بازار فروش یکی از مهمترین مسائل فراوری کنندگان صنایع دستی در دامغان است

به گزارش مجله تانی بای، خبرگزاری مهر/ براساس آخرین خبرهای واصله، بازار فروش یکی از مهمترین مسائل فراوری کنندگان صنایع دستی در دامغان است.

بازار فروش یکی از مهمترین مسائل فراوری کنندگان صنایع دستی در دامغان است

شهرستان دامغان یکی از قطبهای فراوری صنایع دستی در سراسر استان سمنان بشمار می آید. این شهرستان توانایی فراوری انواع صنایع دستی شامل سفال و سرامیک، دست بافتها شامل فرش، گلیم، نمد، جاجیم و بعلاوه مصنوعات چوبی به خصوص در منطقه دروار را به وفور دارد.

بعلاوه در روستاهای محروم جنوب شهرستان دامغان مانند کوه زر سنگ تراشی و ساخت عقیق برای انواع انگشتر و تزئینات یکی از مهمترین منابع عایدی برای افراد بومی و بعلاوه سرپرستان خانوار تحت پوشش کمیته امداد است.

مجموع این ظرفیتها در کنار داشته های گردشگری دامغان سبب شده تا دامغان به لحاظ اقتصاد گردشگری و صنایع دستی حرفهای فراوانی برای گفتن داشته باشد.

شهرستانی مستعد و دارای استعدادها و توانمندی های فراوان در حوزه گردشگری و صنایع دستی که اگر از آن حمایتهای درستی صورت بگیرد، می تواند حتی بیکاری را در این شهرستان به پایین ترین اندازه ممکن برساند.

یک فعال حوزه میراث فرهنگی در شهرستان دامغان میگوید: مهمترین مشکل در زمینه فراوری صنایع دستی در این شهرستان بازار فروش است، چرا که فعالان صنایع دستی در این شهرستان نمی توانند فراوریات خود را به فروش برسانند.

محمدحسن حلاجیان با بیان اینکه صنایع دستی دامغان حتی می توانند در سراسر کشور شناسانده شوند، اعلام کرد: عقیق تراشی و سنگ تراشی که در جنوب شهرستان دامغان صورت می گیرد عمدتا به نام شهرهای دیگری مانند نیشابور و اصفهان به فروش می رسد، چرا که کار ترویجی و تبیینی درستی بر روی این ظرفیتها صورت نگرفته است.

وی با بیان اینکه مشکل بازار فروش سبب شده تا فراوری نمایندگان صنایع دستی دامغان محصولات خود را که با دشواری های فراوان فراوری می نمایند به دلالان خراسانی، اصفهانی و بعلاوه مازندرانی و تهرانی بفروشند، اضافه کرد: در این داد و ستد، دلالان هستند که سود عمده ای را دریافت می نمایند.

این صاحب نظر مسائل میراث فرهنگی با بیان اینکه اگر بازار فروش برای صنایع دستی دامغان بوجود بیاید، می توانیم شاهد شکوفایی اقتصاد روستایی در این شهرستان باشیم، گفت: ما در سراسر شهرستان حتی یک بازارچه دائمی فروش صنایع دستی نداریم و در نتیجه در برهه ای از زمان که شاهد پیک مسافران هستیم مانند نوروز نمی توانیم به درستی از ظرفیتهای مالی شهرستان بهره ببریم.

حلاجیان با بیان اینکه معدود فروشگاه های صنایع دستی موجود در دامغان خصوصی هستند اعلام کرد: همه فراوری نمایندگان صنایع دستی امکان پرداخت کرایه و اجاره مغازه را ندارند در نتیجه دولت می بایست ظرفیت های بهتری را برای عرضه صنایع دستی حتی به صورت تعاونی ایجاد کند.

در صورتی که بازار فروش برای صنایع دستی دامغان پیدا گردد، شاهد خواهیم بود که ظرفیت های بزرگ مالی در این شهرستان به حرکت در خواهد آمد.

سرپرست معاونت صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی استان سمنان اما از صدور مجوز تأسیس دو مرکز عرضه صنایع دستی در دامغان اطلاع داد و گفت: این دو مرکز در راستای سیاست وزارت میراث فرهنگی شامل توسعه بازارهای فروش صنایع دستی راه اندازی می گردد.

سمانه سلطانی پور اعلام کرد: براساس ابلاغ دستورالعمل صدور مجوز فروشگاه های صنایع دستی از سوی وزارتخانه میراث، گردشگری و صنایع دستی و واگذاری آن به استانها و با استناد به بند پ و تبصره یک ماده سه قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی مصوب مجلس شورای اسلامی، مجوز فعالیت این فروشگاه ها در دامغان صادر شد.

وی با بیان اینکه تعداد فروشگاه های صنایع دستی استان سمنان به 14 باب رسیده، اضافه کرد: تمامی فروشگاه های صنایع دستی فعال دارای پروانه کسب معتبر از اتحادیه های صنفی مختلف استان سمنان می توانند با مراجعه به حوزه معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی با ارائه مدارک لازم از این امتیاز بهره مند شده و با دریافت مجوز فروشگاه صنایع دستی، مشمول قانون حمایت از هنرمندان، استادکاران و فعالان صنایع دستی شوند.

یکی از موضوعاتی که می تواند مشکل بازار فروش صنایع دستی در دامغان مانند دیگر نقاط استان سمنان رفع سازد، بازار الکترونیک صنایع دستی است؛ بازاری که مبتنی بر اینترنت بتواند دایره پرشماری از خریداران را در برابر فراوری نمایندگان صنایع دستی قرار داده و در نتیجه شانس فروش محصولات را به شدت افزایش بدهد.

منبع: همگردی
انتشار: 29 فروردین 1402 بروزرسانی: 29 فروردین 1402 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2198

به "بازار فروش یکی از مهمترین مسائل فراوری کنندگان صنایع دستی در دامغان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بازار فروش یکی از مهمترین مسائل فراوری کنندگان صنایع دستی در دامغان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید