسه ها با فشار و به صورت مهروموم شده غذاها را در خود بسته بندی می نمایند. این نایلون ها می تواند یک انتخاب مناسب برای نگهداری مواد غذایی در فریزر، یخچال و… باشد.

آنالیز انواع و مقدار های مختلف نایلون زیپ دار

کیسه های بسته بندی غذا، در انواع و مقدار های مختلف برای پاسخگویی به نیازهای متفاوت ما در بازار وجود دارند. بعضی از انواع رایج آنها شامل کیسه های ساندویچ می گردد.

کیسه های ساندویچ یا کیسه های میان وعده کوچک، برای نگهداری مواد غذایی کوچک استفاده زیادی دارند. کیسه های بزرگتر نیز برای نگهداری مواد غذایی بزرگتر مانند میوه ها و سبزیجات کاربرد دارند.

نصب و تعمیرات تخصصی مایکروفر با تیم خبرنگاران

آیا می توانیم از نایلون های زیپ دار استفاده مجدد کنیم؟

نایلون های زیپ دار را می توان مجددا استفاده کرد، اما مهم است که پس از هر بار استفاده، آنها را به طور کامل بشویید. از قلم نیاندازید کیسه هایی که برای نگهداری گوشت خام استفاده شده اند نباید دوباره استفاده شوند.

علاوه بر این، کیسه های مخصوص مایکرویو که برای پخت وپز استفاده می شوند، در صورتی که در دمای بالاتر از 158 درجه فارنهایت (70 درجه سانتیگراد) قرار گرفته باشند، نباید دوباره استفاده شوند.

شستشوی نایلون زیپ دار به روش صحیح

برای شستن کیسه های زیپ دار، آن ها را با آب گرم و صابون بشویید، سپس آنها را از داخل بچرخانید و دوباره بشویید. در ادامه کیسه ها را آویزان کنید تا خشک شوند یا آنها را روی قفسه خشک کن قرار دهید.

از قلم نیاندازید از مواد شیمیایی قوی یا اسفنج های ساینده خودداری کنید، زیرا این کار روش شستشو می تواند به نایلون شما آسیب برساند.

جایگزین نایلون های زیپ دار برای پخت و پز در مایکروویو

اگر به جای قرار دادن نایلون زیپ دار در مایکروفر در پی جایگزینی مناسب هستید، می توانید با قرار دادن ظروف شیشه ای ماکروفر یا استفاده از کیسه های سیلیکونی از مزایای این وسایل بهره ببرید.

باورهای اشتباه در خصوص قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر

یکی از تصورات غلط و رایج در خصوص استفاده از کیسه های زیپ دار در مایکروویو این است که می توانند مواد شیمیایی مضر را آزاد نمایند. با این حال، کیسه های زیپ دار از موادی ساخته می شوند که برای استفاده در مایکروویو ایمن باشند.

یکی دیگر از باورهای غلط این است که کیسه های زیپ دار قابل استفاده مجدد نیستند، اما همان طور که قبلا ذکر شد، در صورت شستشوی صحیح می توان از آنها دوباره استفاده کرد.

نکات ایمنی قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر

اقدامات احتیاطی که باید هنگام مایکروویو کردن مواد غذایی رعایت کنید عبارتند از:

  • در صورت امکان برای پختن غذا از ظروف قابل استفاده در مایکروویو بهره ببرید.
  • از ظروف پلاستیکی ترک خورده یا آسیب دیده برای پخت یا گرم کردن غذا استفاده نکنید.
  • از بسته بندی پلاستیکی یا کیسه های پلاستیکی که برچسب ایمن برای ماکروفر ندارند استفاده نکنید.
  • غذا را در کیسه های خیلی کوچک قرار ندهید، زیرا باعث گرم شدن بیش ازحد آنها و ترشح مواد شیمیایی مضر می گردد.
  • همواره دستورالعمل های ارائه شده به وسیله شرکت فراورینماینده را برای استفاده از نایلون زیپ دار دنبال کنید.

بیشتر بخوانید: آیا قرار دادن ظروف یکبار مصرف فومی در ماکروفر مجاز است؟

کلام آخر

قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر به شرطی که تمام نکات ایمنی رعایت گردد، مشکل ساز نیست. نکته مهم آن است که فقط از کیسه هایی بهره ببرید که برچسب ایمن برای استفاده از مایکروفر را دارند.

بعلاوه دقت داشته باشید از گرم شدن بیش ازحد این نایلون ها خودداری کنید و هرگز غذاهایی که بخار فراوری می نمایند یا حاوی روغن یا چربی هستند را درون نایلون های زیپ دار قرار ندهید.

قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر برای بسیاری از افراد یک انتخاب راحت و ارزان است. با استفاده ایمن و مسئولانه از آنها می توانید از راحتی پخت و گرم کردن غذا در مایکروویو لذت ببرید و در عین حال خطرات بالقوه سلامتی را به حداقل برسانید.

سوالات متداول

آیا جایگزینی برای استفاده از کیسه های زیپ دار برای پخت وپز در مایکروویو وجود دارد؟

بله، چندین جایگزین برای استفاده از چنین کیسه هایی وجود دارد. مانند ظروف شیشه ای یا سرامیکی، ظروف پلاستیکی ایمن برای مایکروویو یا کیسه های سیلیکونی. این جایگزین ها معمولاً بادوام تر هستند و می توان به طور مکرر از آنها استفاده کرد. علاوه بر این موارد، ظروف اشاره شده گزینه ای سازگارتر با محیط زیست محسوب می شوند.

چگونه بفهمیم نایلون زیپ دار ایمن است یا خیر؟

برای دانستن این نکته مهم، دنبال نماد ایمنی مایکروویو روی بسته بندی باشید یا برچسب محصول را آنالیز کنید. اگر در برچسب محصول خریداری شده، ایمنی مایکروویو ذکر نشده است، نایلون شما برای استفاده از مایکروفر ایمن نیست.

اگر نایلون زیپ دار را برای مدت طولانی در مایکرویو قرار دهیم چه اتفاقی می افتد؟

اگر نایلون های زیپ دار برای مدت طولانی گرم شوند، ممکن است ذوب شوند یا مواد شیمیایی مضر را در غذا آزاد نمایند. برای جلوگیری از این امر، دستورالعمل های روی بسته بندی را دنبال کنید و کیسه ها را بیش ازحد گرم نکنید.

منبع: آچاره
انتشار: 26 تیر 1402 بروزرسانی: 26 تیر 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2235

به "شرایط قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط قرار دادن نایلون زیپ دار در ماکروفر چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید