مهران رسام: بازیگری که قبلاً 50 میلیون می گرفت، امروز 500 میلیون می خواهد

به گزارش مجله تانی بای، تسنیم مهران رسام، تهیه کننده تلویزیون می گوید دستمزدها طوری بالا رفته که برای ساخت کار کم برآوردِ کوتاه، به بازیگرهایی برخوردیم که 200 میلیون و 500 میلیون می خواهند.

مهران رسام: بازیگری که قبلاً 50 میلیون می گرفت، امروز 500 میلیون می خواهد

بخش هایی از صحبت های مهران رسام را مرور می کنیم.

این روزها وجدان درد را روی آنتن دارید؛ کاری که نوروزی بود رمضانی شد؟

بله. هم ضبط می کنیم و هم پخش؛ اهدافی که در عید نوروز داشتیم را در ماه رمضان و البته با تغییراتی دنبال می کنیم. فرم را عوض کردیم و به طور کل می خواستیم تلنگری بزنیم به وجدان آدم ها و بگوییم مواظب باشید. برای ماه رمضان به طور ویژه به یکسری از مسائل معنوی هم فکر کرده ایم و سعی کرده ایم این المان ها و پارامترها را بالاتر ببریم.

برای این سریال چند دقیقه ای از بازیگران چهره استفاده کردید؛ دلیل آن چه بود؟

برای کار قبلی (منم دوستت دارم) خیلی پیروز بود که 5 دقیقه پخش می شد. امیرحسین صدیق، نگار عابدی و مسعود فروتن به ایفای نقش می پرداختند و بسیار مورد توجه قرار گرفت. ما اسم این کار را نمایش های کوتاه تلویزیونی گذاشته ایم؛ چون الان از حوصله ها خارج است که کارهای طولانی ببینند. با توجه به اینکه امروز فضای مجازی کمتر اجازه می دهد سریال ها و برنامه های تلویزیونی مثل گذشته حضور پررنگی داشته باشند.

در این میان موضوع عادت ماهیانه خانم ها بیشترین ماجرایی بود که 30 میلیون بار دیده شد. جالب است که در کنار هجمه هایی ما را تشویق کردند که تابوشکنی کردیم و وارد مسائلی شدیم که باید می شدیم. خیلی مسائل را در عالم پزشکی و مسائل دیگر باید گفت و نباید ترسید؛ سال هاست تلویزیون می خواهد این کار را بکند و آدم ها خودشان، خودشان را سانسور کردند و این دفعه خواستیم خودسانسوری نکنیم و هم از داخل و خارج از کشور مورد استقبال واقع شد.

جای تعجب دارد رسانه های معاند هم به این ماجرا صحّه گذاشتند و نوشتند این کار خوبی بوده که تلویزیون ایران انجام داده است. به طور کل بازیگران مطرح، خیلی سخت چنین کارهایی را می پذیرند و شاید ما یک مقداری از آن اعتبار چند ساله مان استفاده کردیم.

بازیگران مطرحی که اشاره کردید جواب سر بالا می دهند؟

برخی به خاطر ارقام دستمزدشان نتوانستیم بیاوریم و نشستیم متقاعدشان کردیم با رقمی که ما داریم بیایند. بهنوش بختیاری هم طرفدار دارد و هم فالوور و هم شناخته شده است. خوشبختانه از این کار و فیلمنامه و اهدافش خوشش آمد و بسیاری از بازیگران دیگر که الان حضور دارند چه در نقش های اصلی و چه مهمان، ابراز رضایت کردند و خوشبختانه به فصل رمضانی رسیده ایم و حجم بیشتری از بازیگران را جذب کردیم.

این دستمزدهای نامتعارف و بالایی که شما اشاره کردید در جذبِ بازیگر با آن برخورد کردید به فضای افسارگسیخته و مدیریت نشده نمایش خانگی برمی شود یا مقصر بخش های دیگرند؟

دو مسئله پیش آمد برگردیم به گذشته. وقتی خود تلویزیون لازم شد تله فیلم درست کنند چون حجم زیادی این تولیدات را داشتند و آدم های غیرحرفه ای وارد شدند و رقم ها را شکستند. ماجرا در رسانه های خانگی به سمت همین دستمزدهای بالا رفت.کسانی که اسپانسر می شوند، ده ها برابر سود می کنند. مسئله مالی است و به نوعی بیزنس محسوب می شود؛ و رقم ها را بالا برده اند. بازیگری که قبلاً 50 میلیون می گرفته امروز 500 میلیون می خواهد و شخصی که 5 میلیون می گرفته 50 میلیون درخواست می کند.

به همان نسبت دستمزدها را بالا بردند؛ چون همین بازیگران کارهایی که در رسانه خانگی کار می شود ارقام نجومی می دهند و کار را سخت کردند. آن هایی که در تلویزیون سریال می سازند و می بینیم دیگر مثلِ گذشته، به آن شکل بازیگران در تلویزیون حضور ندارند و حضورشان کمتر شده و تلویزیون از نظر بودجه و برآورد، این توانایی را ندارد که بتواند به این دست بازیگران پرداخت کند.

در میانِ این بازیگرانی که به سراغ شان رفتید پیشنهادهای غیرمتعارف دادند و یا بازیگری در سریال تان بازی کرد که دستمزد غیرمتعارف بگیرد؟

برآوردمان در حد پایین است و فقط به خاطر مدیر محترم شبکه مان که خیلی خواستند و به این نوع کارها احترام می گذارند توانستیم با ترفند و مدل برنامه سازی هم بازیگر داشته باشیم و آن چنانی خرج نکنیم. زیاد بودند با کسانی صحبت کردیم که پیشنهادهای نامتعارف می دادند.

بازیگرهایی بودند که 30 میلیون و 20 میلیون می گرفتند و الان 200 میلیون و 300 میلیون می خواستند. تمایل داشتیم اما به خاطر این پیشنهادات نامتعارف نتوانستیم از آن ها استفاده کنیم. فرض کنید سراغ بازیگری مثل صدیق و خانم نگار عابدی رفتیم به خاطر رفاقت های گذشته آمدند و کار کردند. برخی از بازیگران هم که خیلی دوست داشتیم در خدمت شان باشیم اما دستمزد غیرمتعارف می خواستند که نشد.

چرا سریال های جدید نمی توانند مثل گذشته مخاطب پسند باشند؟

شرایط جامعه است و یکی هم شرایط مالی کار. الان به شدت کار کردن سخت است و عدم تخصیص بودجه کافی به صداوسیما هم باعث شده مدیران به در و دیوار بزنند تا بتوانند هزینه ها را پرداخت کنند. گاهی با تأخیر 6 ماه یا یک ساله دستمزدهایشان را می گیرند؛ یک مقداری قضیه مالی به سمت اسپانسر، پول آوردن و یک مقداری شرایط مالی جامعه است.

همه چیز دست به دست هم داده، باعث افت شده و تک و توک سریال های خوب را روی آنتن ببینیم. همه به هم بستگی دارد، وقتی پول ندارید و برآورد 20 میلیون تومان داری باید آدم های 20 میلیون تومانی بیاوری و مخارج و هزینه ها سرسام آور شده است. سال 1364 مجموعه ای برای دهه فجر تحت عنوان زمستان سرد برای شبکه دو ساخته شد و یک ناظر مالی داشتیم روزی 500 تومان پرداخت می کردیم و امروز حداقل روی چند میلیون هزینه معمولی داریم.

منبع: همگردی
انتشار: 3 خرداد 1400 بروزرسانی: 3 خرداد 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1582

به "مهران رسام: بازیگری که قبلاً 50 میلیون می گرفت، امروز 500 میلیون می خواهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهران رسام: بازیگری که قبلاً 50 میلیون می گرفت، امروز 500 میلیون می خواهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید