فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می شکند، عراق با فاصله زیاد عقب است!

به گزارش مجله تانی بای، به گزارش خبرنگاران، ملی پوشان کشورمان بعد از 3 پیروزی متوالی و با ارزش مقابل هنگ کنگ، بحرین و کامبوج، حالا به سخت ترین و آخرین دیدار خود رسیدند و باید در آخرین ساعات سه شنبه مقابل تیمی به میدان بروند که قریب به 7 سال است پیروز به شکست دادن آن نشده اند.

فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می شکند، عراق با فاصله زیاد عقب است!

تقابل ایران و عراق را می توان دربی بزرگ غرب آسیا دانست. دو تیمی که هر دو خود را مدعی صعود از گروه و حتی صعود به جام جهانی می دانند، حالا در رده های اول و دوم جدول قرار دارند و برای صعود به نام صدرنشین گروه، با همه توان به میدان می آیند.

دو تیم تا به امروز 29 بار با یکدیگر دیدار کرده اند که این 29 بازی در 59 سال گذشته اجرا شده است و این بازی سی اُمین دیدار دو تیم در تاریخ است. با اینکه آمارها در بازی های گذشته کاملاً به سود تیم ملی ایران است، اما در سالهای اخیر ملی پوشان کشورمان همواره مغلوب این حریف قدرتمند همسایه بوده اند و آخرین پیروزی ملی پوشان کشورمان به حدود 7 سال پیش باز می گردد.

در مجموع 29 دیدار گذشته، تیم ملی ایران 16 و تیم ملی عراق 6 بار به پیروزی رسیده اند و 7 دیدار دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است. تیم ملی ایران 39 و عراق 22 بار در این بازی ها پیروز به گلزنی شده اند.

بازی دو تیم 12 بار در تهران، 2 بار در عراق و 15 بار در کشورهای ثالث برگزار شده و 9 بازی از 29 بازی دو تیم محبت آمیز بوده است. در 20 بازی رسمی ایران 12 بار پیروز شده و عراقی ها تنها 3 بار پیروز به شکست دادن تیم ملی ایران شده اند و 5 بازی رسمی دو تیم هم با نتیجه مساوی به پایان رسیده است.

اولین ها؛

اولین دیدار دو تیم 11 خرداد سال 41 در قالب یک دیدار محبت آمیز در ورزشگاه امجدیه تهران (شهید شیرودی) برگزار گشت که این بازی با نتیجه مساوی یک - یک به پایان رسید.

جمیل عباس هافبک تیم عراق در دقیقه 47 اولین گل بازی را زد تا نام وی به نام نخستین گلزن در تاریخ تقابل های دو تیم در تاریخ ثبت گردد و پرویز کوزه کنانی در دقیقه 90 زننده گل مساوی برای ایران بود تا وی نخستین گلزن ایرانی به عراق باشد.

ایران و عراق 2 روز بعد، این بازی محبت آمیز را در تهران تکرار کردند که عراقی ها در آن بازی با نتیجه 2 بر یک پیروز شدند که این اولین پیروزی عراق و اولین شکست ایران در بازی های دو تیم بود. در این بازی هم پرویز کوزه کنانی برای ایران گل زد.

اولین پیروزی تیم ملی ایران هم در روز دوم فروردین سال 1343 در چارچوب مسابقات مقدماتی المپیک 1964 توکیو به دست آمد. این بازی سومین تقابل دو تیم بود و تیم ملی ایران با نتیجه 4 صفر عراق را در ورزشگاه امجدیه شکست داد. حمید شیرزادگان در این بازی هت تریک کرد و مصطفی عرب هم تک گل بعدی تیم ملی را به ثمر رساند. این اولین و رجحانن پیروزی تیم ملی ایران مقابل عراق بود.

آخرین پیروزی ایران

آخرین باری که تیم ملی ایران پیروز شد عراق را شکست دهد، 14 دی سال 1393 و در چارچوب یک دیدار تدارکاتی بود که تیم ملی ایران با تک گل سردار آزمون که در دقیقه 56 به ثمر رسید به پیروزی رسید.

این دیدار قبل از جام ملت های 2015 بود که دو تیم از فرصت حضور در استرالیا استفاده کرده و این بازی را در شهر لونگوگ استرالیا انجام دادند. این آخرین پیروزی تیم ملی ایران برابر عراق بود که از آن 6 سال و 9 ماه و 5 روز می گذرد و باید دید آیا تیم ملی ایران می تواند این طلسم حدوداً 7 ساله را در این دیدار حساس بشکند یا خیر.

ایران و عراق در مرحله یک هشتم نهایی همان دوره از مسابقات هم بار دیگر با یکدیگر دیدار داشتند که در دیداری تراژیک بعد از آنکه دو تیم در وقت معمول و 120 دقیقه به تساوی 3-3 رسیدند، در ضربات پنالتی عراقی ها با نتیجه 7 بر 6 پیروز شدند. در آن بازی سردار آزمون در دقیقه 24 اولین گل بازی را به ثمر رساند. مرتضی پور علی گنجی در دقیقه 103 و رضا قوچان نژاد در دقیقه 119 دیگر گل های تیم ملی را به ثمر رساندند.

آخرین بازی

آخرین بازی دو تیم هم در مرحله رفت همین دوره از مسابقات انتخابی جام جهانی بود که عراقی ها با نتیجه 2 بر یک پیروز شدند. این بازی هم در حالی که می توانست با نتیجه یک - یک به پایان برسد، علا عباس مهاجم سرشناس عراقی در دقیقه 92 گل رجحان تیمش را به ثمر رساند. این آخرین بازی بود که مارک ویلموتس در نقش سرمربی روی نیمکت تیم ملی ایران نشست.

رجحانن گلزن

رجحانن گلزن تاریخ فوتبال ایران به عراق، علی دایی با 4 گل است. حمید شیرزادگان و حسین کلانی هم بازیکنان 3 گله ایران مقابل عراق هستند. سردار آزمون به همراه علی کریمی، حسن روشن و پرویز کوزه کنانی بازیکنان 2 گله هستند.

حمید شیرزادگان تنها بازیکنی است که در تاریخ دیدارهای دو تیم پیروز به هت تریک شده تا وی چهره ای خاص در بین بازیکنان دو تیم باشد.

احمد نورالهی آخرین گلزن ایرانی به عراق است و همین بازیکن به همراه سردار آزمون و مرتضی پور علی گنجی بازیکنانی هستند که هم اکنون برای تیم ملی ایران بازی کرده و سابقه گلزنی به عراق را هم دارند.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 23 تیر 1400 بروزرسانی: 23 تیر 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1662

به "فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می شکند، عراق با فاصله زیاد عقب است!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوتبال ایران یک طلسم دیگر را می شکند، عراق با فاصله زیاد عقب است!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید