یلواستون؛ یک سریال مجذوب کننده با رکورد 5 اسپین آف مشتق شده از آن

به گزارش مجله تانی بای، این روزها که صنعت سریال سازی تمام دنیا را در بر گرفته است و سالهای درگیری دنیای بر رونق آن اضافه نمود، دیگر یکی از بخش های ثابت زندگی مردم تماشا سریال است و طبیعتا در میان سریال های زیادی که وجود دارد انتخاب سخت است. این نوشتار پرداختن به یک سریال است که از چند منظر جالب توجه است.

یلواستون؛ یک سریال مجذوب کننده با رکورد 5 اسپین آف مشتق شده از آن

به گزارش عصر ایران، سریال یلواستون (Yellowstone) محصول شبکه پارامونت یکی از پربیننده ترین سریال های دنیا در تابستان سال جاری بود. پخش این سریال تلویزیونی با حضور کوین کاستنر از سال 2018 شروع شد. سریال یلواستون با بیش از 9،3 میلیون بیننده در تابستان 2021 به عنوان پربیننده ترین سریال در بین شبکه های تلویزیونی کابلی آمریکا نیز انتخاب شد.

با وجود نقدهای متوسطی که فصل اول سریال یلواستون از منتقدان دریافت کرد، فصل های بعدی نقدهای مثبت گرفت و بسیاری از بازیگری ها، نویسندگی و ریتم پرشتاب، روایت پرتب وتاب و مجذوب کنندهش تمجید کردند. سال جاری کوین کاستنر برای نقش آفرینی در این سریال جایزه گلدن گلوب را دریافت کرد.

در فوریه 2020، پارامونت مجموعه را برای فصل چهارم تمدید کرد که در 7 نوامبر 2021 پخش شد. این سریال برای فصل 5 نیز تمدید گشت که پخش آن در 13 نوامبر 2022 شروع شد.

نکته جالب توجه این است که در کنار سریال اصلی اسپین آف های مجذوب کنندهی هم برای آن ساخته شد مانند 1883 و یا 1923 که هر کدام از آن ها هم به نوعی مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

سریال یلواستون ماجراهای خانواده ثروتمند داتون را دنبال می نماید. بزرگ این خانواده که بزرگ ترین مزرعه گاو در ایالات متحده را دارد، یک گاوچران پا به سن گذاشته به نام جان داتون (کوین کاستنر) است. جان و خانواده اش همیشه با تهدیدهای مختلفی دست و پنجه نرم می نمایند.

این تهدیدها وقتی زیاد می گردد که متوجه می شویم یک زمین خوار پرمدعا به نام دن جنکینز (دنی هیوستون) نقشه دارد این مزرعه را تصاحب کند و در آن دست به آپارتمان سازی بزند. در همین حال، توماس رین واتر (گیل بیرمنگام) نیز مدیر منطقه حافظت شده راک بروکن در همان نزدیکی می خواهد این مزرعه را به سرخ پوستان پس بدهد. در همین حال، شخصیت های شرور زیادی از جنایتکاران، معتادان و حتی شبه نظامیان نیز دشمنی هایی با جان و خانواده داتون دارند.

اما جان مردی است که برای نجات خانواده اش و دور کردن خطر دست به هر کاری می زند. او گروهی از گاوچران های وفادار به سرکردگی ریپ ویلر (کول هاوزر) را در کنارش می بینید که هر چه در توان دارند برای دفاع از او انجام می دهند. به این ترتیب، وقتی اوضاع به هم می ریزد درگیری های خونین زیادی را در سریال یلواستون شاهدیم. قسمت های هفت تیرکشی یلواستون با کارگردانی و نویسندگی تیلور شریدان مجذوب کنندهیت بعضی از برترین وسترن های دهه های اخیر را دارد.

خط اصلی داستان سریال یلواستون شباهت های زیادی به نمایش نامه شاه لیر اثر ویلیام شکسپیر دارد. جایی که لیر پا به سن گذاشته، می خواهد از سلطنت کناره گیری کند و سه دختر او برای تصاحب قدرت به جان هم می افتند. جان داتون نیز 3 فرزند دارد که همگی به نوعی برای تأیید پدر با یکدیگر رقابت دارند.

جیمی (وس بنتلی) یک وکیل است که می خواهد از هوش تجاری خود برای بهبود وضع خانواده استفاده کند. خواهرش بث (کلی ریلی)، شخصیت فوق العاده فریب کار و دغلبازی است که به علت آسیب هایی که در زندگی دیده به بی بند و باری پناه برده است.

کیس (لوک گرایمز) دیگر فرزند جان، افسر سابق نیروی دریایی است که ظاهرا چندان رقابتی با دیگر بچه ها خانواده ندارد و عمده وقتش را با همسر و فرزندش سپری می نماید. او از آنجایی که شخصیت یک گاوچران را دارد، به اصطلاح چشم ِ دل پدر است.

حضور بازیگران مکمل بسیار قوی یکی دیگر از دلایلی است که باعث می گردد درام خانوادگی و وسترن یلواستون چند پله ای از سریال های همتای خود بالاتر باشد. گیل بیرمنگام در نقش توماس رین واتر بازی بسیار چشم نوازی دارد. او در نقش مردی ظاهر شده که نگران زندگی مردم اش، یعنی سرخ پوست ها است. دنی هیوستون در نقش زمین خوار حریصی به نام جنکینز ظاهر شده است. کول هاوزر در نقش ریپ نیز یکی دیگر از بازیگری ها مجذوب کننده و قوی مجموعه تلویزیونی یلواستون است.

داستان پرخون و خشن سریال یلواستون به لطف تیلور شریدان به پیروزیت زیادی دست یافته است. این بازیگر سابق که مدت هاست به عنوان یک فیلم نامه نویس و کارگردان مطرح چشم هالیوود را به خود خیره نموده، قبلا در سریال بچه ها آشوب نقش آفرینی نموده بود و فیلم های مجذوب کننده وسترنی از جمله سیکاریو، اگر سنگ از آسمان ببارد، رودخانه ویند (کارگردان هم بود) و سولدادو را نیز در کارنامه دارد که به شدت نیز مورد تحسین قرار گرفته بودند.

یکی دیگر از مجذوب کنندهیت های سریال یلواستون این است که همچنان در حال توسعه است علاوه بر خود سریال مدام اسپین آف های آن هم در حال ساخت و بیرون آمدن است.

اولین اسپین آفی که برون آمد سریال 1883 بود که در سال 2021 پخش آن شروع شد و اسپین آف دیگری که هم اکنون در حال پخش است سریال 1923 است که با توجه به حضور هریسون فورد و هلن میرن مورد توجه واقع شده است.

هر کدام از این سریال ها بخش های قبلی از زندگی خانواده داتون را در مقطع زمانی قبل تر نشان می دهند، مثلا 1883 ماجرای سفر خانواده داتون به غرب وحشی برای یافتن زمین و بوجود آوردن همین مزرعه یلواستون است.

در 1923 که هم اکنون در حال پخش است، نسلی دیگر از خانواده داتون ها را دنبال می نماید؛ در دوران سختی های مختلف از جمله توسعه غرب، ممنوعیت، و رکود بزرگ، که در مونتانا یک دهه قبل از آن شروع شده بود.

بعلاوه قرار است 3 اسپین آف دیگر هم باز از این مجموعه ساخته گردد. با اسامی Bass Reeves و 1944 و 6666 . یعنی در ادامه علاوه بر یلواستون اصلی 3 سریال دیگر هم با مشتق شدن از آن در دسترس علاقمندان این مجموعه قرار می گیرد.

سریالی با 5 اسپین آف مختلف هم در نوع خود رکوردی نو محسوب می گردد. دنیا امروز این گونه است که هر محصول پیروزی را مانند مرکز یک هسته گرفته و مدام از هر طرف به آن شاخ و بال می دهد.

پی نوشت/ شرح:

اسپین آف (انگلیسی: Spin-off) یا مشتق به یک رمان، برنامه رادیویی، برنامه تلویزیونی، بازی ویدئویی، فیلم یا هر کار روایتی گفته می گردد که بر اساس داستان یا مفهوم یک اثر دیگر باشد. اسپین آف ممکن است جزئیات بیشتری از آن را روایت کند، و یا روایتگر داستان متفاوتی باشد. اسپین آف ها معمولاً بر اساس کارهای بسیار پیروز ساخته می شوند و گاه بر اساس شخصیت های فرعی آن داستان هستند.

اسپین آف به این معنی است که یک اثر نو بر مبنای یک اثر شناخته شده خلق می گردد ، به عنوان مثال سریال شب های برره یک اسپین آف از سریال پاورچین بود.

اسپین آف را نوعی شاخه زدن به یک داستان شناخته شده میتوان تعریف کرد . در اسپین آف ممکن است زمان ها تغییر کند مثلا به آینده برویم یا گذشته …

برای مثال سریال بهتره با ساول تماس بگیری اسپین آف سریال معروف بریکینگ بد است که به اقبالی در حد همان سریال هم دست یافت.

منبع: فرارو
انتشار: 28 بهمن 1401 بروزرسانی: 28 بهمن 1401 گردآورنده: tani-buy.ir شناسه مطلب: 2175

به "یلواستون؛ یک سریال مجذوب کننده با رکورد 5 اسپین آف مشتق شده از آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یلواستون؛ یک سریال مجذوب کننده با رکورد 5 اسپین آف مشتق شده از آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید