صف 2 میلیون نفری برای دریافت وام ودیعه مسکن

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران، اواخر تیرماه بود که رئیس جمهور دستور داد در راستای حمایت از مستاجران تسهیلاتی تحت عنوان وام ودیعه مسکن به این قشر از جامعه پرداخت گردد. حسن روحانی چند روز بعد در جلسه هیات دولت ارقام تسهیلات ودیعه مسکن را اعلام نمود. براساس تصمیم دولت کسانی که حقوق ثابت دارند یا تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند، می توانند در تهران 50 میلیون تومان با نرخ بهره 13د رصد از بانک تسهیلات بگیرند که این رقم در شهرهای عظیم 30 و در شهرهای کوچک تر 15 میلیون تومان خواهد بود.

صف 2 میلیون نفری برای دریافت وام ودیعه مسکن

جهت دریافت خدمات در ضد سرقت با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان ارائه دهنده بهترین درب ضد سرقت ایرانی و خارجی میباشد.

بر اساس وعده رئیس جمهور قرار بود مقررات اجرای این طرح از هفته دوم مردادماه ابلاغ و فرایند تسهیلات دهی شروع گردد. اما اکنون در حالی در نیمه دوم شهریور ماه هستیم که از تعداد دو میلیون و 200 هزار نفری که برای دریافت این تسهیلات ثبت نام نموده اند فقط حدود 300 نفر توانسته اند این تسهیلات را دریافت نمایند!

طبق آمار مرکز آمار، چیزی حدود 24 میلیون خانوار در کشور داریم که براساس مستندات موجود 37 درصد خانوارهای کشور اجاره نشین هستند. این یعنی از 24میلیون خانوار ایرانی چیزی حدود 9 میلیون خانوار دارای ملک شخصی نبوده و اجاره نشین هستند. این درحالی است که دو میلیون و 200 هزار خانوار از زمانی که وزارت راه و شهرسازی برای ثبت نام دریافت این تسهیلات فراخوان داده است ثبت نام نموده اند. پس از انتها فراخوان و مهلت داده شده در مرداد ماه، پالایش ثبت نام نمایندگان شروع شده و چیزی حدود یک میلیون و 650 هزار کد ملی صحیح در این زمینه مورد تایید نهاده شد. به همنظور آنالیز مدارک، وزارت راه و شهرسازی سامانه ای را معرفی کرد تا متقاضیان نسبت به بارگذاری مدارک خود در این سامانه اقدام نمایند. پالایش ثبت نام شدگان براساس افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار، کارگران، زوج های سال 99، خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر انجام و در نتیجه حدود 90هزار خانوار در این مرحله مورد تایید قرار نگرفته و اصطلاحا رد شدند.

منابع، آب رفت؟

طبیعتا هر تسهیلاتی که پرداخت می گردد نیازمند تعریف مشخصی از منابع برای آن تسهیلات است، به خصوص که تسهیلات پرداختی، تسهیلاتی با نرخ سود کمتر نسبت به عمده وام های پرداختی باشد. با این حال منابعی حدود 20 هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح از سوی دولت اعلام شده است. از آنجایی که میزان تسهیلات پرداختی به کلانشهر تهران 50 میلیون و به شهرهای دیگر 30 و 15 میلیون تومان است، اگر میانگین رقم این تسهیلات را 40 میلیون تومان درنظر بگیریم چیزی حدود 500 هزار خانوار می توانند از این تسهیلات بهره مند شوند اما آن طور که خبرنگار ما کسب اطلاع نموده، منابع تخصیص داده شده برای اجرای این طرح به میزان 20 هزار میلیارد تومان نبوده و تنها 330 هزار نفر واجد شرایط دریافت شناخته شده اند؛ به طوری که اگر به عنوان مثال حتی اگر به همه 330 هزار نفر واجد شرایط نیز مبلغ 50 میلیون تومان پرداخت گردد رقمی که به دست می آید چیزی حدود 16 هزار میلیارد تومان است. این یعنی حداقل یک پنجم این منابع، آب رفته است.

ایراد شورای فقهی بانک مرکزی

آن طور که غلامرضا مصباحی مقدم، عضو شورای فقهی بانک مرکزی گفته، تصمیم اولیه درباره نوع قرارداد وام ودیعه مسکن اصلاح شد تا مشکل فقهی و ابهامی که درباره حرام و حلال بودن این وام مطرح شده بود، رفع گردد.

به همین دلیل، وام ودیعه مسکن مستاجران از قالب عقد قرض به عقد مرابحه تغییر کرد. پیش از این در شبکه های اجتماعی این موضوع مطرح شده بود که بر اساس اظهارات بعضی از مراجع عظام دریافت و پرداخت این تسهیلات به لحاظ شرعی دارای مشکل است. لذا وقتی این وام به عنوان قرض دولت به مستاجران برای پرداخت به موجران (صاحبخانه ها) پرداخت می گردد و قرار است با سود مشخص شده پس داده گردد، تفاوتی با امر حرام ربا ندارد. به این ترتیب نحوه پرداخت تسهیلات به مستاجران به صورت ودیعه مسکن منتفی شده و در واقع با تغییر عنوان و نوع قرارداد با نام عقد مرابحه به مستاجران پرداخت شد.

ایرادات و ابهامات

در این طرح چند ابهام وجود دارد، اول این که زمان مشخصی برای تداوم یا توقف آن مشخص نشده است یعنی مشخص نیست اجرای طرح تسهیلات ودیعه مسکن صرفا مربوط به تبعات شیوع کرونا بوده و برای این دوره در نظر گرفته شده یا بعد از کرونا نیز ادامه خواهد داشت؟ ضمن این که مشخص نیست اصولا قرار است چه مسئله ای از خانواده های مستاجر حل گردد؟ یا مثلا در بخشی از شرحات وزیر راه آمده است خانواده های تحت پوشش نهاد های حمایتی مثل بهزیستی یا کمیته امداد هم در اولویت دریافت تسهیلات ودیعه مسکن هستند در حالی که این سؤال وجود دارد که اقساط این تسهیلات قرار است توسط چه کسی پرداخت گردد، چرا که پرداخت اقساط برای خانوار های تحت پوششی که شاید مجموع دریافتی آنها از این نهاد ها در همین اندازه باشد بسیار مشکل است؛ لذا در مجموع به نظر می رسد با توجه به ابهامات و ایرادات موجود، این طرح توفیق چندانی نداشته باشد.

مسائل مردم برای دریافت وام

مجتبی، یکی از شهفرایندان تهرانی درباره مسائل دریافت وام ودیعه مسکن به خبرنگار جام جم می گوید: در قراردادی که برای اجاره نامه در بنگاه معاملات ملکی امضا نموده بودیم قولنامه مذکور کد رهگیری نداشت. وقتی از این موضوع و شرایط دریافت وام ودیعه آگاه شدم از صاحبخانه خواستم قرارداد جدیدی منعقد کنیم تا بتوانم از بنگاه معاملات املاک کد رهگیری دریافت کنم اما صاحبخانه که گمان می کرد در این صورت مالیات بیشتری از وی دریافت خواهد شد برای همین به این کار رضایت نداد. این شهفرایند تهرانی می گوید: متاسفانه خیلی از شهفرایندان چه مستاجران و چه موجران از جزییات دقیق این طرح اطلاعی ندارند و همین امر باعث شده مسائلی در این راستا ایجاد گردد.

حسین، شهفرایند دیگر تهرانی در این زمینه به خبرنگار ما گفت: طبق مواردی که در شرایط پرداخت این تسهیلات آمده است این تسهیلات صرفا به افرادی تعلق می گیرد که بعد از 14 مرداد خانه مذکور را اجاره نمایند. در این میان خب طبیعتا برای افرادی که تا پاییز امسال قرارداد داشته باشند عملا امکان دریافت این تسهیلات وجود ندارد. در واقع اگر چه گفته شده است تسهیلات برای افراد مستاجر است اما واقعیت این است که شرایط دریافت این تسهیلات آن قدر بند و تبصره دارد که در میان اقوام و اطرافیان ما که خیلی از آنها نیز مستاجر هستند تا کنون کسی را ندیده ایم که این تسهیلات را دریافت نموده باشد یا حتی جزو افراد واجد شرایط دریافت بوده باشد.

