فاصله معنادار کشور با جهان در استفاده از فناوری های توانبخشی، انتقاد از روش های ارزیابی اختلالات

به گزارش مجله تانی بای، مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی ضمن معرفی زمینه های همکاری فناورانه این دانشگاه با دانشگاه صنعتی شریف در حوزه توانبخشی، گفت: فناوری های مورد استفاده ما در حوزه توانبخشی با جهان فاصله معناداری دارد و اغلب روش های ارزیابی اختلالات بالینی موجود در کشور، روش های پرسش نامه ای یا مشاهده ای است.

فاصله معنادار کشور با جهان در استفاده از فناوری های توانبخشی، انتقاد از روش های ارزیابی اختلالات

امیرسالار جعفرپیشه در گفت وگو با خبرنگاران، اظهار کرد:تفاهم نامه ای بین دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی و دانشگاه صنعتی شریف در مورد حمایت از فناوری های توانبخشی با تکنولوژی بالا به امضا رسیده و از طرف هر دو دانشگاه، برای اعضای هیات علمی گرنت فناوری معین شده است.

وی ادامه داد: افرادی که بتوانند در این حوزه فناوری فراوری نمایند و فناوری آن ها منجر به توسعه محصول و توانبخشی افراد گردد، می توانند در فراخوان دو دانشگاه که به زودی اعلام می گردد، شرکت نمایند تا طرح فناورانه آن ها آنالیز شده و در صورت تأیید، گرنت به آن تعلق گیرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی سپس به تشریح صندلی مهندسی در توان بخشی پرداخت و شرح داد: متأسفانه در این حوزه بین روش های مورد استفاده ما و جهان فاصله زیادی وجود دارد؛ در کشور از روش های پرسش نامه ای و کتبی برای تشخیص استفاده می گردد، در حالی که جهان روش هایی چون Virtual reality یا واقعیت مجازی، Telerehabilitation یا توانبخشی از راه دور، تکنولوژی های رباتیک، ویلچرهای فرمان گیرنده از حرکت چشم یا سیگنال های الکتریکی عضلات و ... استفاده می نماید. این در حالی است که تکنولوژی های فوق به کشور ما وارد نشده و فناوری ما در حوزه توانبخشی با جهان فاصله معناداری دارد.

جعفرپیشه یادآور شد: اغلب روش های ارزیابی اختلالات بالینی موجود در کشور، روش های پرسش نامه ای یا مشاهده ای است و به سمت روش های عینی یا objective که از سیگنال های مغزی یا علائم بالینی ثبت شده با استفاده از پتانسیل های الکتریکی استفاده می نماید، نرفته است.

وی با اشاره به اینکه ناقض روش های پرسش نامه ای و مشاهده ای در حوزه توان بخشی نیستیم، تأکید کرد: معتقدیم روش ها باید در کنار هم استفاده شوند تا بهترین تشخیص حاصل گردد.

مدیر دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی اضافه نمود: هم اکنون جلسه بین اعضای هیات علمی دو دانشگاه در حال برگزاری است و اساتید در حال آشنایی با پتانسیل های همدیگر در این حوزه هستند تا از توانمندی های یکدیگر باخبر شده و تیم تشکیل دهند.

فعالیت هشت دفتر ذیل دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه

جعفرپیشه در بخشی دیگر از صحبت های خود به دستاوردهای دفتر توسعه فناوری سلامت دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی اشاره نمود و گفت: در یک سال اخیر توانستیم تعداد واحدهای فناور را به 20 واحد برسانیم و این واحدها طرح های مختلفی را در حوزه توان بخشی عملیاتی نموده اند.

وی افزود: تاکنون سه شرکت، دانش بنیان شدند و 10 شرکت در مرکز رشد دانشگاه مستقر هستند. همچنین دوره ها و نمایشگاه های مرتبط با حوزه توانبخشی را با هدف ایجاد ادبیات مشترک در این حوزه و بازار هدف آن برگزار می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی با اشاره به فعالیت دفاتر تدوین استاندارد، ارزیابی فناوری، مالکیت فکری، شتاب دهی فناوری، فناوری دانشجویی و ارتباط با صنعت ذیل دفتر توسعه فناوری سلامت این دانشگاه، تشریح کرد: دفتر تدوین استاندارد ما استانداردهای حوزه توان بخشی را تدوین می نمایند، دفتر ارزیابی فناوری تجهیزات توانبخشی شرکت هایی را که برای دریافت مجوز فراوری مراجعه می نمایند، در یک روال علمی ارزیابی می نماید، دفتر مالکیت فکری حفاظت از ایده ها و اختراعات فناوران را بر عهده دارد و در دفتر شتاب دهی فناوری نیز آموزش هایی در مورد ثبت شرکت، مالکیت فکری، اصول بیمه و هر آنچه مورد احتیاج شرکت داری هست، به فناوران آموزش داده می گردد.

جعفرپیشه با اشاره به اینکه جذب دانشجو و استعدادیابی در دفتر فناوری دانشجویی انجام می گردد، افزود: دفتر ارتباط با صنعت نیز به معرفی محصولات مرکز رشد به کلینیک ها و بیمارستان های توانبخشی پرداخته و نیز احتیاجهای آن ها را در قالب ایده به فناوران انتقال می دهد.

وی در انتها صحبت های خود در پاسخ به اینکه آیا اخذ مجوز فراوری از دفتر ارزیابی فناوری دانشگاه کفایت می نماید یا خیر، اظهار کرد: مواردی هست که اداره کل تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت صلاح می داند از سوی ما آنالیز گردد و ما نیز این موارد را در صورت استعلام آنالیز می کنیم؛ اما صدور مجوز نهایی فراوری بر عهده اداره کل تجهیزات پزشکی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 460

به "فاصله معنادار کشور با جهان در استفاده از فناوری های توانبخشی، انتقاد از روش های ارزیابی اختلالات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فاصله معنادار کشور با جهان در استفاده از فناوری های توانبخشی، انتقاد از روش های ارزیابی اختلالات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید