اعلام مشمولین رتبه بندی معلمان
به گزارش مجله تانی بای، وزیر آموزش وپرورش ضمن اعلام اینکه 780 هزار نفر از فرهنگیان مشمول طرح رتبه بندی معلمان خواهند شد، گفت: به محض تصویب آیین نامه، هیئت های ممیزی را تشکیل و رتبه بندی معلمان را اجرایی می کنیم.
به گزارش ایسنا، یوسف نوری به تشریح برنامه های وزارت آموزش وپرورش پرداخت و گفت: ما در وزارت آموزش و پرورش یک سند فرداستی به نام سند تحول بنیادین داریم که در سال 1390 به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و به دلیل نظام مند بودنش مورد تائید رهبری بود. زحماتی کشیده شده و اقداماتی صورت پذیرفته است، اما اکنون مهم ترین کار ما، استقرار سند است.
وی اضافه نمود: برنامه عملیاتی اجرای سند باید تدوین و نقشه راه ترسیم گردد. همکاران ما تا یک لایه پیش رفته اند، اما لایه اصلی جایی است که باید مدرسه محوری دیده گردد. مدرسه صالح، مدرسه ای است که دانش آموزان را برای موقعیت های یادگیری آماده و استعداد های دانش آموزان را در ساحت های شش گانه شکوفا می نماید، بخش اعظم کار این مدرسه، مشارکت است و رسیدن به مدرسه صالح یکی از برنامه های جدی آموزش و پرورش در دولت سیزدهم است.
وزیر آموزش وپرورش با طرح این پرسش که ما باید دانش آموز را برای کجا تربیت کنیم، تنها برای موفقیت در کنکور؟ گفت: ما دانش آموز را به عنوان کنشگر اجتماعی ندیده ایم و اگر این گونه بود وی را همراهِ پژوهشگر می کردیم. وقتی دانش آموز به عنوان سوژه و ابژه دیده می گردد نتیجه اش این می گردد که نظام ما به طور طبیعی یک نظام تک ساحتی شده و لذا مدرسه آموزش محور می گردد و به پژوهش محوری هم نمی رسد.
نوری ادامه داد: اکنون سواد اسمی برقرار است. درحالی که باید به سواد سمت عملکردی و مدارس کارآفرین و با مسئولیت اجتماعی حرکت کنیم. ضروری است سکویی برای شناسایی استعداد ها طراحی و مستقر گردد که یکی از الزامات سند تحول بنیادین است. وقتی استعداد ها شناسایی شوند همه عوامل درونی و بیرونی باید درگیر شوند تا این استعداد ها را راهنمایی نمایند.
وی درباره راه حل های جبران افت یادگیری در پی آموزش های غیرحضوری دوران کرونا گفت: وقفه جدی رخ داد، اما خاطرمان باشد معلمان ما بسیار زحمت کشیدند و خانواده ها نیز تحمل کردند. بسیار سخت است که خانه محل تحصیل بگردد. برای جبران وقفه آموزشی، باید نهاد های مختلف ذیربط پای کار بیایند که یکی از این نهاد ها همین صداوسیما و شبکه آموزش است.
وزیر آموزش وپرورش اضافه نمود: جلساتی با اشخاصی که در حوزه فراوری محتوا کار می نمایند ترتیب دادیم تا برای جبران این عقب ماندگی آموزشی به ما کمک نمایند. طبق مطالعات، گفته شده است که دانش آموز با هر سال آموزش مجازیِ محض، دو سال عقب می افتد. ما آمادگی برای یادگیری های این چنینی نداشتیم و به دلیل عدم تسلط شاید آسیبش بیشتر هم بوده است. اکنون محتوا های تعاملی خوبی در حال آماده سازی است.
نوری درباره فرایند اجرای رتبه بندی معلمان نیز شرح داد و گفت: دولت لایحه ای پیشنهاد نموده بود که به مجلس ارائه شد. در لایحه تقریباً می گردد گفت که بودجه رتبه بندی 25 هزار میلیارد تومان در سال دیده شده بود، ولی با تغییرات ایجاد شده در مجلس به نظرم بودجه آن باید به 36 هزار میلیارد تومان برسد.
وی ادامه داد: رتبه بندی 780 هزار نفر از همکاران فرهنگی را شامل می گردد. طرح تغییرات مطلوبی داشت مخصوصاً برای دوره ابتدایی، همکاران استثنایی و معلمان منطقه ها محروم و عشایری، کاهش زمان رتبه ها و غیره. بخشی از آیین نامه تدوین و گزارش اولیه در شورای معاونین ارائه شد. شورای عالی آموزش وپرورش موظف شد با استفاده از کارشناسان مجرب این موضوع را به کیفیت آموزشی ربط دهد تا بتوانیم از این امتیاز خوب در راستای ارتقای سطح تربیتی نظام آموزش وپرورش استفاده کنیم.
وزیر آموزش وپرورش اضافه نمود: به محض تصویب آیین نامه، هیئت های ممیزی را تشکیل می دهیم. برای سال آینده و در لایحه بودجه 25 هزار میلیارد تومان برای رتبه بندی معلمان پیش بینی شده است. در حوزه کارکنان اداری، یک عده از همکاران ما آموزشی و یک عده اداری صرف هستند که تعداد اداری ها که مشمول رتبه بندی نمی شوند بسیار کم است و شاید به حدود 10 هزار نفر برسد.
نوری با اشاره به تأسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اظهار کرد: تاسیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک اقدام خوبی بود. این سازمان یک سازمان تنظیم گر است و بر مهدکودک ها و پیش دبستانی ها نظارت می نماید چراکه باید بر اساس روش های تربیتی صحیح فعالیت نمایند. متأسفانه در بعضی جا ها الگو های تقلیدی محض استفاده و یا از قواعد برنامه های درسی این دوران تبعیت نمی شد. اکنون این سازمان به عنوان تنظیم گر وارد می گردد و خوبی اش این است که می توانیم در دوره ابتدایی انسداد مبادی بی سوادی را هم داشته باشیم.
وی اضافه نمود: ما برای استقرار عدالت تربیتی و نصیب آموزشیِ برابر، برنامه داریم و اولین هدف گذاری ما 16 استان مرزی، سپس روستا ها و حاشیه شهر ها و بعد دانش آموزان لازم التوجه در شهر ها هستند. ازنظر زیرساخت های فیزیکی و زیرساخت های منابع انسانی و روش ها باید امکانات لازم فراهم گردد. ما می خواهیم از مدرسه شروع کنیم. برای محرومیت زدایی نیز از دایره اطراف کشور و استان های مرزی شروع می کنیم. این طرح آماده است و به محض تأمین اعتبار اجرایی می گردد.
وزیر آموزش وپرورش درباره ساماندهی و جذب نیروی انسانی نیز اظهار کرد: رکن رکین وزارت آموزش وپرورش برای ارائه خدمات به دانش آموز، معلم است. امروزه شاهد هستیم علی رغم تأکیدات و قوانین موجود، ورود نیروی انسانی غیر از راستا دانشگاه فرهنگیان و رجایی صورت گرفته است. تربیت معلم یک فضایی دارد که افراد پذیرفته شده را تبدیل به یک معلم می نماید.
وی ادامه داد: راستا جذب نیرو این دو دانشگاه هستند. در کنار پذیرش افراد به وسیله کنکور سراسری، هرساله آزمون استخدامی نیز برگزار می گردد که افراد پذیرفته شده باید در دوره های مهارت آموزی دانشگاه فرهنگیان شرکت نمایند که موسوم به ماده 28 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان است. اکنون سهمیه استخدام 34 هزار و 800 نفری دریافت نموده ایم که به زودی فراخوانش اعلام می گردد تا این افراد به وسیله آزمون استخدامی جذب آموزش وپرورش شوند.
وی با بیان اینکه در سال 88 مجلس مصوبه ای در قالب قانون مشخص تکلیف برای جذب افرادی، چون حق التدریس ها، آموزشیاران نهضت سوادآموزی و ... را از سر گذراند که از آن موقع 12 اصلاحیه هم در مجلس به آن خورد و این افراد جذب شدند. اما اکنون خواسته ایم کارگروه نیروی انسانی فعال و برنامه جامع نیروی انسانی تدوین گردد که دو مرحله گذر برای سال آینده و یک مرحله بلندمدت دارد که بیشتر در راستای برنامه هفتم توسعه باشد.
وزیر آموزش وپرورش درباره برنامه آموزش های حضوری گفت: کاری که انجام شد بی نظیر بود شرایط خوبی در کشور های منطقه داریم. نزدیک به 94 درصد معلمان دز اول واکسن و حدود 80 درصد دز دوم واکسن را دریافت نموده اند. آمار واکسیناسیون دانش آموزان هم کمی پایین تر است.
وی ادامه داد: از روز اول که آمدم این موضوع را به استان ها منتقل کردیم و در بازگشایی ها جدی بودیم، نه اینکه پروتکل های ستاد کرونا رعایت نگردد، بلکه این کار با رعایت پروتکل ها انجام شد و حتی امتحانات هم حضوری برگزار گردید. اکنون مدارس روستایی باز هستند و مقدار استفاده از شبکه شاد به 44 دقیقه در روز رسیده است. زمانی که به وزارت آموزش وپرورش آمدم آمار استفاده از شاد 90 دقیقه در روز بود و نشان می دهد که مدارس ما باز شده اند و فعالیت حضوری دارند.
وی با بیان اینکه قرارگاه حکمرانی یادگیری الکترونیکی و یادگیری تلفیقی تشکیل شده تا دانش آموزان برای بازگشت حضوری به مدرسه آمادگی کسب نمایند، به طرح مدرسه هوشمند اشاره و اظهار کرد: طرح هوشمندسازی مدارس را از سال های 90 و 91 شروع کردیم و در سال 1392 طرح توزیع تبلت در بعضی مدارس تهران به صورت پایلوت اجرا شد که با انتقاد بعضی از افراد روبرو شد و درنهایت به محض ورود کرونا، مجبور شدیم از همان طرح استفاده کنیم.
وزیر آموزش وپرورش در برنامه به وقت ایران شبکه آموزش سیما، اضافه نمود: به واسطه کرونا جهشی به سمت فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش داشتیم و خوشبختانه امروز شاهد آن هستیم که هم معلمان و هم دانش آموزان فراوری محتوا می نمایند. بر اساس طرح سواد دیجیتال، از امروز پنج درصد مدارس ما کدنویسی را شروع کردند، این اتفاق بسیار خوبی است که توانستیم رقم بزنیم و می تواند ما را یک قدم در رسیدن به اهداف سند، به جلو راهنمایی کند.
منبع: فرارو