رهنما، شهفرایند دیگری است که ساکن استان البرز است. او در این زمینه می گوید: دهم شهریور ماه برای چندمین بار جهت تشکیل پفراینده به بانک مراجعه کردم اما کارمندان بانک هر بار می گویند هنوز دستورالعملی برای ما نیامده است.

این در حالی است که در اخبار گفته می گردد وام ودیعه مسکن نهایتا تا آخر شهریور ماه پرداخت می گردد. آخرش هم فکر کنم این قدر این رفت و برگشت ما به بانک ادامه پیدا کند که فرصت دریافت این وام تمام گردد و بگویند دیر آمدی!

مدیران بانک ها قول همکاری دادند

وزیر راه و شهرسازی در گفت وگویی که با خبرنگار ما داشت به بیان جزئیاتی از طرح وام ودیعه مسکن پرداخت و توضیح داد: دولت برای اولین بار به بحث بازار اجاره ورود کرد و تسهیلاتی برای ودیعه مسکن در نظر گرفت. در واقع این اولین بار است که دولتی به موضوع ودیعه مسکن ورود نموده است. اسلامی اضافه نمود: در این زمینه از شورای حل اختلاف قوه قضاییه خواستیم حتی الامکان از صدور حکم تخلیه خودداری نمایند تا جابه جایی ها به عاملی برای شیوع ویروس کرونا تبدیل نگردد.

وزیر راه و شهرسازی با بیان گزارشی از شرایط تسهیلات ودیعه مسکن ادامه داد: مانعی برای ارائه تسهیلات وجود ندارد و با مدیران عامل بانک ها صحبت نموده ایم و آنها قول دادند که در این زمینه اقدامات لازم را برای تسریع در پرداخت این تسهیلات انجام دهند.

وی گفت: آنالیز شرایط مستاجرانی را که تحت حمایت سازمان های بهزیستی و کمیته امداد یا نهادهای دیگر هستند، به عهده سازمان های متولی گذاشته ایم. همچنین بانوان سرپرست خانوار در این طرح در اولویت قرار دارند و پس از آن خانوارهای کمتر از پنج نفر در اولویت پرداخت خواهندبود.

سوم شهریور ماه محمود محمودزاده، معاون امور مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی اعلام نموده بود پیش بینی این وزارتخانه این است که به طور تقریبی 800 هزار نفر مشمول دریافت این وام شوند اما آنچه او اخیرا اعلام نموده پرداخت ودیعه مسکن به 330 هزار نفر است. اکنون محمودزاده می گوید: 440 هزار نفر برای دریافت وام ودیعه مسکن درخواست داده اند که از این تعداد 330 هزار نفر واجدشرایط شناخته شدند و تا به امروز تنها به 300 متقاضی تسهیلات پرداخت شده است.

معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی می گوید: از حدود 440 هزارنفری که مدارک خود را بارگذاری کردند 330 هزار نفر واجدشرایط شناخته شدند که از میان واجدان شرایط 54 هزار نفر به بانک ها معرفی شده اند. بر اساس آخرین آمار، 1300 پفراینده در بانک ها تشکیل شده و 300 واحد وام نیز به متقاضیان واجدشرایط پرداخت شده است.

محمودزاده توضیح داد: تا انتها شهریور تمامی متقاضیان برای دریافت وام ودیعه مسکن به بانک ها معرفی می شوند.

وی در ادامه شرح داد: یکی از شروط اصلی سرعت دادن به پرداخت ودیعه اجاره مسکن این است که متقاضیان هرچه زودتر مدارک موردنیاز را در سامانه tem.mrud.ir بارگذاری نمایند تا امکان پالایش و معرفی آنها فراهم گردد.

منبع: جام جم

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1087

به "صف 2 میلیون نفری برای دریافت وام ودیعه مسکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صف 2 میلیون نفری برای دریافت وام ودیعه مسکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید