گیاه قدومه شیرازی چیست؟

به گزارش مجله تانی بای، خنثی کردن سم ناشی از گزیدگی جانوران: میزان 15 گرم قدومه را با آب انگور مخلوط کنید و آن را میل کنید، در خنثی نمودن سم ناشی از گزیدگی موثر است.

گیاه قدومه شیرازی چیست؟

گیاه قدومه شیرازی چیست؟

قدومه شیرازی گیاهی یکساله و کوچک، دارای برگ هایی با بریدگی های عمیق و خیلی نامنظم است. گل های این گیاه، کوچک و زرد هستند و در انتهای شاخه ها ظاهر می گردد. میوه آن خورجین و به شکل غلاف است، قسمت پایین غلاف آن متورم و قسمت بالای آن نازک است.

دانه های قدومه از عدس کوچکتر، پهن و گرد هستند و دارای سه نوع می باشند که شامل سرخ، زرد و سفید است. قدومه دارای رنگ سرخ را در اصفهان تودری گلگون گویند، آنچه تحت نام قدومه در بازار دارویی ایران ارئه می گردد عبارت است از: قدومه شیرازی و نوعی دیگر آن قدومه شهری است که از قدومه شیرازی کوچکتر است. با این وجود همه انواع قدومه از لحاظ خواص دارویی به هم شباهت دارند.

خواص دارویی و طبع قدومه شیرازی چیست؟طبیعت قدومه گرم و تر است. خواص قدومه به طور خلاصه عبارتند از: درمان ورم های سفت مثل ورم بیضه، ورم پستان، جوش های سرطانی، نقرس، ورم بیخ گوش، برای درمان لاغری، زیاد کردن اشتها، قطع اخلاط خونی، دفع سنگ کلیه، درمان سرفه های خشک، درمان التهابات گلو، باز شدن رنگ چهره، کولیت کبدی و کلیه و باز شدن عروق کرونر. بعلاوه قدومه را به همراه بارهنگ، سپستان و به دانه، به عنوان چهار تخمه در طب سنتی بکار می برند.

طریقه مصرف قدومه شیرازی چگونه است؟

شربت قدومه شیرازی: 30 گرم گل قدومه + 2 گرم شیرین بیان را در یک لیتر آب جوشانده تا دو سوم آن بخار گردد، سپس با 200 گرم عسل + 250 گرم شکر سرخ مخلوط نموده با حرارت غیر مستقیم آن را گرم نموده تا غلیظ گردد، سپس روزی یک تا دو قاشق مرباخوری از این شربت را مصرف کنید.

دفع سنگ کلیه: جهت دفع شن و سنگ کلیه، گیاه قدومه را 12 ساعت در گلاب خیس نموده و صبح ناشتا با کمی آب و سکنجبین بنوشید.

دفع خلط خونی از ریه و سینه: برای خروج اخلاط غلیظ از ریه و سینه ابتدا بایستی قدومه را خیسانده و سپس جوشانده آن را در کیسه ای کوچک ریخته، داخل خمیر بگذارید و خمیر را بپزید آن گاه میل کنید. بعلاوه می توانید قدومه را با عسل مخلوط نموده و روزی یک قاشق مرباخوری با کمی آب گرم بنوشید.

از بین بردن التهاب گلو و صاف کردن صدا: برای بازشدن صدا برای آواز و برطرف التهابات گلو، 4 گرم گیاه قدومه را در 300 سی سی آب جوش و کمی نبات دم نموده، جرعه جرعه مصرف نمایید.

بازشدن اشتها: 3 گرم از گیاه قدومه را در 300 سی سی آب جوش نیم ساعت دم نموده، روزی 3 فنجان بنوشید.

درمان سرفه های خشک و خونی: یکی از خواص قدومه شیرازی درمان سرفه های خشک و خونی است؛ به این منظور 10 گرم تخم قدومه را در 1 لیتر آب بجوشانید و در طول روز میل کنید.

فرونشاندن ورم های سفت مثل ورم بیضه، ورم پستان، ورم بیخ گوش و جوش های سرطانی: به این منظور قدومه را در آب خیس کنید (غلیظ) و به صورت ضماد روی موضع مورد نظر بگذارید.

خنثی کردن سم ناشی از گزیدگی جانوران: اندازه 15 گرم قدومه را با آب انگور مخلوط کنید و آن را میل کنید، در خنثی نمودن سم ناشی از گزیدگی موثر است.

به منظور چاق شدن: دم نموده قدومه در سرکه برای چاق شدن و افزایش اشتها و رنگ صورت مفید است.

درمان کولیت کبدی و کلیوی: ابتدا قدومه را یک شب بخیسانید، سپس آن را جوشانده و پس از سرد شدن مصرف گردد.

مضرات قدومه شیرازی چیست؟در مصرف مقادیر زیاد قدومه شیرازی، ممکن است به طور موقتی باعث نفخ و بزرگی شکم گردد و حتی خطر انسداد روده هم وجود دارد، بعلاوه کسانی که بیماری گواتر دارند از خوردن قدومه خودداری نمایند.

منبع:سایت ستاره

منبع: راسخون
انتشار: 17 آبان 1400 بروزرسانی: 17 آبان 1400 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 1816

به "گیاه قدومه شیرازی چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گیاه قدومه شیرازی چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید