ترکیه رفتیم چی بخوریم؟ گردشی در غذاهای ترکی

به گزارش مجله تانی بای، منمن تقریباً یک صبحانه خوشمزه است و شما اگر فکر می کنید تمام روش های پختن تخم مرغ را امتحان نموده اید، سخت در اشتباهید.

ترکیه رفتیم چی بخوریم؟ گردشی در غذاهای ترکی

با سفر به مالزی و سنگاپور از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید. با ما به کوالالامپور ، پنانگ و لنکاوی سفر کنید و از سفری دل انگیز لذت ببرید.

اگر گردشگر یا جهانگرد حرفه ای باشید از آن دست کسانی هستید که چشیدن طعم غذاهای سنتی جایی که به آن سفر می کنید حتماً برایتان مهم است. از سویی اگر هم یک جهانگرد آماتور هستید، باز هم باید برایتان جالب باشد که در هر اقلیمی چه غذاهایی وجود دارد. امروز در صفحه گردشگری مان به یکی از کشور های همسایه سر می زنیم. به کشور ترکیه که غذاهای سنتی و خوشمزه زیادی دارد. برخی از غذاهای ترکیه مانند دونر کباب یا کباب ترکی را در همه جای جهان می شناسند. اما می دانید ترکیه می تواند طعم خوشمزه ترین غذاهای خیابانی و خوراک های مدیترانه ای را به شما بچشاند؟ فرقی هم نمی نماید شما مسافر استانبول باشید یا آنتالیا. فقط با خبرنگاران همراه شوید تا تمام غذاهای سنتی ترکیه را بشناسید.

کباب

کباب ترکی یا دونر کباب را حرفه ای های فست فود همه می شناسند. دونر به معنی چرخان است. یک نوع ساندویچ باز که با تکه های بریده شده از سیخ های گردان عمودی گوشت به همراه سبزیجات پر می گردد. نام دونر کباب هم از همین سیخ های آمده است. برخی از شناخته شده ترین انواع کباب ترکی مثل آدانا کباب یا اورفا کباب را می توانید میل کنید. همچنین یکی از کباب های شناخته شده و بسیار خوش طعم در ترکیه، اسکندر کباب است. در این نوع کباب ترکی تکه های گوشت روی نان تافتون آغشته به آب گوجه فرنگی، به همراه مقدار زیادی ماست سرو می گردد.

منمن

این غذا تقریباً یک صبحانه خوشمزه است. اگر فکر می کنید تمام روش های پختن تخم مرغ را امتحان نموده اید در اشتباهید. منمن، غذایی بین خاگینه و خورشت سبزیجات است. برای پخت آن هم از گوجه فرنگی، پیاز و انواع فلفل ها استفاده بعد هم به آن تخم مرغ را اضافه می نمایند تا صبحانه ای مقوی و سبک آماده گردد. در برخی رستوران ها برخی ها برای خوش طعم تر کردن این غذا، پنیر و یک نوع سوسیس تند به نام سوسوک را هم به منمن اضافه می نمایند. سپس با نان سرو می گردد.

مرچیمک کورباسی (سوپ عدس)

این غذای ترکی را در همه جای ترکیه می توانید بیابید. می گویند زیبایی در سادگی است. اما من به شما می گویم خوشمزگی در سادگی است. اصلاً راز طعم خوش این غذا هم همین است. از پوره عدس و ادویه درست و با گشنیز تزئین می گردد. لیموی تازه جزء لاینفک این غذا است. تکه های لیمو همواره در کنار آن سرو می گردد. ممکن است مخلفات دیگری مانند انواع ترشی، کلم، هویج و زیتون نیز با این غذا سرو گردد. یک غذای خوش طعم، مقوی و ارزان که در منوی همه نوع رستوران، چه گران قیمت و چه کافه های ارزان قیمت یافت می گردد. معمولاً هم مرچیمک کورباسی را با نان تافتون سرو می نمایند.

کوفته چی

غیر از کباب ترکی که از گوشت تهیه می گردد، این غذا هم به همین صورت است. با این تفاوت که کوفته چی به معنی گوشت قلقلی خام است! شاید این اسم کمی اشتها کور کن به نظر برسد اما باید بگویم غذای لذیذی است. سر کله این غذا به دلیل کمبود هیزم در گذشته پیدا شد. شکل اولیه این خوراک مخلوطی از گوشت خام تازه، بلغور، پیازچه و ادویه بود. اما آنچه امروزه به عنوان کوفته چی سرو می گردد، با گوشت خام نیست. بلکه کمی آبدار است. چون از سال 2009 بنابر قانون اروپا، سرو گوشت خام ممنوع شد. سبزیجات، آب لیمو و نان نازک، مخلفاتی که همراه این غذا سرو می گردد.

دلمه

همه دلمه ها در ترکیه اغلب مخلوطی از انواع برنج، دانه کاج و حتی میوه های کوچک خشک شده است که سبزیجاتی مانند انواع فلفل دلمه ای یا کدو سبز را با آن پر می نمایند. درواقع دلمه یعنی پر شده. اما اگر به خیابان های شهر های ساحلی و مرکز شهر استانبول بروید می توانید انواع مختلفی از دلمه را پیدا کنید مثل دلمه میدی. در این غذا صد ف های پر شده با مخلوط برنج و گوشت و سبزیجات را خواهید یافت که با لیموی تازه سرو می گردد. بد نیست بدانید شب زنده دار های ترکیه معمولاً سراغ این غذا می فرایند.

لحماجون

در منوی رستوران های ترکیه لحماجون به پیتزای ترکیه ای ترجمه شده است.در واقع این غذا ورقه نازکی از نان است که با تکه های کوچک گوشت و ادویه جات و چاشنی های طعم دهنده پر شده است و همواره هم به صورت تازه سرو می گردد. پیاز و گشنیزی که کنار این غذا به عنوان مخلفات قرار می گیرد، چاشنی مناسبی برای گوشت گاو و گوسفند هستند. معمولاً غذای یک وعده کامل نیست اما اگر دو یا سه تا لحماجون سفارش دهید حتماً سیر می شوید. برخی آشپز ها در کنار این غذا، بادام زمینی و آب انار ترش هم سرو می نمایند. می توانیم این طور بگوییم که لاحماجون همان پیتزای سنتی است که در بخش مجاور دریای سیاه طبخ می گردد.

مانتی

یک غذای ایتالیایی به نام راویولی وجود دارد که می توان گفت مانتی سبک ترکیه ای آن است. شکل ها و اندازه های مختلف دارد. اما همواره مقداری گوشت است که در خمیر های شکل دار پیچیده می شوند. از مواد متفاوتی برای طعم دادن به آن استفاده خواهد شد؛ اما چیزی که یک افزودنی مهم ترکیه ای است و آن را از غذای ایتالیایی راویولی کاملاً متمایز می نماید ماست است. در ترکیه برای خوشمزه تر کردن و نرم کردن مانتی از ماست استفاده می نمایند. این کار باعث می گردد تا بوی زهم گوشت را هم بگیرد. همچنین یکی از مواد دیگری که جانشین مناسبی برای گوشت هم هست و خمیر مانتی را با آن پر می نمایند، بادمجان کبابی است که هواداران خود را دارد.

بورک

یک خوراکی لذیذ ترکیه ای که با خمیر نان شیرینی تهیه می گردد و انواع مختلفی از آن وجود دارد بورک است. هم شیرین است و هم غیر شیرین که در سراسر ترکیه طبخ می گردد. غذایی بسیار محبوب و باقی مانده از غذا و فرهنگ امپراطوری عثمانی است. بورک مانند سایر شیرینی ها است. اما فروشگاه هایی هم هستند که فقط مختص طبخ و فروش بورک باشند. به صورت برش داده شده در سینی های بزرگ قرار داده می گردد تا مشتریان به راحتی بتوانند به آن دسترسی داشته باشند. بورک هایی که غیر شیرین هستند با گوشت، پنیر و ممکن است با کمی اسفناج پر شده اند را هم می توانید امتحان کنید. بورک هایی که شیرین هستند با پودر قند تزیین شده و می تواند خوراکی اشتها برانگیزی هم برای صبحانه یا عصرانه باشد.

ایمام بایلدی

بایلدی در زبان ترکی به معنی غش کردن است. فکرش را بکنید که این غذا باید چه قدر خوشمزه باشد که از طعم خوش آن شما غش کنید! امتحان کنید. بادمجان تقریباً جز مخلفات بیشتر غذا های سنتی در ترکیه است. ایمام بایلدی در واقع بادمجان سرخ شده و سپس جوشیده شده است. سپس با گوجه فرنگی و پیاز آن را پر می نمایند. مواد تشکیل دهنده این غذا اصلاً عجیب و غریب نیست و روغن زیتون را هم به همراه خود دارد. نوع دیگری از این غذا، به نام کارنیاریک است که ترکیبی مانند دلمه دارد و در آن گوشت گاو هم اضافه می نمایند.

نوهوتلو پیلاو

برنج و نخود، یکی دیگر از غذاهای خیابانی ترکیه است. ساده، خوشمزه و مقوی بودن این غذا باعث محبوبیت آن شده است. نوهوتلو پیلاو یا همان برنج و نخود را در باکس های شیشه ای چرخ دار، برای حفظ گرمای آن، آماده می نمایند. جوجه کباب شده را روی یک لایه برنج و نخود قرار می دهند تا آب آن به خورد برنج رفته و طعم خوبی به آن بدهد. البته مشتریان می توانند فقط برنج و نخود را سفارش بدهند، و برخی جوجه را هم برای طعم بهتر درخواست می نمایند.

حرف آخر

با همه این ها و غذاهایی که به عنوان غذای سنتی ترکیه معرفی گردید، نگارنده در اینجا پیشنهاد می دهد که حتما کباب ترکی را در سفرتان به ترکیه امتحان کنید. چون هرچه قدر هم این کباب ها در سرزمین های دیگر خوب پخته شوند، باز هم فوت کوزه گری خود را می خواهند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 638

به "ترکیه رفتیم چی بخوریم؟ گردشی در غذاهای ترکی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترکیه رفتیم چی بخوریم؟ گردشی در غذاهای ترکی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید