موافقت با تزریق 21 هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانک ها

به گزارش مجله تانی بای، بانک مرکزی با تزریق 21.1 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.9 درصد به بانک های متقاضی موافقت کرد.

موافقت با تزریق 21 هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانک ها

به گزارش گروه مالی خبرنگاران به نقل از بانک مرکزی، پیرو اطلاعیه روز چهارشنبه 15 اردیبهشت ماه 1400 مبنی بر برگزاری حراج خرید مدت دار اوراق بدهی دولتی در عملیات بازار باز، هفت بانک در مهلت مشخص شده سفارش فروش اوراق بدهی دولتی در قالب توافق بازخرید (ریپو) را در مجموع به ارزش 99.2 هزار میلیارد ریال به وسیله سامانه بازار بین بانکی به بانک مرکزی ارسال کردند.

با توجه به پیش بینی بانک مرکزی از شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی، موضع پولی بانک مرکزی در این هفته تزریق محدود نقدینگی بود. از این رو، بانک مرکزی با تزریق 21.1 هزار میلیارد ریال نقدینگی در قالب توافق بازخرید با سررسید 14 روزه با حداقل نرخ 19.9 درصد به بانک های متقاضی موافقت کرد. معاملات مربوط به این عملیات توسط کارگزاری بانک مرکزی در روز دوشنبه 20 اردیبهشت ماه انجام شد.

به علاوه، در هفته منتهی به 20 اردیبهشت، چهار بانک در دوازده نوبت از اعتبارگیری قاعده مند در مجموع به ارزش 118.7 هزار میلیارد ریال استفاده کردند. همچنین در این دوره، مبلغ 68.2 هزار میلیارد ریال از ریپوی اجرا شده در قالب اعتبارگیری قاعده مند سررسید شد. بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند در روز های شنبه تا چهارشنبه از اعتبارگیری قاعده مند (دریافت اعتبار با وثیقه از بانک مرکزی) مشروط به در اختیار داشتن اوراق بدهی دولتی و در قالب توافق بازخرید با نرخ سود سقف دالان (22 درصد) استفاده نمایند. همچنین در هفته منتهی به 20 اردیبهشت 3.7 هزار میلیارد ریال اوراق بدهی دولتی متعلق به بانک مرکزی توسط کارگزاری این بانک در بازار ثانویه فروخته شد.

شایان ذکر است بانک مرکزی در چارچوب مدیریت نقدینگی مورد احتیاج بازار بین بانکی ریالی، عملیات بازار باز را به صورت هفتگی اجرا می نماید. موضع این بانک (خرید یا فروش قطعی یا اعتباری اوراق بدهی دولتی) بر اساس پیش بینی شرایط نقدینگی در بازار بین بانکی و با هدف کاهش نوسانات نرخ بازار بین بانکی حول نرخ هدف، به وسیله انتشار اطلاعیه در سامانه بازار بین بانکی اعلام می گردد. متعاقب اطلاعیه مزبور، بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی می توانند در راستای مدیریت نقدینگی خود در بازار بین بانکی، نسبت به ارسال سفارش ها تا مهلت مشخص شده به وسیله سامانه بازار بین بانکی اقدام نمایند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 18 خرداد 1400 بروزرسانی: 18 خرداد 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1600

به "موافقت با تزریق 21 هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانک ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت با تزریق 21 هزار میلیارد ریال نقدینگی به بانک ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید