ظرفیت های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران/خراسان رضوی رییس اتحادیه صادرکنندگان استان خراسان رضوی گفت: اگر بخواهیم از اتحادیه اوراسیا استفاده کنیم باید مرزهای شرقی ما و زیرساخت های آن ها تقویت و سرمایه گذاری انجام گردد. ما هنوز خودمان واگنی که بتواند به کشورهای آسیای میانه برود، نداریم و مستاجر کشورهای آسیای میانه هستیم.

ظرفیت های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟

محمدحسین روشنک در گفت وگو با خبرنگاران با تاکید بر این که ورود به اتحادیه مالی اوراسیا از اتفاقات خوبی بوده که برای ما افتاده است، اظهار کرد: در کوتاه مدت هم نمی توان تحلیل کرد که چه نتایجی داشته است، زیرا شماری از ارتباطات که از قبل وجود داشته و ارتباطاتی که قرار است برقرار شود احتیاج به زمان دارد تا بازرگانان یکدیگر را پیدا نمایند و طرفین بازارشناسی نمایند.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان استان خراسان رضوی توضیح داد: از زمانی که این پیمان امضا شده است ما موفقیت ها و ارتباطاتی در سطح ملی داشته ایم و استان خراسان هم فعالیت هایی داشته است، اما در مجموع در کوتاه مدت امکان پذیر نیست که نتیجه آن را تحلیل کنیم، ولی یقین می دانم که نتیجه بسیار مثبتی خواهد بود و باید مراقبت کرد تا دست بالا را در تبادلات تجاری به ویژه در حوزه صادرات داشته باشیم، در تمام کشور و استان ها این مسائل در حال پیگیری است.

روشنک افزود: در اتاق بازرگانی ایران حوزه اوراسیا تشکیل شده و در اتاق بازرگانی تمام استان ها مسوول حوزه اوراسیا معین شده است و این ها همگی نکات مثبتی است که در حال اجرا است.

وی درخصوص کالاهای صادراتی و وارداتی ما در این پیمان اظهار داشت: در مورد تعداد کالایی که ما می توانیم صادر کنیم و تعداد کالایی که کشورهای دیگر منطقه اوراسیا می توانند به کشور ما صادر نمایند، مطالعات خوبی انجام گرفته، ما در حوزه موادغذایی اجازه صادرات داریم که زمینه خوبی داریم، هم چنین در حوزه تولیدات معدنی و پتروشیمی اجازه صادرات داریم و این ها داشته های ماست، در حوزه صنعت صادرات خاصی نداریم چرا که نمی توانیم خودرو یا لوازم خانگی صادر کنیم.

این فعال مالی اضافه نمود: در مجموع انتخاب های خوبی اجرا شده و اکنون هم دوستان آغاز به فعالیت نموده اند و اگر کرونا مزاحمت ایجاد نمی کرد سرعت و پیشرفت کار بسیار خوب بود.

روشنک درخصوص تاثیر شیوع کرونا بر تجارت بین الملل کشور افزود: واگن های مواد غذایی که 15 تا 20 روز پیش از شیوع این بیماری در کشور بار زده شده است چگونه می توانند به کرونا آلوده باشند، حال آن که می گویند این ویروس 72 ساعت بر روی سطوح باقی می ماند. کشورهای مختلف برای اینکه به مردم خود بگویند که مراقبت می نمایند در صادرات موادغذایی مشکل ایجاد کردند وگرنه صادرات کالاهای دیگر انجام می شود.

وی در مورد شرایط مرزهای مختلف استان مطرح کرد: سرعت در مرز افغانستان کم است که این هم بیشتر از آن که به افغانستان مربوط شود به داخل بر می شود. در مرز لطف آباد، ترکمنستان بیشتر سخت گیری می نمایند، آن ها هم قرار شده که کالاهای غیر از مواد غذایی را بپذیرند، به طور کل در صادرات مواد غذایی مشکل داریم اما در کالاهای دیگر مسئله ای در مرزهای خراسان نداریم.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان استان خراسان رضوی درخصوص زیرساخت های کشور برای انجام تجارت بین المللی گفت: زیرساخت های ما آمادگی ندارد، به عنوان مثال اگر بخواهیم 500 واگن کالا به آسیای میانه یا به کشورهای آسیا میانه صادر کنیم اصلا امکان انجام این کار را نداریم، نه پایانه های ما امکان این کار را دارند نه واگن این حجم از صادرات را داریم. پیوستن به این پیمان های بین المللی احتیاجمند فراهم کردن زیرساخت هاست، حتی در مرز افغانستان برای مبادله با کامیون مشکل داریم.

روشنک اضافه نمود: اگر بخواهیم که از این پیمان اوراسیا استفاده کنیم باید مرزهای شرقی ما و ساخت های آن ها تقویت شود و باید سرمایه گذاری انجام شود. ما هنوز خودمان واگنی که بتواند به کشورهای آسیای میانه برود، نداریم و مستاجر کشورهای آسیا میانه هستیم یعنی اگر آن ها برای ما واگن فرستادند می توانیم صادرات انجام بدهیم در غیر این صورت واگنی برای این کار نداریم .

وی تاکید نمود: در مجموع می توان گفت که زیرساخت ها برای این پیمان های بین المللی آماده نیست، اما بازرگانان ما آمادگی دارند و کارکشته هستند و به بازارها آشنایی دارند.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان استان خراسان رضوی با بیان این که وزارت صنعت، معدن و تجارت بیشتر بر روی صنعت متمرکز است و به تجارت توجهی ندارد، بیان نمود: صنعت مهم است اما در مورد صنایعی مانند مواد غذایی، پتروشیمی، فولاد، سیمان و موارد دیگر که مواد اولیه آن ها در داخل وجود دارد، باید برای ادامه کار تجارت چه در حوزه صادرات و چه واردات داشته باشیم، چراکه اگر واردات نداشته باشیم کارخانه های ما همه می خوابند و در مورد صادرات هم شرایط به همین صورت است که اگر قطع شود کارخانه ها از کار می افتند حال در این شرایط ما وزارت تجارت نداریم این در حالی است که در جهان وزارت تجارت در حوزه اقتصاد بخش اصلی است.

روشنک افزود: ما در حوزه تجارت متولی و مسوول نداریم و اگر مسوولی نباشد زیرساختی آماده نمی شود، وزارت راه شهرسازی ما برای تجارت چه کار نموده است و چه زیرساختی را آماده نموده است؟ در کل باید سه وزارت خانه راه، صنعت و امور خارجه در مورد فعالیت خود در حوزه تجارت گزارش بدهند که در این حوزه چه کار نموده اند. این سه وزات خانه اگر کار ننمایند ما تجارت خارجه نخواهیم داشت.

وی درخصوص توافقات بین المللی و منطقه ای در راستای گسترش تجارت خارجی اظهار داشت: توافقات مختلفی با کشورهای منطقه اجرا شده است، به عنوان مثال ما عضو ناظر راه آهن های آسیا میانه شده ایم اما این ها مستلزم سرمایه گذاری و زیر ساخت است، بیایند بگویند که از آن روزی که ما در این صندلی قرار گرفتیم چند واگن توانستیم به کشورهای آسیا میانه بفرستیم، متاسفانه هیچ.

رییس اتحادیه صادرنمایندگان استان خراسان رضوی افزود: مشکل ما در حوزه زیرساخت های تجارت بین المللی در سمت داخل است. اگر یک روزی اعلام شد که چند هزار واگن با موضوع تجارت خارجی بر روی ریل انداخته شده است یا وقتی که اعلام شود که در خراسان چندین پایانه بارگیری و تخلیه با امکانات وسیع ایجاد شده آن موقع می توان گفت که در این حوزه اقدامی اجرا شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 811

به "ظرفیت های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظرفیت های تجاری اوراسیا را چگونه افزایش دهیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید