کلیسا وانک - اصفهان - ایران

به گزارش مجله تانی بای، یکی از اثار مشهور موزه کلیسا تار مویی است که ایه ای از تورات رو ان نوشته شده.

کلیسا وانک - اصفهان - ایران

کلیسای وانک (سن سور)

در اصفهان چهارراه حکیم نظامی خیابان نظر شرقی کوچه آلفرد کلیسای زیبایی به نام وانک وجوددارد ساخت کلیسای وانک به زمان سلسله صفویه برمیشود. گنبد کلیسای وانک شبیه گنبد مساجد ایرانی عصر صفویه ساخته شده است. .وانک در زبان ارمنی به معنی کلیسای اعظم است .از نظر طلا کاری سقف وسطح داخلی گنبد و نقاشی ها وتزیینات دیگر از جمله نقش ونگار های نفیس وتاریخی زیباترین کلیساهای جلفا است.

تمامی دیوارها گنبد ها طاق ها این بنا با نقاشی رنگ روغن تزیین شده است .بیشتر دیوارنگارهای کلیسا مضامینی از انجیل مقدس دارد و تصاویری از بدو تولد تا عروج عیسی مسیح بر آنها نقش بسته است. بر روی بخشی از دیوارهای کلیسا، روز رستاخیز، داوری روز رستاخیز و بهشت و دوزخ دیده می شود. هزینه کلیه تزئینات و نقاشی ها و تذهیب های کلیسا را شخصی به نام خواجه آودیک استپانوس تقبل و تأمین کرده است. نقاشان این تصاویر همگی استادان ارمنی بودند از آن جمله خلیفه هوانس مرکوز و کشیش استپانوس و استاد میناس را می توان نام برد.

در تزیین و نقاشی دیوارهای کلیسا خواجه اودیک سهم بسزایی داشته است. اتاق هایی در ضلع شمالی حیاط کلیسای وانک برای نگهداری و نمایش کتاب ها، نسخه های خطی و اشیای تاریخی ساخته شدند. این اتاق ها تا 1930 میلادی به طور هم زمان به منزله موزه و کتابخانه مورد استفاده قرار می گرفتند.

در ساختمان مزبور تغییراتی داده شد در سال 1930 میلادی موزه وانک بنا نهاده شد. این موزه به همت سرکین خاچا طوریان در انبار کلیسای وانک شکل گرفت آنچه در این موزه جمع آوری شده ار تابلو ها اشیا عتیقه وکتابهای نفیسی است که از سایر کلیساها و خانه های ارامنه جمع آوری شده و در این مکان به معرض نمایش گذاشته شده . یکی از اثار مشهور این موزه تار مویی است که توسط واهرام هاکوپیان در 1974 با قلمی از جنس الماس جمله ای از تورات را روی آن با ظرافت تمام نوشته شده . برای بازدید کنندگان این بخش موزه میکروسکوپی جهت دیدن نوشته روی مو در نظر گرفته شده است.

بی شک دیدن معماری ونقاشی های زیبا کلیسا و آثار هنری موزه آن برای شمابسیار جذاب خواهدبود.

منبع: سفرگو
انتشار: 10 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 687

به "کلیسا وانک - اصفهان - ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کلیسا وانک - اصفهان - ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید