موزه فرش ایران؛ اصالت و هنر در یک قاب

به گزارش مجله تانی بای، خبرنگاران: بازدید از موزه های مشهور و زیبا یکی از اصلی ترین المان ها و عناصر گردشگری هر شهر و کشوری به شمار می آید. کشور ما نیز از این عنصر گردشگری بی بهره نیست و می توان در هر کدام از شهر ها و استان های آن با تعداد بالایی از موزه هایی متنوع در زمینه های مختلف روبه رو شد.

موزه فرش ایران؛ اصالت و هنر در یک قاب

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

خوشبختانه موزه های شهر تهران نیز از تنوع بالایی برخوردار هستند و می توانند هر فردی با هر سلیقه و ذوقی را تحت الشعاع خود قرار دهند. یکی از مشهورترین و در عین حال زیباترین موزه های شهر تهران موزه فرش ایران است. این موزه سرشار از فرش هایی زیبا و خارق العاده ای است که تماشای آن ها خالی از لطف نخواهد بود. در این مطلب همراه ما باشید تا در رابطه با موزه فرش ایران بیشتر بگوییم.

درباره موزه فرش ایران

موزه فرش ایرانی به عنوان یکی از بهترین و مشهورترین موزه های کشور شناخته می شود. این موزه با داشتن وسعتی در حدود 3400 مترمربع نمایش دهنده آثار بسیاری از انواع قالی های دست بافت و گلیم ها است که غرق شدن در میان بافت و رنگ آن ها شما را وارد دنیای دیگری می نماید.

ساخت این موزه در سال 1340 و به فرمان فرح دیبا شروع شد و تا مدت ها نیز از آن به عنوان گالری فرش بهره برداری می شد، اما در نهایت این موزه برای چیزی حدود 15 سال بسته شد و بعد از تعمیراتی که بر آن صورت گرفت در بیست و دوم بهمن ماه سال 1356 به صورت رسمی افتتاح گشت. هدفی که از ساخت این موزه در نظر گرفته شده است پژوهشی در سوابق، تحصیلات و کیفیت تاریخی هنر و همین طور صنعت فرش و به خصوص فرش ایرانی است، به همین دلیل هم هست که می توان این موزه را یکی از ارزشمندترین و مهم نرین موزه های کشور دانست.

طراحی موزه فرش ایران بر عهده فردی با نام عبدالعزیز فرمانفرماییان بوده است. استاد فرمانفرماییان در سال 1330 در دانشسرای عالی ملی هنر های زیبای پاریس فارغ التحصیل شد. طراحی های او ویژگی های منحصربه فردی دارند که از میان آن ها می توان به اهمیت به اصالت بنا نیز اشاره نمود، این دقیقاً هما ویژگی ای است که می توان آن را در موزه ملی ایران شاهد بود. در طراحی این بنا هنر و اصالت ایرانی بر پیکر ساختمان به خوبی نقش بسته است، به همین دلیل هم هست که به خوبی می توان هماهنگی هدفمند بین نمای بیرونی و درونی آن را شاهد بود و از این بنا به عنوان یک شاهکار هنری نام برد.

موزه فرش ایران دارای دو سالن و تالار مشخصی است که در بخش بالایی آن نمایشگاه هایی فصلی برگزار می شوند و در تالار همکف نیز نمایشگاهی دائمی با بیش از 150 قالی وجود دارد. در این موزه انواع قطعات قالی و گلیم از قرن نهم تا دوره معاصر و از شهر های کاشان، کرمان، خراسان، تبریز، اصفهان و همین طور کردستان به نمایش گذاشته می شوند.

یکی از جذابیت های این موزه نمای خارجی آن است که دارای معماری جالبی بوده و آن را به بنایی منحصربه فرد تبدیل نموده است. ساختمان این بنا به نوعی شبیه به یک دار قالی طراحی شده است و همین موضوع نیز ماهیت کلی آن را شکل می دهد. قرارگیری این ساختمان در میان محوطه ای پر از دار و درخت نیز به نوبه خود خالی از لطف نیست.

در موزه فرش ایران علاوه بر نمایش انواع فرش و قالیچه، جاذبه های دیگری را نیز می توان پیدا کرد، برای مثال وجود کتابخانه ای با بیش از 3500 جلد کتاب به زبان های مختلفی هم چون فارسی، عربی، آلمانی، انگلیسی، فرانسه و... نیز ویژگی منحصربه فرد دیگری است که به این موزه اختصاص دارد. علاوه بر این شما می توانید در این موزه با اطلاعاتی کافی و ارزشمند از فرش ها و قالی هایی مشرقی نیز روبه رو شوید که همین مسئله برای عاشقان گلیم و فرش یک امتیاز بزرگ محسوب می شود.

علاوه بر تمامی قالی و قالیچه هایی که در موزه فرش ایران دیده می شود، یک قالیچه متفاوت و به خصوصی نیز توجه شما را به خود جلب خواهد نمود. قالیچه ای زیبا و البته پرارزش که به نام قالیچه میرزا کوچک خان جنگلی شناخته می شود دارای ابعاد 130 در 220 است و توسط فرش بافان خبره کاشانی بافته شده است. تقریباً می توان گفت که از این فرش تاریخچه دقیقی در دست نیست، اما گفته می شود که بافت این قالیچه به اواخر دوران قاجار باز می شود.

بازدید از موزه فرش ایران

برای بازدید از موزه فرش ایران می توانید همه روزه به جز دوشنبه ها و ایام سوگواری از ساعت 9 صبح الی 5 بعد از ظهر اقدام نمایید. این در حالی است که این ساعات در فصل تابستان به 9 صبح تا 6 بعد از ظهر تغییر می یابد. برای رسیدن به این موزه باید به امیرآباد، خیابان کارگر شمالی، تقاطع خیابان دکتر فاطمی مراجعه نمایید. گفتنی است که در این موزه امکان عکاسی نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد و شما می توانید از دوربین عکاسی هایی بدون فلش استفاده نمایید.

در اطراف این موزه امکانات گردشگری بسیاری فراهم شده است که از میان آن ها می توان به راهنمای موزه، سرویس بهداشتی، رستوران و همین طور اقامتگاه اشاره نمود.

اگر به بازدید از این موزه رفتید می توانید در کنار آن از بازارچه پارک لاله و موزه هنر های معاصر نیز دیدن نمایید.

منبع: برترین ها
انتشار: 15 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 616

به "موزه فرش ایران؛ اصالت و هنر در یک قاب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موزه فرش ایران؛ اصالت و هنر در یک قاب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید